Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å si opp BSU avtalen min da jeg helt ærlig ikke ser noen vits i å ha den... Jeg har ca 150.000 kr på kontoen og har mer behov for ny bil enn at det står penger på en konto som jeg ikke får brukt.

Jeg er 36, dvs jeg får ikke spart noe mer, 150.000 er altfor lite penger til egenkapital (om jeg trenger egenkapital har jeg andre verdier jeg kan selge som gir meg over 500.000), og med min lønn ville jeg uansett ikke kvalifisert til et lån på mer enn 2 millioner, og det holder jo ikke til et bøttekott engang.

Alle råd jeg leser sier at jeg må beholde kontoen, men hvorfor skal jeg det? Noen andre som har sagt opp sin BSU? Dvs brukt pengene til noe annet enn bolig?

Anonymkode: d8000...3b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget med å beholde den når du er over aldersgrensa er pga god rente, men det er ikke så mye penger som kommer av en rentedifferanse på et innskudd på 150 000. Men det er ganske idiotisk å bruke pengene på noe annet enn hus, for da må du betale tilbake det du har fått i skattelette til staten. På et innskudd på 150 000 utgjør dette 150 000 x 0,2 = 30 000 som rent utlegg. Du taper altså 30 000. Hvorfor gjøre noe så unødvendig?

Anonymkode: ce487...d55

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget med å beholde den når du er over aldersgrensa er pga god rente, men det er ikke så mye penger som kommer av en rentedifferanse på et innskudd på 150 000. Men det er ganske idiotisk å bruke pengene på noe annet enn hus, for da må du betale tilbake det du har fått i skattelette til staten. På et innskudd på 150 000 utgjør dette 150 000 x 0,2 = 30 000 som rent utlegg. Du taper altså 30 000. Hvorfor gjøre noe så unødvendig?

Anonymkode: ce487...d55

Fordi jeg ikke har tenkt å kjøpe hus/leilighet. Nordmenn er jo helt gale etter å kjøpe egen bolig, men ikke jeg. Jeg ser ikke vitsen med å gjøre meg til gjeldsslave i 20 år for noe jeg ikke engang har lyst på.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke har tenkt å kjøpe hus/leilighet. Nordmenn er jo helt gale etter å kjøpe egen bolig, men ikke jeg. Jeg ser ikke vitsen med å gjøre meg til gjeldsslave i 20 år for noe jeg ikke engang har lyst på.

Nei, det er mye bedre å betale like mye i leie i 20 år og ikke eie noen ting :ironi: Plass å bo må man jo ha uansett. 

Anonymkode: 2406c...aa4

• Liker 4
Skrevet

Du vet hva du gjør. Det er bare å ta ut pengene.

Anonymkode: 218e3...de0

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er mye bedre å betale like mye i leie i 20 år og ikke eie noen ting :ironi: Plass å bo må man jo ha uansett. 

Helt utrolig enig:

Bosted er et primært behov, helt grunnleggende. Verdt å investere i.

Anonymkode: 65115...c72

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg betaler mindre i leie enn hva boligeiere betaler bare i renter og avgifter, så nei... 

Om det er lurt å kjøpe bolig eller ikke var heller ikke trådens tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...