Gå til innhold

Tvangsalg hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt inn bud på ett tvangssalg som har ligget tilsalgs i 2år, og det har ikke vært noen bud tidligere. Så det jeg lurer på :

- budet er bindende i 6uker, kan man få tilslag på huset før det er gått 6uker? 

- om man ikke får det for budet man har lagt inn, må man da vente nye 6 uker når man legger inn ett høyere bud? 

takk på forhånd😊

Anonymkode: b30c7...fae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ingenting er endret siden jeg kjøpte på tvang, så er 6 ukers fristen fast. Noe med at eier skal ha mulighet til å redde boligen eller noe i den dur. Så et nytt bud vil og ha en 6 ukers frist.

Å kjøpe på tvangssalg er en langsom prosess.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Pinkee skrev:

Hvis ingenting er endret siden jeg kjøpte på tvang, så er 6 ukers fristen fast. Noe med at eier skal ha mulighet til å redde boligen eller noe i den dur. Så et nytt bud vil og ha en 6 ukers frist.

Å kjøpe på tvangssalg er en langsom prosess.

Takk for svar:) bare å smøre seg med tolmodighet med andre ord:)

Skrevet

Jepp, med meg tok det 2 måneder før jeg var sikker på at det ble mitt. Og, 1,5 til før jeg fikk overta. Skjønner det er vanskelig å få solgt tvangsobjekter. 

Skrevet

Jeg kjøpte en borettslagsleilighet på tvangssalg for noen år siden. Da tok det maks 24t.

Anonymkode: 3ecc8...f89

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte en borettslagsleilighet på tvangssalg for noen år siden. Da tok det maks 24t.

Anonymkode: 3ecc8...f89

Hmm så rart🤔 kansje det har noe med at det var borettslag da 🤔

Skrevet

Vi fikk vårt hus etter 2 dager. Det hadde lagt ute i halvannet år. Bankene var visst glade for at noen endelig la inn bud. 

Skrevet

Kommer nok an på hvor mye heftelser det er på eiendommen, og hvor mange kreditorer det er. Er det mange så skal alle kreditorene godkjenne budet før tvangssalget kan gjennomføres, og om de som eier det fortsatt bor i huset. Er huset fraflyttet og kun en kreditor så går jo det raskere enn om det er fire kreditorer og det bor noen der.

Anonymkode: 81c93...8aa

Skrevet

Siden tvangssalg er et salg hvor de er domstolen som står for salget (med medhjelper) så er det også domstolen som skal stadfeste vinnende bud. Dette tar litt ekstra tid sammeliknet med et helt ordinært salg på det åpne markedet.

Anonymkode: fb210...e32

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøpte på tvangssalg for 20 år siden, og den gangen var det slik at vi fikk tilslaget når alle kreditorene hadde godkjent budet.

Hvis jeg ikke husker helt feil tok det 1,5 uke hos oss.  Eierne hadde hatt god tid på å finne en løsning før huset ble lagt ut for salg.

Men vær oppmerksom på at du ikke har noen rettigheter når du kjøper på tvangssalg. 

Anonymkode: 8c42c...684

Skrevet

Vi kjøpte en leilighet på tvangssalg i 2012. La inn bud i august/september, det måtte stå i seks uker i første omgang. Husker ikke alt vi måtte vente på, var blant annet forkjøpsrett i boligbyggelaget, alle kreditorer skulle godta bud osv. Fikk overtatt like før jul.

Mener megleren sa det var minimum tre mnd prosess med leilighet i borettslag, seks mnd med selveier og/eller enebolig. Spør den som står for salget, de bør vite det.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Skulle spørre meglern, men han er ikke bare bare å få tak i, og virker så dette huset står nederst på prioriteringslista hans. Måtte tilogmed ta med meg husnøkkelen og dra på visning selv🤔

Skrevet

Vi kjøpte hus på tvangssalg nylig. Tok ca. 5 mnd fra første bud til vi overtok huset. Det tok ekstra lang tid med oss fordi første bud ble avslått og fordi de som bodde i huset ikke flyttet ut når de skulle. Vi inngikk avtale med de slik at de slapp å bli kastet ut, men det var fortsatt en ubehagelig prosess. 

Anonymkode: 03349...2a1

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lagt inn bud på ett tvangssalg som har ligget tilsalgs i 2år, og det har ikke vært noen bud tidligere. Så det jeg lurer på :

- budet er bindende i 6uker, kan man få tilslag på huset før det er gått 6uker? 

- om man ikke får det for budet man har lagt inn, må man da vente nye 6 uker når man legger inn ett høyere bud? 

takk på forhånd😊

Sett deg inn i prosessen rundt tvangssalg. Da ser du at der er flere prosesser som må skje i løpet av de 6 ukene som går fra du legge rinn bud og til budfristen din kan gå ut. Nå er det i tillegg sommer, rettsferie og ting hoper seg opp inntil ferien er avviklet og folk skal jobbe seg nedover i bunkene sine. Du kan risikere å få beskjed om å forlenge budfristen din, avhengig av hvilken domstol som har saken. 

Anonymkode: c90f4...ddc

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sett deg inn i prosessen rundt tvangssalg. Da ser du at der er flere prosesser som må skje i løpet av de 6 ukene som går fra du legge rinn bud og til budfristen din kan gå ut. Nå er det i tillegg sommer, rettsferie og ting hoper seg opp inntil ferien er avviklet og folk skal jobbe seg nedover i bunkene sine. Du kan risikere å få beskjed om å forlenge budfristen din, avhengig av hvilken domstol som har saken. 

Og en ting til, du risikerer også at eier ramponerer hele boligen uten at du dermed har noen rettigheter, etter at budet er bindende. 

Tvangssalg kan gi degopplevelser du aldri vil ha, eller det kan gå rimelig greit. 

Folm har også opplevd at tidligere eier bor i boligen og må kastes ut ved hjelp av namnsmannen, eller kommer tilbake og lager trøbbel når du har overtatt boligen. De jeg kjenner som opplever at de prismessig gjorde ett kupp ved å kjøpe på tvangssalg, har gjort seg noen erfaringer de godt kunne vært foruten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...