Gå til innhold

Ønsker syn på grenser for 7.klassinger.


Flittiglise

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er klassekontakt for en klasse som nå har begynt i 7. Jeg skal lage et opplegg en kveld for foreldrene med tema GRENSER.

Jeg ønsker meg deres syn på et par aktuelle problemstillinger, som jeg kan bruke som grunnlag for diskusjon i foreldregruppa.

1. Hva er passe ukelønn for 12åringer, og hvilke krav er det rimelig å stille til innsats i huset?

2. Skal 12åringene ha egen mobil? Hvilke betingelser skal det eventuelt knyttes til bruken? (Tenker på betaling, avslått om natta, o.l.)

3. Hva er rimelig tid å bruke om dagen på PC/TV-spill?

4. Kontrollerer/overvåker dere 12åringenes bruk av internett?

5. Hvilke sanksjonsmuligheter har vi som foreldre, hva er passende reaksjoner på avtalebrudd i tilfellene over?

Jeg blir kjempeglad om noen vil ta seg tid til å svare på disse spørsmålene mine. :D

Ønsker alle et spennende nytt skoleår!

Hilsen Flittiglise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hører kanskje til de litt "gammeldagse", men ....

Ukelønn: Det er litt vansklig å svare på, for det avhenger av hva ukepengene skal dekke. Men faste oppgaver hjemme - det mener jeg er viktig, og jeg mener også det er viktig at de gjør ting hjemme uten betaling hver gang.

Mobil: 12 år er på grensa. De har ikke bruk for det, men det er vansklig å motstå presser når "alle andre" har. Dersom de skal ha mobil synes jeg kontantkort er tingen. Da har foreldre og unger ihvertfall kontroll på utgiften. Den bør avgjort være avslått om natta, og bør ikke være med på skolen.

PC/TV-tid: Synes det er greit med en "øvre grense" der - ihvertfall hverdagene. Et par timer burde egentlig være nok. De skal ha tid til lekser, fritidsaktiviteter og venner også (og kanskje ei bok?)

Kontroll av internettbruk: Ja - absolutt

Sanksjoner: Det viktigste er å avtale disse på forhånd, og så følge dem opp når det er nødvendig. Og det er lurt å ha tenkt igjennom hva man orker å følge opp slik at vi voksne ikke bare kommer med tomme trussler.

Har selv kjørt linja - tap av goder. (Ikke TV/PC, ikke ut, trekk i lommepenger f.eks.) Det er lurt å forklare hvorfor godene blir trukket tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var et spennende emne. Tror nok det er endel variasjoner ute og går, men her er iallefall mine "regler":

1) Har 20 kr som fast ukelønn/ lørdagsgodtpenger - uansett arbeidsinnsats. Arbeid i huset lønnes etter avtale... (ukelønn blir som regel rundt 50 kr)

2) Min 12-åring har mobil. Styrer denne helt selv på en tilfredsstillende måte: Uten lyd på skolen. Får helst ikke ringe, kun sende meldinger. Har kontantkort - bruker 150 kr på litt over 1 mnd. Det er ok.

3)Tiden foran PC`n er i aktive perioder 1 time for dag. Også avhengig av hvor mye tv-titting det har vært samme dag. Er det i perioder der PC`n ikke er så ofte i bruk (av 12-åringen) kan tiden bli desto lengre enn 1 time.

4)Vi kontrollerer ikke hver gang hva 12-åringen har gjort på nettet, men tar nok "stikkprøver" innimellom. Har forøvrig snakket mye om bruk av internett, og gått gjennom nettvett-regler sammen.

5)Sanksjoner mot brudd på ovenstående har vært tap av det enkelte gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...