AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #1 Skrevet 12. august 2018 Har det noe å si hva man velger som valgemner for å få jobb? Og er det noen emner som er lurere enn andre å velge om man ønsker å jobbe som advokat? Selv har jeg ingen spesielle interesser så om noen fag kan hjelpe meg på arbeidsmarkedet så ønsker jeg å ta de fagene. Anonymkode: 13a05...cc8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #2 Skrevet 12. august 2018 Tja, det spørs litt. Det er nok noen av emnene som vil gjøre det lettere å få jobb i det offentlige i alle fall. Anonymkode: e9320...7dc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #3 Skrevet 12. august 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Tja, det spørs litt. Det er nok noen av emnene som vil gjøre det lettere å få jobb i det offentlige i alle fall. Anonymkode: e9320...7dc Takk, hvilke av emnene da? Er en god del emner innen offentlig rettslige fag vi kan velge mellom. Nederst på listen er emnene vi kan velge mello: https://www.uib.no/studier/MAJUR#uib-tabs-oppbygging TS Anonymkode: 13a05...cc8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #4 Skrevet 12. august 2018 Går ikke juss selv, men det ligger vel i kortene at de fagene du bør ta for å bli attraktiv er de fagene som har en vinkling mot næringslivet. Ellers er nok karakterer mye viktigere enn valgfag. Anonymkode: 6b975...6a6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #5 Skrevet 12. august 2018 Arbeidsrett, hvis du ikke har noen preferanser eller interesser. Kan brukes over alt. Offentlig og privat, organisasjoner, små og store advokatfirmaer, hele landet. Praktisk, samtidig som det er akademisk, mye som skjer med rettsutvikling i EU etc. Anonymkode: 6da1a...ad5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #6 Skrevet 12. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Arbeidsrett, hvis du ikke har noen preferanser eller interesser. Kan brukes over alt. Offentlig og privat, organisasjoner, små og store advokatfirmaer, hele landet. Praktisk, samtidig som det er akademisk, mye som skjer med rettsutvikling i EU etc. Anonymkode: 6da1a...ad5 Takk har tenkt på arbeidsrett selv. Virker som det er noe man får bruk for mange steder ja. Hva med skatterett? I tillegg er det mange offentligrettslige fag man kan velge mellom. Er det noe her som gir lettere jobb enn andre emner? TS Anonymkode: 13a05...cc8
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #7 Skrevet 13. august 2018 De jeg kjenner med skatterett har vært fornøyd. Inntrykk av at det er et krevende fag å henge med i. Må være oppdatert hele tiden. Du må også forstå grunnleggende økonomi. Mulig at det er lett å ende som smalsporet spesialist, og da må man virkelig vite at man liker det. Offrettslige fag spenner ganske vidt. Uansett ingen ulempe å bli god i forvaltningsrett, men der bør du nesten se om du finner noe som du tror du kan interessere deg for. Skatterett er også mye generell forvaltningsrett. Det er vel egentlig få som er så heldige å få jobbe med det de spesialiserer seg på under studiet, så jeg ville tatt et valg ut fra egne interesser og ut fra hva jeg trodde var anvendelig på aktuelle arbeidssteder. Anonymkode: 6da1a...ad5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #8 Skrevet 13. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: De jeg kjenner med skatterett har vært fornøyd. Inntrykk av at det er et krevende fag å henge med i. Må være oppdatert hele tiden. Du må også forstå grunnleggende økonomi. Mulig at det er lett å ende som smalsporet spesialist, og da må man virkelig vite at man liker det. Offrettslige fag spenner ganske vidt. Uansett ingen ulempe å bli god i forvaltningsrett, men der bør du nesten se om du finner noe som du tror du kan interessere deg for. Skatterett er også mye generell forvaltningsrett. Det er vel egentlig få som er så heldige å få jobbe med det de spesialiserer seg på under studiet, så jeg ville tatt et valg ut fra egne interesser og ut fra hva jeg trodde var anvendelig på aktuelle arbeidssteder. Anonymkode: 6da1a...ad5 Takk for svar. Snakket med en som driver med skatterett og han sa også at faget oppdateres jevnlig. Det betyr at det krever litt å henge med, men betyr jo også at man ikke starter like langt bak de med mange års erfaring. Visste ikke at skatterett var mye generell forvaltningsrett. Har ikke hatt noe om skatterett så vet egentlig fint lite om innholdet i fagene. Trodde kanskje det var lettere å få jobb innen det man hadde spesialisert seg på. Men det stemmer ikke? Om ikke annet trodde jeg det var lettere å få jobb innen arbeidsrett om man hadde vist interesse for arbeidsrett ved valgfag eller masteroppgave. Som tidligere nevnt har jeg ingen spesielle interesser så for min del er det det samme om jeg studerer skatterett eller feministisk rettsfilosofi. TS Anonymkode: 13a05...cc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå