Gå til innhold

Jeg er lærling og er sykemeldt, er utrolig stressa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så sitter jeg her da, med sterke smerter i nakken og skuldre som stråler i øst og vest og gjør at jeg føler meg direkte syk. Har en tung jobb og har overanstrengt meg for å "bevise" noe, og stresset meg selv fordi jeg føler jeg har noe å bevise. Har vært sykemeldt en uke nå og føler meg nesten like ille som før jeg ble sykemeldt, selv om jeg har tatt det pent med ro, som jeg fikk beskjed om. Er avhengig av smertestillende og is på der jeg har vondt for å klare å sove. I tillegg blir jeg veldig lett svimmel, og om jeg bruker armen på den siden som er verst, så får jeg hodepine, blir sløv og føler meg direkte syk. Smertestillende hjelper ikke særlig. 

Sliter med enorm skyldfølelse når jeg er sykemeldt. Ikke så mye overfor bedriften, for jeg som lærling er ikke akkurat noen nøkkelansatt, men overfor meg selv og min egen fremtid. Vet at sjefen min har sansen for meg, og han har spurt om jeg kunne tenke meg å jobbe der når jeg er ferdig som lærling, forutsatt at vi har jobb å gjøre. Selv om det bare var noe han sa i en helt uformell setting, så ligger det jo noe i det. Er redd det helt faller bort på grunn av sykemeldingen min. 

Det som gjør meg så stressa, er jo at jeg nå er sykemeldt, og blir mest sannsynlig sykemeldt i minst en uke til. Var sykemeldt tre uker på rad i fjor også(hadde krystallsyken, fikk ikke engang prøve meg på jobb av sikkerhetsgrunner), og nå når jeg er sykemeldt igjen, føler jeg rett og slett at det blir for mye sykemelding. Er redd de skal tenke at jeg ikke er egnet på grunn av de problemene jeg har. Er redd for å ringe sjefen nå til uka når jeg mest sannsynlig blir sykemeldt igjen, i frykt for hva han kommer til å si.

Vet at jeg må sette min egen helse først og at jeg ikke kan presse meg selv mer, og jeg vet så altfor godt at ingen kommer til å takke meg den dagen jeg har jobbet meg ihjel. Vet bare ikke hvordan jeg skal takle dette. Stresset med alt jeg har nevnt her bidrar jo bare til å forverre tilstanden min, og jeg aner ikke hvordan jeg skal takle det. Jeg blir stressa av å være sykemeldt, og der gjør meg verre. Samtidig må jeg ta tiden til hjelp, ta det med ro, og bruke mange tusen kroner som jeg ikke har råd til å bruke, på behandling. Vet ikke akkurat hva jeg vil med dette innlegget, men vil beklage til de som orker å lese at det er så langt, og så hadde jeg satt pris på trøstende ord, kjeft, tips, eller hva som helst. 

Anonymkode: dbea6...f18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ts. Kjenner meg faktisk litt igjen i det du skriver. Og vet at det er mange som sikkert føler lignende. Det er aldri kjekt å være sykemeldt når en er lærling og gjerne vil vise hva en er god til. 

utifra det du skriver høres du ut som en som er flink til å jobbe. Og det at du har fått høre slikt fra sjefen beviser at du er en flink ansatt. Men kjære deg, du må prøve å ikke å ha skyldfølelse for å være sykemeldt. Dette kommer ikke til å påvirke noenting. Bli frisk og så gir du jernet igjen. Sjefen din har nok mye erfaring med ansatte og lærlinger. Og han/hun er klok nok til å ikke dømme en person etter om vedkommende er sykemeldt eller ikke. 

Du er dårlig, så bli frisk. Selv den aller flinkeste kan bli sykemeldt så slapp av og bli frisk. Ta det med et smil og så gir du jernet når du kommer på bena igjen. Dette klarer du, og det kommer til å gå rette veien. Det hadde vært langt verre hvis det var egenmeldinger det var snakk om. 

Skrevet
13 minutter siden, Oddy skrev:

Hei ts. Kjenner meg faktisk litt igjen i det du skriver. Og vet at det er mange som sikkert føler lignende. Det er aldri kjekt å være sykemeldt når en er lærling og gjerne vil vise hva en er god til. 

utifra det du skriver høres du ut som en som er flink til å jobbe. Og det at du har fått høre slikt fra sjefen beviser at du er en flink ansatt. Men kjære deg, du må prøve å ikke å ha skyldfølelse for å være sykemeldt. Dette kommer ikke til å påvirke noenting. Bli frisk og så gir du jernet igjen. Sjefen din har nok mye erfaring med ansatte og lærlinger. Og han/hun er klok nok til å ikke dømme en person etter om vedkommende er sykemeldt eller ikke. 

Du er dårlig, så bli frisk. Selv den aller flinkeste kan bli sykemeldt så slapp av og bli frisk. Ta det med et smil og så gir du jernet når du kommer på bena igjen. Dette klarer du, og det kommer til å gå rette veien. Det hadde vært langt verre hvis det var egenmeldinger det var snakk om. 

Takk for støttende ord, setter stor pris på det! Håper bare du har rett. 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for støttende ord, setter stor pris på det! Håper bare du har rett. 

Dette skal nok gå rette veien skal du se :)

Skrevet

Flere? Er så utrolig stressa og livredd for å ringe jobben i morgen, aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Skrevet

Slutt å stress! Det hjelper ingen. Sålenge du er ute av drift er du ikke til nytte uansett. Er det en gang det ikke er så viktig for jobben at du er sykemeldt, er det når du er lærling og bedriften ikke er avhengig av deg. Ta det helt med ro du, både med kroppen og hodet. Når du er 63 er det ikke denne sykemeldingen som sitter igjen av minner fra et langt arbeidsliv.

Anonymkode: f6d1e...db7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...