Gjest Betty Boop Skrevet 11. mars 2005 #1 Skrevet 11. mars 2005 Jeg får besøk av en venninne i dag og skal servere stekt laks. Men hva skal jeg lage til dessert? Har noen en oppskrift til noe kjapt som kanskje passer etter laks?
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #3 Skrevet 11. mars 2005 Himmelsk lapskaus: Frisk frukt du liker samt kanskje noe hermetisk som kuttes i biter. Sleng oppi noen hakkede nøtter hvis du vil og en presset appelsin og server med krem eller is. Friskt, sunt og utrolig godt!
Gjest gjest1 Skrevet 11. mars 2005 #4 Skrevet 11. mars 2005 Sjokolade-mousse! Hvis du ikke vil lage fra bunnen, så kjøp halvfabrikat fra Toro. De er også veldig gode. Lag i porsjonsformer og pynt med appelsin-skall (sånne strimler), melis eller liknende.
Gjest piaf Skrevet 11. mars 2005 #5 Skrevet 11. mars 2005 Eplepai/stang av butterdeig er enkelt, raskt og godt, synes jeg. Hvis dere bare er to, holder det med en plate deig. Tin i ca. 20 min, kjevle ut til den blir ganske tynn. Legg deigen på bakepapir, prikk den litt med en gaffel og dekk midtpartiet med epleskiver, sukker, kanel og noen smørklatter. Brett inn kantene og pensle dem evnt. med sammenpisket egg. Stek ved 225 grader i ca. 15 min, og server varm med vaniljeis og/eller pisket krem. (Du kan også gjøre det samme med feks. halverte plommer eller friske aprikoser.)
Gjest gjest1 Skrevet 11. mars 2005 #6 Skrevet 11. mars 2005 Eplepai/stang av butterdeig er enkelt, raskt og godt, synes jeg. Hvis dere bare er to, holder det med en plate deig. Tin i ca. 20 min, kjevle ut til den blir ganske tynn. Legg deigen på bakepapir, prikk den litt med en gaffel og dekk midtpartiet med epleskiver, sukker, kanel og noen smørklatter. Brett inn kantene og pensle dem evnt. med sammenpisket egg. Stek ved 225 grader i ca. 15 min, og server varm med vaniljeis og/eller pisket krem. (Du kan også gjøre det samme med feks. halverte plommer eller friske aprikoser.) Dette hørtes godt ut Men skal man brette sammen butterdeigen altså? Har sett noe liknende, men da hadde de brukt halve epler, med en kanelstang i midten. Da var butterdeigen bare brettet halvveis opp. Din hørtes bedre ut...
Gjest piaf Skrevet 11. mars 2005 #7 Skrevet 11. mars 2005 Litt dårlig forklart bretting, muligens :oops: , lettere å vise sånt, men du ender opp med en liten, rektangulær og flat pai med epler i midten og en ca. 2-3 cm bred innbrettet kant rundt. Eplene er altså ikke pakket helt inn (men det går sikkert an om man vil). Pleier å legge på epleskivene, brette inn langsidene, pensle med egg, brette inn kortsidene, og pensle med egg igjen. Egget fungerer som lim, og gjør deigkanten blank og fin. Butterdeigkanten sufflerer litt når den steker, og det ferdige resultatet blir litt wienerbrødaktig. Eller minner om tynn eplepai man kan få i Frankrike.
Gjest Leola Skrevet 11. mars 2005 #8 Skrevet 11. mars 2005 Synes is er en deilig og lettvint dessert. Kan pynte og gjøre den riktig flott ved hjelp av raspet sjokolade, sjokoladesaus, frukt, nøtter, bær, el... min favoritt :-)
Alterna Skrevet 11. mars 2005 #9 Skrevet 11. mars 2005 Hermetiske pærer som du legger på et fat, legg after eight-sjokolade oppå og sett det en liten stund i ovnen på svak varme, til sjokoladen har smeltet. Godt med vaniljeis til. Enkelt og yummy! :rosasmil:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå