Gå til innhold

Akutt og bra barnepass Kristiansand - bra dagmamma? Roligheten gård Barnehage i Lund/Kongsgård?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Våre barn har nettopp begynt i by barnehage her i Kristiansand (vi flyttet nylig til byen). Barnene er i gruppen 0-3 år. Inntil videre er vi dessverre ekstremt skeptiske til den nye barnehagen. Per i dag virker det etter vår smak tvilsomt, om stedet er egnet som barnehage. Vi vurderer å ta barnene ut av barnehagen ganske snart, om ikke vi meget snart får en langt bedre magefølelse om stedet. Primært er vi sterkt bekymrede for svært trange plassforhold både inne og ute (en venn, som er førskolelærer, har ut fra bilder av stedet sagt, at hun mener, at det bare burde vært det halve antall barn på stedet...). Dessuten begynte det mange barn på samme gruppe samme dag (7 nye barn som begynte samme dato). Det føler vi vitner om dårlig dømmekraft blant personalet. Forutsigbart om dette har bidratt til dårlig oppstart med mye turbulens, mye nytt, mange folk som fyker inn og ut av lokalet hele tiden.

Vi håper derfor, at noen av dere har innspill vedr. alternativer for våre barn. Altså vedrørende alternativer som er realistiske umiddelbart, nå når de allerfleste barnehager dessverre er fullbooket på denne tid av året uten om hovedopptaket. Vi tenker primært, at våre alternativer er disse:

1) En bra dagmamma. Finnes det evt. en bra dagmamma, som har to ledige plasser per i dag? Vi ville vurdert å betale ekstra for et godt sted.

2) Roligheten gård barnehage (Teglverksveien Lund/Kongsgård). Vi har inntrykk av at dette per i dag er eneste barnehagen med en brukbar plasering, som har ledige plasser per i dag. Noen som har innspill vedr. denne barnehagen? Positive eller negative erfaringer som dere har hatt eller hørt om vedr. det stedet?

Det viktigste for oss er at barn trives på stedet, at de har livsglede, at det er hyggelig og avslappet stemning, at de hverken blir under- eller overstimulert.

På forhånd takk for innspill. Vi føler oss noe desperate og håper på gode og raske innspill. Det er lite her i livet som er verre, enn når man merker, at barnene mistrives, så vi har lyst å jobbe på spreng for å takle dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvilken bydel er det snakk om?

Endret av Blueblizz
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe deg med barnehage, men har en kommentar ift oppstart av mange barn på samme tid. 

Jeg har jobbet på småbarnsavdeling i mange år, og har erfaring fra å ha oppstart i august-oktober og oppstart i august for alle nye. Og jeg må si at min erfaring er at det er bedre at alle starter samtidig. Barna bruker gjerne 3-6 uker på å bli trygge i barnehagen, og et nytilvendt barn blir fort utrygt igjen hvis et annet barn gråter veldig eller har foreldre tilstede. Slik vil det gjerne være utrygghet i gruppa til november ved ordinær oppstart. Når alle barna starter samtidig har jeg opplevd at den kritiske perioden ikke varer så lenge, og barna blir trygge allerede i september. Dette er forutsatt at personalet er forberedt på en sånn type oppstart og foreldre/barn får god til til tilvenning. 

Så at alle starter samtidig trenger ikke være et tegn på dårlig kvalitet i seg selv, men jeg skjønner du har flere ting ved denne barnehagen du reagerer på. 

Du kan jo ringe kommunen og spørre rundt ift ledige plasser. Nå er det ikke sikkert det er så mange ledige plasser lenger.

Anonymkode: 7d5fc...22c

• Liker 1
Skrevet

Placering skal helst være Grim eller sentrum eller Lund ut fra bosted og arbeidssted. Men vi er åpne for andre plasseringer dersom det viser seg at det er det som må til for at våre barn skal trives.

Skrevet

Sjekk om det er ledig i Odderøya barnehage. Ring styrer, hun er superhyggelig! Vi fikk plass pga hun visste at et barn skulle flytte.  Der er det få barn, store lokaler, natur og et fantastisk personale. Vi har prøvd flere barnehager, men den er virkelig unik!!! Kan varmt anbefales 💕

Anonymkode: 20170...0a5

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke hjelpe deg med barnehage, men har en kommentar ift oppstart av mange barn på samme tid. 

Jeg har jobbet på småbarnsavdeling i mange år, og har erfaring fra å ha oppstart i august-oktober og oppstart i august for alle nye. Og jeg må si at min erfaring er at det er bedre at alle starter samtidig. Barna bruker gjerne 3-6 uker på å bli trygge i barnehagen, og et nytilvendt barn blir fort utrygt igjen hvis et annet barn gråter veldig eller har foreldre tilstede. Slik vil det gjerne være utrygghet i gruppa til november ved ordinær oppstart. Når alle barna starter samtidig har jeg opplevd at den kritiske perioden ikke varer så lenge, og barna blir trygge allerede i september. Dette er forutsatt at personalet er forberedt på en sånn type oppstart og foreldre/barn får god til til tilvenning. 

Så at alle starter samtidig trenger ikke være et tegn på dårlig kvalitet i seg selv, men jeg skjønner du har flere ting ved denne barnehagen du reagerer på. 

Du kan jo ringe kommunen og spørre rundt ift ledige plasser. Nå er det ikke sikkert det er så mange ledige plasser lenger.

Anonymkode: 7d5fc...22c

Veldig viktig poeng du har her!

Anonymkode: ed69e...e3d

Skrevet

I fht plass er det nasjonale føringer på dette, så hvis det er for mange barn/m2 kan dette avdekkes på et tilsyn (evt ved at man henter ut plantegningene for bygget hos kommunen og deler på antall barn) Er dette en kommunal eller privat bhg?

Skrevet

Kløvergården barnehage i sentrum er også en fantastisk barnehage og odderøya er og veldig bra. Sett deg på venteliste og send Mail/ring! 

Roligheten gård er en veldig stor barnehage, og base-barnehage, slik at det ofte er ukjent personale når barnet hentes/leveres. Ikke så gode erfaringer med den. 

Anonymkode: 2ca47...129

Skrevet

Jeg ville sjekket Vågsbygd FUS. Kjempestor barnehage, men små og trygge forhold innvendig. Avdelingsbarnehage med stabil bemanning, barna blir alltid møtt av noen de kjenner. Virker til å være lite fravær blant de ansatte, som forøvrig er svært kompetente. 

Vet det er et stykke unna områdene du nevnte, men har vært så fornøyd med bhg at jeg tør anbefale den likevel. 

Anonymkode: d1645...54f

Skrevet

Vi har vågsbygd fus og er meget fornøyd.  Var litt skeptisk siden den er såpass stor men det viste seg å være ubegrunnet. Ellers kjenner jeg folk som har ungene ved roligheten og de er fornøyde med barnehagen. 

Anonymkode: b2cf2...96e

Skrevet (endret)

Jeg formulerte meg nok dårlig i opprinnelig innlegg. Det med at mange barn har startet samtidig er en sekundær ting og ikke viktig i seg selv.

Andre ting virker mer problematiske ikke minst dette med ekstremt trange plassforhold inne og ute. Som en er inne på kan jeg tvile på om antall m2 per barn oppfyller loven. Men akkurat i denne sammenhengen er det nok irrelevant. Mulig at vi senere klager over barnehagen og foreslår tilsyn, men ikke før at våre barn evt. har forlatt stedet for godt.

Som flere nevner tror jeg det er en god idé det med at vi skriver oss på venteliste ved en eller flere barnehager som vi tror er bra, samt tar kontakt direkte med ledelsen på disse barnehagene.

Endret av kristiansand_tilfl
Stavefeil
Skrevet

Ja ville styrt unna roligheten gård...hadde heller tatt den dere har fått plass på, også byttet noen av de bra ved anledning. 

Anonymkode: 2ca47...129

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...