AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #1 Skrevet 12. august 2018 Jeg har jobbet offshore i 6 år, med små perioder som arbeidsledig pga oljekrisen. Nå ble jeg oppsagt i mai og hadde siste arbeidsdag 31. Juli. I begynnelsen av august ble jeg tilbudt jobben tilbake, problemet er bare at jeg denne gangen har fått meg jobb på land. Nå er jeg usikker på hva jeg skal velge. Offshorejobb: usikker bransje, sannsynligvis blir jeg arbeidsledig igjen i mars. Trives godt offshore. Ikke drømmestillingen, men som sagt så trives jeg offshore. Ønsker aller helst å jobbe med noe som er vanskelig å få jobb som offshore, men så lenge jeg er offshore så er i allefall mulighetene større. Liker godt 2/4 rotasjon. Sier jeg nei til å få jobben tilbake så er jeg ute av firmaet, og kommer nok ikke til å få jobb offshore igjen på mange år. Landjobben: trygg bransje, ingen fare for å bli oppsagt. Har bare jobbet der i en uke, men så langt trives jeg. Er en reisevei til jobb på ca 20-30 min, men må starte hjemmefra en time før jeg starter. Skiftordning, med friperioder. Uvant å jobbe for å så dra hjem, liker det ikke. Synes det er stress om dagene. Skulle ønske jeg hadde fått prøvd landjobben i en litt lengre periode. Skal også gå skole og det er lettest å kombinere med offshore, men funker med land også. Inntekten er ca 200.000-250.000 kr i forskjell. Har barn og får sett de mer om jeg er offshore, men daglig (om så bare en time) hvis jeg er på land. Ble langt dette, men jeg trenger virkelig gode råd. Har frist til i dag å bestemme meg! Anonymkode: 8edc9...997
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #2 Skrevet 12. august 2018 Hvis landjobben er en trygg bransje hadde jeg holdt meg til den Anonymkode: 8098e...e2e 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #3 Skrevet 12. august 2018 Det høres ut som du liker offshorejobben bedre, du får vært mer med barna dine, og siden den kan kombineres med studier som kanskje gir deg bedre jobbmuligheter neste gang du mister offshorejobben så hadde i hvert fall jeg gått for den Anonymkode: f0216...cd6 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #4 Skrevet 12. august 2018 Mannen min mistet også jobben i forbindelse med oljekrisen, og har nå en landjobb. Vi snakket om dette for et par uker siden, om hva han ville velge hvis han fikk tilbud om fast offshorejobb igjen, og han ville tatt den. Og jeg er enig. Ikke på grunn av lønnen, han tjener ikke så mye mindre nå, men på grunn av at han trives bedre med den typen jobb. Han føler at han aldri er hjemme lenger, og jeg er enig. Han har ikke en typisk 8-16 jobb der han lukker døren og er ferdig for dagen. Han er like mye borte som før, men mer spredt. Alt blir så uforutsigbart. For han er offshorejobbien han hadde drømmejobben, og han skulle hatt store fordeler på men landjobb for å veie opp for ulempen ved å jobbe ute noen uker i slengen, for så å avspasere etterpå. Anonymkode: 84ea5...421 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #5 Skrevet 12. august 2018 Jeg leste litt fort, og så ikke setningen om at du mest sannsynlig ville bli arbeidsledig igjen i mars. I en slik setting hadde det ikke vært aktuelt for han å bytte ut trygt med utrygt. Forutsetningen for å gå tilbake til offshore var fast ansettelse. (Og så sikker jobb som man kan ha i den bransjen -det vil si ingen umiddelbare planer om ny nedbemanning slik det er hos deg). Anonymkode: 84ea5...421 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #6 Skrevet 12. august 2018 Takk for råd, uten at det har gjort meg noe klokere. Jeg trives best offshore med alt det innebærer, men utryggheten gjør meg usikker. Jeg VET ikke at jeg mister jobben i mars, men det er to kontrakter som løper ut i mars/juni og så lenge det ikke blir tildelt noen nye (som er usannsynlig) så blir det oppsigelser. Da blir jeg også langt bak i gjennansettelsekøen og får sannsynligvis aldri jobb i firmaet igjen (med det første.) Lønna på land er kanskje det som får meg til å helle litt over mot offshore selv om det er usikkert, den er jo 200.000 kr mindre i grunnlønn. Men samtidig så er det jo mindre enn det igjen om jeg må på nav om et halvt år.. Sist jeg ble sagt opp så var jeg arbeidsledig i ett år før jeg fikk jobben igjen, uten noe som helst napp på alle søknadene jeg sendte. Er jo bare flaks at jeg kunne begynne rett i ny jobb denne gangen. TS Anonymkode: 8edc9...997
Nåleputa Skrevet 12. august 2018 #7 Skrevet 12. august 2018 Høres ut som om du er en ettertraktet arbeidsmann. Du får deg jobb uansett. Ta offshorejobben. Gir deg høyere pensjon og lønn! 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #8 Skrevet 12. august 2018 Det er lysere tider for oljebransjen fremover da det er mange vedlikeholdskontrakter som fohandles. Mange av riggene er modne for V&M og vel så det. I det siste har det blitt delt ut kontrakter til for eksempel Kværner og Aibel i flertall, som igjen drypper på små kontraktører. Ikke godt å si hva jeg hadd valgt, men ville nok vurdert å satset på en ny periode offshore mtp gunstigheten i forhold til familien. Anonymkode: a4dfc...9c1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #9 Skrevet 12. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er lysere tider for oljebransjen fremover da det er mange vedlikeholdskontrakter som fohandles. Mange av riggene er modne for V&M og vel så det. I det siste har det blitt delt ut kontrakter til for eksempel Kværner og Aibel i flertall, som igjen drypper på små kontraktører. Ikke godt å si hva jeg hadd valgt, men ville nok vurdert å satset på en ny periode offshore mtp gunstigheten i forhold til familien. Anonymkode: a4dfc...9c1 Vedlikehold hjelper ikke meg. Jeg er boreoperatør og trenger at en borerigg får kontrakt for at jeg skal ha jobb. Blir ikke delt ut mange av de for tiden. Jeg blir altså garantert arbeidsledig i mars om jeg går tilbake offshore. TS Anonymkode: 8edc9...997
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #10 Skrevet 12. august 2018 Dropp offshore. Hvem gidder å takke ja til en jobb som varer kun frem til mars. Kontra en jobb hvor du har jobb i lengre overskuelig tid. Disse som tilbyr offshorejobber med så kort tidsrom passer best desperate ungkarer uten familie. Anonymkode: 0eebd...5a4 4
havfruen91 Skrevet 12. august 2018 #11 Skrevet 12. august 2018 Hadde valgt offshore, om du trur du blir oppsagt i mars kan du starte søke prossen etter ny jobb i forkant. Jobber selv på båt og vil aldri valgt lande jobb om havet var eit alternativ. Å gå på land utgjør eit hull i CV med tanke på vider jobb offshore
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #12 Skrevet 12. august 2018 Jeg klarer ikke bestemme meg 😞 TS Anonymkode: 8edc9...997
Maskopi Skrevet 12. august 2018 #13 Skrevet 12. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vedlikehold hjelper ikke meg. Jeg er boreoperatør og trenger at en borerigg får kontrakt for at jeg skal ha jobb. Blir ikke delt ut mange av de for tiden. Jeg blir altså garantert arbeidsledig i mars om jeg går tilbake offshore. TS Anonymkode: 8edc9...997 Ai da er det litt annerledes ja, mulig jeg hadde beholdt landjobben litt til og søkt til firmaer som driver med boring når du vet om flere kontrakter. Det er jo mange om beinet i bore-bransjen etter at «alle» gikk bore/brønn-kurs så mulig det er lurt å vente litt.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #14 Skrevet 13. august 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke bestemme meg 😞 TS Anonymkode: 8edc9...997 Hva ble det til? Anonymkode: 84ea5...421
Blueblizz Skrevet 13. august 2018 #15 Skrevet 13. august 2018 Kan du sikre deg at de setter deg på land med andre oppgaver mens de venter på nye oppdrag, dette offshorefirmaet ditt? Du er jo ønsket i firmaet tydeligvis. Evt. søke andre offshorejobber mens du er i denne jobben som du mister imars? Eller begge deler.. Ville gjort alt jeg kunne for å bite meg fast hvis det var noe jeg likte veldig godt. Spart opp cash så godt jeg kunne til en potensiell og sannsynlig arbeidsdag.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #16 Skrevet 13. august 2018 Det er ingen sjanse for andre oppgaver i dette firmaet. Blir masseoppsigelser i mars og det er jo de med lavest ansiennitet som ryker. Hjelper ikke at firmaet vil beholde meg fremfor noen andre. Kommer selvfølgelig til å søke andre jobber, men per dags dato ligger det ingen utlyste offshorejobber jeg kan søke på, det har ikke vært mange av de i det siste heller. Maks 5 de siste 2 årene. Og jeg har ikke fått intervju, ikke før denne landjobben jeg har nå selv om jeg hsr søkt 100+ ulike stillinger. Jeg takket ja til offshorejobben, men kjenner tvilen nå 😓 TS Anonymkode: 8edc9...997
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #17 Skrevet 13. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg takket ja til offshorejobben, men kjenner tvilen nå 😓 TS Anonymkode: 8edc9...997 Jeg var i din situasjon i 2015. Jeg valgte landjobben. Solgte bolig (med trivelig overskudd), kjøpte ny bolig og flyttet. Lønnen er litt lavere (som hos deg 200 - 250.000 i året), men forutsigbareten og miljøet i ny jobb er en drøm i sammenlikning. I nåværende jobb er det ikke en sjanse i havet for å bli overflødig. Og vet du, jeg angrer ikke. Hadde jeg nå blitt tilbudt min gamle jobb på 6 mnd. kontrakt, med veien rett ut på dagpenger etter 6 mnd, så hadde jeg ledd høyt og lenge. Anonymkode: 6a2d9...582
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #18 Skrevet 13. august 2018 On 8/12/2018 at 1:32 PM, Nåleputa said: Høres ut som om du er en ettertraktet arbeidsmann. Du får deg jobb uansett. Ta offshorejobben. Gir deg høyere pensjon og lønn! Ettertraktet? Han sier han var arbeidsledig 1 år uten noe napp sist han mistet jobben. Det vil jeg ikke kalle ettertraktet. Anonymkode: 37679...e21 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #19 Skrevet 13. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er ingen sjanse for andre oppgaver i dette firmaet. Blir masseoppsigelser i mars og det er jo de med lavest ansiennitet som ryker. Hjelper ikke at firmaet vil beholde meg fremfor noen andre. Kommer selvfølgelig til å søke andre jobber, men per dags dato ligger det ingen utlyste offshorejobber jeg kan søke på, det har ikke vært mange av de i det siste heller. Maks 5 de siste 2 årene. Og jeg har ikke fått intervju, ikke før denne landjobben jeg har nå selv om jeg hsr søkt 100+ ulike stillinger. Jeg takket ja til offshorejobben, men kjenner tvilen nå 😓 TS Anonymkode: 8edc9...997 Jeg ville beholdt landjobben og ventet på at det skulle bli utlyst stilling i et annet offshoreselskap istedet for å ta jobben, få fyken, og sitte der uten jobb og vente på at det skal bli utlyst nye stillinger i andre offshoreselskaper. Anonymkode: 37679...e21 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2018 #20 Skrevet 14. august 2018 Om lønna er 200-250K i inntekt, tilsvarer det ca 100K for et halvt års arbeid, til mars. Det er jo en ganske betydelig forskjell fra landjobben, så vil si det kommer an på hvor lett det vil være for deg å få en annen jobb i mars (enten det gjelder landjobb eller offshore). Er det evt. mulighet for å spørre om et halvt år permisjon fra landjobben du har nå? Jeg ville nok undersøkt alle muligheter for å kunne ha en offshorejobb. Fordi det er ganske godt betalt, og fordi man samlet sett har mye fri (er vel 2 uker på, og 2 uker av, noe man ikke finner i nesten noen annen jobb). Anonymkode: feddb...a00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå