AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #1 Skrevet 12. august 2018 Skal en tur til USA for første gang snart og prøver å lære do's and dont's. Selvsagt tipser man servitøren, bartenderen og taxisjåføren. Men hvem andre tipser man i USA? Tipser man hotellansatte? Hva om man må innom legevakten? Tipser man på Mcdonalds? Tipser man når man kjøper pølse på en sånn hotdog stand? Tipser man i klesbutikker? Anonymkode: 5b1b1...a33
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #2 Skrevet 12. august 2018 På hotellet tipser du de som hjelper deg med bagasjen eller for eksempel skaffer deg en taxi. Bør sikkert legge igjen penger til de som vasker også, men det pleier jeg ikke å gjøre. Tips minimum 15 %, gjerne 20 på restauranter hvor dere er fornøyd. 10% er for lite. Tips også i barer selv om dere kjøper ølen selv ved bardisk. Ikke tips på McD, legevakt, klesbutikker og hotdogstand (du kan jo la dem beholde vekslepenger). Tips også eventuelle frisører, drosjesjåfører, spa-medarbeidere (fotpleie, manikyr, massasje), egentlig alle som gir deg service. Anonymkode: 6de8f...a4e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #3 Skrevet 12. august 2018 Du skal tipse alle som gjør noe for deg. Det er lettere å huske hvem du ikke trenger å tipse. Du trenger ikke tipse (men det blir satt pris på) alle som står bak en disk. Du skal heller ikke tipse leger, sykepleiere og advokater selv om de strengt tatt gjør deg en tjeneste (ikke spør meg hvorfor, men det er bare sånn de uskrevne reglene er) Anonymkode: 9e2b7...6df
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #4 Skrevet 12. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal tipse alle som gjør noe for deg. Det er lettere å huske hvem du ikke trenger å tipse. Du trenger ikke tipse (men det blir satt pris på) alle som står bak en disk. Du skal heller ikke tipse leger, sykepleiere og advokater selv om de strengt tatt gjør deg en tjeneste (ikke spør meg hvorfor, men det er bare sånn de uskrevne reglene er) Anonymkode: 9e2b7...6df Ingen regler uten unntak. Bartendere står bak en disk, men de skal du tipse. Anonymkode: 9e2b7...6df
Gjest Overrasket Skrevet 12. august 2018 #5 Skrevet 12. august 2018 (endret) Det kan også være nyttig å vite grunnen for hvorfor man tipser servitøren så mye. Servitøren må betale alle kollegene et fast dollarbeløp fra egen inntekt per restaurantgjest servitøren serverer. Så sjefskokken, personen som tar deg i mot, ryddepersonalet, dessertkokken osv. alle de får et fast dollarbeløp fra servitøren uansett om servitøren får mye, lite eller ikke tips. Det er et helt råttent system (mye av arbeidslivet i USA er ganske råttent), men det er nå slik det er. Så sleng på 20 % med mindre du har saklig grunn til å være misfornøyd. Det var en gang i USA at jeg bokstavelig talt var veldig misfornøyd. Ikke med maten, den var grei nok, men med servicen og opptredenen til servitøren. Da la jeg igjen 10 % (noe som nok betø at servitøren ikke tjente en krone på meg, fordi hun måtte betale ut de faste beløpene til kollegene). Jeg kan ikke se for meg at det finnes et realistisk scenario der jeg ikke hadde tipset i det hele tatt på restaurant. Endret 12. august 2018 av Overrasket
Lycka Skrevet 12. august 2018 #6 Skrevet 12. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal en tur til USA for første gang snart og prøver å lære do's and dont's. Selvsagt tipser man servitøren, bartenderen og taxisjåføren. Men hvem andre tipser man i USA? Tipser man hotellansatte? Hva om man må innom legevakten? Tipser man på Mcdonalds? Tipser man når man kjøper pølse på en sånn hotdog stand? Tipser man i klesbutikker? Anonymkode: 5b1b1...a33 Du tipser ikke på legevakten, ikke på McDonalds, ikke på hot dog standen og ikke i klesbutikken. På hotellet tipser du the valet hvis det er det, the doorman hvis han fikser taxi til deg, the bellman som bærer bagasjen, consiergen/resepsjonen hvis de fikser billetter til forestillinger/reserverer bord på restauranter og ja, legg igjen tips til vaskehjelpen. De jobber for minstelønn alle sammen. Det er også vanlig å tipse sjåføren hvis du tar shuttle buss til hotellet og du tipser også guiden hvis du er på guida tur. Er du på tur i Central Park med hest og kjerre tipser du kusken.
Djungelvrål Skrevet 12. august 2018 #7 Skrevet 12. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: På hotellet tipser du de som hjelper deg med bagasjen eller for eksempel skaffer deg en taxi. Bør sikkert legge igjen penger til de som vasker også, men det pleier jeg ikke å gjøre. Tips minimum 15 %, gjerne 20 på restauranter hvor dere er fornøyd. 10% er for lite. Tips også i barer selv om dere kjøper ølen selv ved bardisk. Ikke tips på McD, legevakt, klesbutikker og hotdogstand (du kan jo la dem beholde vekslepenger). Tips også eventuelle frisører, drosjesjåfører, spa-medarbeidere (fotpleie, manikyr, massasje), egentlig alle som gir deg service. Anonymkode: 6de8f...a4e Må være stress å alltid skulle ha småpenger tilgjengelig hele tiden. For ikke å snakke om dyrt. Hva hvis man bare har 10 og 20 dollarsedler? Har amerikanere alltid småpenger på seg så de kan tipse for hver eneste tjeneste de får?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #8 Skrevet 12. august 2018 37 minutter siden, Peonjenta skrev: Må være stress å alltid skulle ha småpenger tilgjengelig hele tiden. For ikke å snakke om dyrt. Hva hvis man bare har 10 og 20 dollarsedler? Har amerikanere alltid småpenger på seg så de kan tipse for hver eneste tjeneste de får? Ja, du må sørge for å ha en bunke med 1-dollarsedler tilgjengelig når du reiser dit. Anonymkode: 6de8f...a4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå