Gå til innhold

Leie ut på Airbnb når jeg leier leiligheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er umulig for dere å svare på om huseieren min kommer til å synes at det er greit, men jeg leier (i samme hus som huseier) og er så mye vekkreist at jeg kunne tenkt meg å leie ut på Airbnb en gang i blant. Men er det «vanlig» å gjøre dette når man leier? Kvier meg for å spørre huseieren i  tilfelle det er helt fjernt spørsmål, haha. Så jeg går bare og utsetter tanken. 

Det står forresten ingenting om fremleie i leiekontrakten.

Anonymkode: 0d48f...621

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, nekter å tru det er greit. Verken juridisk eller med huseieren. Vanlig er der ivertfall ikke.. hvem skal betale for økt slitasje på bolig? Hvem skal ta ansvar når du er bortreist? Har du mulighet til å ordne opp i klager fra eventuell leietaker når du Er borte? Eller klager fra naboer? Høyrest ut som økt arbeidsbelastning før huseieren 

Anonymkode: cf3f9...61b

• Liker 21
Skrevet

Det er dette med det praktiske da, som overlevering av nøkler etc. Så huseieren må nok nødvendigvis være med i bildet her.

Anonymkode: 70f28...7b9

Skrevet

Bare se i kontrakten om fremleie er tillatt.

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig kan du ikke leie ut videre! Hadde jeg vært din huseier hadde jeg klokka! Det er ikke din eiendom, det er ikke du som blir sittende med problemet  om det skulle skje noe, og huseier har ikke godkjent alle som skulle rent ned dørene. Din leiekontrakt gjelder deg personlig, du kan selvsagt ikke leie leiligheten ut videre. Du skal ha bra mage om du tør å spørre huseieren din om dette.

Anonymkode: 59b72...b46

• Liker 20
Skrevet

Fremleie er ikke tillatt uten godkjenning fra huseier. Følgerav husleieloven. Case closed.

Anonymkode: 5797c...38c

• Liker 10
Skrevet (endret)
§ 7-3. Framleie av del av bolig

Leier av bolig som selv skal bo i boligen, kan framleie en del av boligen med godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

0 Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).

§ 7-4. Framleie av bolig ved midlertidig fravær

Leier av bolig kan framleie med godkjenning fra utleieren i inntil to år ved midlertidig fravær på grunn av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

0 Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).
Endret av penny_
  • Liker 3
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fremleie er ikke tillatt uten godkjenning fra huseier. Følgerav husleieloven. Case closed.

Anonymkode: 5797c...38c

Det er ikke "case closed" når TS opplyser at hun planlegger å spørre huseier, og ikke på noen måte ser ut til å leie ut uten dennes tillatelse.

Spørsmålet var ikke om det er lov å leie ut uten tillatelse, men om det er vanlig å leie ut når man leier selv, og hva huseier kommer til å si om man spør om tillatelse.

• Liker 3
Skrevet

Det er lov å spørre, men jeg ville ikke latt deg leie ut via Airbnb, saken hadde stilt seg i et annet lys hvis en slektning eller venninne ønsket å bo der mens du ikke er hjemme. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er frekt å i det hele tatt vurdere å spørre om det. En venninne som jobber turnus leide ut via airbnb mange helger mens hun var på jobb. Hun spurte ikke eier av leiligheten engang. Rimelig teit av henne å risikere depositumet, mtp skader osv. Hun brant seg på det, da. Skader i en dyr benkeplate på kjøkkenet laget av noen som leide via airbnb. De vet fortsatt ikke at hun har drevet med fremleie.

Anonymkode: 5ceef...3d4

Skrevet

Fremleie er gjerne kontraktsfestet i husleiekontrakten. Hvis det står at fremleie ikke er tillatt ville jeg ikke vurdert å spørre huseier engang - da vet du jo hva h#n mener allerede.

Selv hadde jeg tilfelle at leietaker lånte / leide ut rommet sitt i flere uker i sommer mens hun var på ferie. Det medførte skriftlig advarsel og hvis det gjentar seg kommer jeg til å si opp kontrakten.

Skrevet

Står det noe om fremleie i kontrakten?

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det er umulig for dere å svare på om huseieren min kommer til å synes at det er greit, men jeg leier (i samme hus som huseier) og er så mye vekkreist at jeg kunne tenkt meg å leie ut på Airbnb en gang i blant. Men er det «vanlig» å gjøre dette når man leier? Kvier meg for å spørre huseieren i  tilfelle det er helt fjernt spørsmål, haha. Så jeg går bare og utsetter tanken. 

Det står forresten ingenting om fremleie i leiekontrakten.

Anonymkode: 0d48f...621

Huseier bestemmer. Du hadde ikke fått lov til noe AIRBNB hos meg. 

Anonymkode: aa93b...929

• Liker 6
Skrevet

Kan jeg aldri tenke meg han vil tillate. Spesielt ikke om han bor i samme hus og får ukjente folk rekende inn på eiendommen. 

Anonymkode: c2ead...eaa

• Liker 3
Skrevet
23 hours ago, minister-mio said:

Står det noe om fremleie i kontrakten?

Det hadde ikke spilt noen rolle. I de fleste borettslag er det lov å leie ut i opptil tre år, men de ønsker ikke at man leier ut til Airbnb. 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg aldri tenke meg han vil tillate. Spesielt ikke om han bor i samme hus og får ukjente folk rekende inn på eiendommen. 

Anonymkode: c2ead...eaa

Hadde ikke gjort noe til og fra for min del. Venner og familie greit, men ellers ikke. Vet om en som leier ut, og har fått boligen full av veggdyr - gjentatte ganger. 

Hvis jeg skulle tatt sjansen og leid ut via Airbnb ville jeg beholdt pengene selv. Hvorfor skal leietager tjene på min bolig? 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Atea skrev:

Det hadde ikke spilt noen rolle. I de fleste borettslag er det lov å leie ut i opptil tre år, men de ønsker ikke at man leier ut til Airbnb. 

Hadde ikke gjort noe til og fra for min del. Venner og familie greit, men ellers ikke. Vet om en som leier ut, og har fått boligen full av veggdyr - gjentatte ganger. 

Hvis jeg skulle tatt sjansen og leid ut via Airbnb ville jeg beholdt pengene selv. Hvorfor skal leietager tjene på min bolig? 

Selvfølgelig spiller det en rolle hva som står i kontrakten! Dette høres ut som en privat utleier, ikke et borettslag. Og uansett, hadde det vært et borettslag så er det nåværende leietaker som det er fremleid til. 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig spiller det en rolle hva som står i kontrakten! Dette høres ut som en privat utleier, ikke et borettslag. Og uansett, hadde det vært et borettslag så er det nåværende leietaker som det er fremleid til. 

Det spiller en rolle så lenge borettslaget ikke godtar kortvarig utleie. Borettslaget står over utleier, det må leietager forholde seg til. Hvis jeg hadde leid ut ville leietager fått en oppsigelse. Fremleie betyr ikke at man som leietager kan starte "hotelldrift". Ser at noen utleiere står litt fastlåst, viktig å ta med i kontrakten at fremleie ikke er tillatt. De fleste private firmaer som leier ut godtar ikke fremleie. 

Eller mener du at som leietager kan man gjøre hva man vil? 

Skrevet
1 time siden, Atea skrev:

Fordi du allerede får mer enn godt nok betalt av leietaker.

Anonymkode: 10646...3d3

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi du allerede får mer enn godt nok betalt av leietaker.

Anonymkode: 10646...3d3

Hva vet du om det? Leier jeg gjør jeg det til en som skal BO der, evt. låne ut til en i familie. Kjøp deg din egen leilighet hvis du vil leie ut til Airbnb. 

Skrevet

Hehe, jeg har faktisk vært borti en slik sak. En jeg kjenner eier et hus (der han bor) med en sokkelleilighet som han leier ut. Han har alltid vært opptatt av å ha en rettferdig pris på leien, altså ikke blodpris, men noe både utleier (som har nedbetalt bolig) og leietaker kan leve godt med. Etter den forrige leietakeren, som hadde bodd der i fem år, flyttet til en annen kant av landet, fikk de en ny leietaker. En enslig mann, ung og nyutdannet lege. Alt så ut til å være i skjønneste orden, før det etterhvert begynte å komme folk dit, nye folk hele tiden. Etterhvert begynte han å bli mistenksom, og ved en tilfeldighet valgte han å sjekke Airbnb. Og der lå sokkelleiligheten hans. Dette er en by med ganske lite leiligheter til utleie og myye turister, så prisen på airbnb var høy. Huseieren ble naturligvis rasende. Legen ble selvsagt konfrontert med dette, og det endte med at han ble kastet ut. Han protesterte, men hadde ingen sak.

Anonymkode: 4c2dc...355

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...