Gå til innhold

Spm om bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei barnet mitt har startet med do trening. Det gikk bra så lenge det var rundt 30 grader. Men nå i det siste har ikke temperaturen vært mer enn 15 grader og han har hatt flere uhell. Jeg er ikke sikker men tror det kan være pga været. Spørsmålet mitt er om det finnes avvennings bukser?altså bukser som er vanntette? Hjemme går det bra med uhell men jeg vil ikke at uhell skal skje mens vi er hos noen på besøk...og vi er på familiebesøk nesten hver helg. Jeg tenkte på vanntette bukser. Slik at skjer det uhell hos andre så kommer det ikke på møbler eller teppe...

Anonymkode: 848af...600

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, vanntette bukser uten absorberende masse som i en bleie vil jo la urin renne ut andre steder. Tenk regnbukse. 

Det kan være nederlag å gå tilbake til bleier. 

Det vi gjorde med våre i den perioden var å sette dem på do oftere enn vanlig på besøk(enten de må eller ikke), og advare de vi besøkte om at det kan skje uhell så vi kunne unngå den dyre sofaen. 

Anonymkode: c747a...e06

Skrevet

Ta barnet på do ofte, så ordner det seg.

Anonymkode: d031e...b2c

• Liker 2
Skrevet

Det kan også være at barnet rett og slett ikke var helt klar for å slutte med bleie?

Anonymkode: 5fb7c...a9b

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er disse laget av  tykk stoff?? Eller tynne som vanlige truser? Føler barnet forskjell på avvennings truser og vanlig bleie?

Jeg har ikke førstehåndserfaring med de, men har hatt barn som har brukt det i bhg der jeg jobber. Det er vel som å ha på seg en truse med et tykt bind ;) det er litt tykt stoff, men vil nok ikke være slik som bleie. Du må jo snakke med barnet ditt også, og forklare at det ikke er en bleie men at den hjelper hvis hen ikke rekker frem til do fort nok. 

Skrevet

Hvor tidlig er det lurt å starte med dotrening? Barnet er 6 mnd gammel

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart det skjer uhell. Vent to år.

Anonymkode: 804c6...0b3

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte du et tall der eller mener du seriøst 6 mnd? 

Skrevet
18 minutter siden, Forundret.. skrev:

Glemte du et tall der eller mener du seriøst 6 mnd? 

Nei barnet mitt er 2 år gammel. Jeg bare spør om når det er ok å starte med bleieslutt ?slik at barnet vender seg til dette tidligere. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei barnet mitt er 2 år gammel. Jeg bare spør om når det er ok å starte med bleieslutt ?slik at barnet vender seg til dette tidligere. 

Du skrev jo at barnet er 6 mnd gammelt. 

Vi har begynt rundt 2 år og da var hun ferdig med bleier og uhell før fylte 3 år. Vi hadde et godt samarbeide med barnehage. 

Skrevet
14 minutter siden, Forundret.. skrev:

Du skrev jo at barnet er 6 mnd gammelt. 

Vi har begynt rundt 2 år og da var hun ferdig med bleier og uhell før fylte 3 år. Vi hadde et godt samarbeide med barnehage. 

Brukte  barnet ditt vanntette truser?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukte  barnet ditt vanntette truser?

Nei. 

Skrevet

Det finnes enkelte som setter barna på toalettet så fort de skjønner barnas signaler på at de må på do, men tror det er et fåtall. De fleste begynner vel rundt 2-års alderen vil jeg tro. 

Jeg begynte så smått når mine var 2 år med å ta av de bleie når vi var hjemme. Hadde da potten på stuen så veien til «do» var kort. I tillegg hadde jeg tissekladder i sofan og i bilstol den første perioden. 

Når det ikke lenger var uhell hjemme sluttet de med bleie i barnehage og ute på tur, men som de andre har sagt er det da viktig å sette de på toalettet ofte.

Begge mine har vært helt tørre innen de har vært 2,5 år.

Skrevet

Begynte å sette mini på potte da han var 6 mnd (mangler ingen 0). Han er snart 2 og sluttet med bleie i somme (ikke på natt) Har bæsjet på potte/do det siste året og vi har trappet gradvis ned på bleiebruken. Ingen stress eller press. 

Anonymkode: a00c5...b90

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei barnet mitt har startet med do trening. Det gikk bra så lenge det var rundt 30 grader. Men nå i det siste har ikke temperaturen vært mer enn 15 grader og han har hatt flere uhell. Jeg er ikke sikker men tror det kan være pga været. Spørsmålet mitt er om det finnes avvennings bukser?altså bukser som er vanntette? Hjemme går det bra med uhell men jeg vil ikke at uhell skal skje mens vi er hos noen på besøk...og vi er på familiebesøk nesten hver helg. Jeg tenkte på vanntette bukser. Slik at skjer det uhell hos andre så kommer det ikke på møbler eller teppe...

Det finnes nattbukser, dersom du bruker google. Men kan du ikke bruke buksebleier da? Det er de voksnes jobb og ansvar at uhell ikke skjer i starten, ikke barnets. Du må følge barnet ditt bedre opp for å unngå uhell. 

Anonymkode: 72bca...3b4

• Liker 1
Skrevet

Helsesøster sa til meg at når barnet, blant annet, er tørr i bleien om morgenen er det klar for bleieslutt. Da har det utviklet evnen til å holde seg, samt å kjenne tissetrangen. 

Ellers er mitt tips å droppe bleier totalt når tiden er inne for bleieslutt. Dropp i en periode å besøke familie/venner som du vet vil reagerer/ikke har forståelse for at barnet kan være uheldig og tisse på seg. Kjør bleiefritt og la det tisse seg ut. Etter noen ganger vil det oppleve at det er ubehagelig å tisse i buksa, og lære seg å si i fra at det må på do. Klistremerkebelønning har funket veldig bra her. 1 klistremerke for tiss og 2 for bæsj.

Anonymkode: 2f47a...92f

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsesøster sa til meg at når barnet, blant annet, er tørr i bleien om morgenen er det klar for bleieslutt. Da har det utviklet evnen til å holde seg, samt å kjenne tissetrangen. 

Ellers er mitt tips å droppe bleier totalt når tiden er inne for bleieslutt. Dropp i en periode å besøke familie/venner som du vet vil reagerer/ikke har forståelse for at barnet kan være uheldig og tisse på seg. Kjør bleiefritt og la det tisse seg ut. Etter noen ganger vil det oppleve at det er ubehagelig å tisse i buksa, og lære seg å si i fra at det må på do. Klistremerkebelønning har funket veldig bra her. 1 klistremerke for tiss og 2 for bæsj.

Anonymkode: 2f47a...92f

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Urinproduksjonen på natt styres av hormoner, og et barn kan godt være tørr på dagtid lenge før det er klart til å være tørr på natten. Fra 2-års alder skal det likevel være klart for de fleste barn å bli tørre både dag og natt. Jeg tror at det i stor grad handler om å lære seg å lese barnets signaler, og ikke drøye bleieslutten for lenge(å starte når man er to år er allerede ganske sent). Å begynne tidligere krever riktignok litt mer oppmerksomhet og bevissthet fra foreldrenes side, men er bra for barnet, og ikke minst miljøet(bare tenk på det søppelberget en tradisjonell plastbleie genererer).

Mitt råd når du skal ut er å kjøpe en tøybleie av typen som gjør at barnet kjenner at det tisser seg ut, samtidig som at det tar litt tid før det lekker ut og man slipper at sofa/stol blir våt. Vi brukte blant annet https://nostebarn.no/popolini-formsydd-bleie

Lykke til!

Anonymkode: ca862...b07

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...