Gå til innhold

Eldre som insisterer på å bare betale kontant!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke irriterende å stå i en kø, hvor det er folk (ofte eldre mennesker)  som bare betaler med mynter?

jeg vet om en eldre dame som lagde skikkelig problemer for legekontoret da hun insisterte på å betale egenandelen kontant. De ville ikke ta imot pengene hennes og ga henne en faktura, men da ble det også feil  fordi hun fikk et ekstra gebyr ved å gjøre opp for seg der og da. Etter å ha oppholdt dem en halvtime så tok de omsider imot pengene, men hadde naturligvis ikke vekslepenger så hun kunne få riktig pengebeløp tilbake og dramaet fortsatte. Vet ikke hvordan det endte, hun mente at hun hadde en soleklar rett til selv å velge betalingsform.

Disse som fremdeles lever i Kash-tiden må vel gå ut i minibanken for å ta ut penger eller får de andre til å gjøre det for seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joa, men de tekniske nyvinningene er ikke så enkle for gamle folk. Vi blir like håpløse selv om noen år. 

Anonymkode: 8d7a4...b6b

• Liker 29
Skrevet

Nå er det vel faktisk slik at alle som skal ta betalt for noe er pliktig til å ta imot kontanter, så vidt jeg vet. Det er bare sånn at vi av den yngre garde stort sett alltid har kort og bruker mest det og er ikke så nøye på om etablissementer ikke tar imot kontanter. Samfunnet er ikke laget for de eldre lenger, og det er synd. Og det er ikke rettferdig at de som ikke kan bruke pc skal måtte betale 35 spenn for å betale en regning i post i butikk, eller hvor det nå er man betaler en giro nå om dagen.

Anonymkode: b1e11...e9d

• Liker 26
Skrevet

Kontanter er lovlig betalingsmiddel fortsatt, så det er jo ikke så mye å bli irritert på. Oppgitt kan en jo bli, men irritert er jo dumt....

Anonymkode: e33a3...e20

• Liker 27
Skrevet

Om legekontor ikke har rutine og veksel for kontantbetaling, så har de bare seg selv å skylde - og er deres feil at det blir rot og forsinkelser. Ikke hun som ønska å betale med gyldig betalingsmiddel - også kalt penger.

Anonymkode: 18ffe...73c

• Liker 30
Skrevet

Jeg vet at flere legekontorer ikke tar imot kontanter lenger, og man må bruke kort for å betale.

Flere eldre har ikke kort, og må gå i banken for å ta ut penger. Hos mange banker er det også slutt på den muligheten.

Synes nok de eldre burde kunne skaffe seg kort, og det er jo enkelt å bruke! Min far, som var født i 1924, hadde bankkort i mange år før han døde.

Anonymkode: 883b7...743

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om legekontor ikke har rutine og veksel for kontantbetaling, så har de bare seg selv å skylde - og er deres feil at det blir rot og forsinkelser. Ikke hun som ønska å betale med gyldig betalingsmiddel - også kalt penger.

Enig. Jeg er 30 og bruker stort sett bare kontanter. Tar ut cash med kort, men bruker kortet veldig sjeldent ellers. Det skremmer meg at vi kanskje ender opp med et kontantløst samfunn. Så lenge vi har kontanter i dette landet så er bedrifter nødt til å ta dem imot. 

Anonymkode: 1ae7e...6e6

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det ikke tungvint i forhold til Helfo? For å gi frikort så må de jo registrere at noe er tatt ut av konto?

Skrevet

Enig. Jeg er 30 og bruker stort sett bare kontanter. Tar ut cash med kort, men bruker kortet veldig sjeldent ellers. Det skremmer meg at vi kanskje ender opp med et kontantløst samfunn. Så lenge vi har kontanter i dette landet så er bedrifter nødt til å ta dem imot. 

Anonymkode: 1ae7e...6e6

Hvorfor foretrekker du Kash? Det må vel være enklere å holde styr på regnskapet ved kort?  

Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Blir det ikke tungvint i forhold til Helfo? For å gi frikort så må de jo registrere at noe er tatt ut av konto?

Hæ? Det registreres jo som betalt når pasienten har betalt, uavhengig av hvordan betalingen blir gjort. Kontant, faktura eller kort, det registreres som betalt og personens "konto" hos legekontoret er i 0, og Helfo får også beskjed om hvor mye hver enkelt har betalt.

Anonymkode: b1e11...e9d

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Nei, Helfo har da på ingen måte mulighet til å se folks bankkonto-opplysninger.

Det registreres betaling av legesenteret i datasystemet. Slik har det alt fungert i mange år - frikort har dukka opp av seg selv i postkassa mi, og jeg betaler vanligvis med kontanter. Ikke er jeg pensjonist engang ;) 

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontanter er lovlig betalingsmiddel fortsatt, så det er jo ikke så mye å bli irritert på. Oppgitt kan en jo bli, men irritert er jo dumt....

Anonymkode: e33a3...e20

Enighet. 

Så lenge det er lov å betale med kontakter må butikkene legge til rette for det. 

Skrevet (endret)
26 minutter siden, Pipaluk skrev:

Det er ikke alltid lett å være eldre, verden endrer seg raskt og mange har mistet all endringskompetanse. Ja, man blir glad når oldemor på 93 drar fram iPaden for å logge på facebook, men det er vel så vanlig å ha såpass slørete syn eller nedsatt kognisjon at minibanken er en utfordring der yngre slektninger må innkalles for å lese på skjermen. Man opplever at køen øker bak seg øker og alle skal rekke noe superviktig, men hverken kropp eller hode går noe fortere. Stresset gjør kanskje ting vanskeligere enn de trengte å være.

Kan du ikke bare leve med at du mistet et minutt eller to, og helst rette sinnet mot den som fjernet vekslepenger fra skranken? Hvor mye vekslepenger trengtes egentlig, når det ble betalt med mynt?

Du har forresten en soleklar rett til å betale kontant. Unntaket er kollektivtransport, jeg mener de fikk dispensasjon grunnet fare for ran.

Endret av ♥
  • Liker 15
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at flere legekontorer ikke tar imot kontanter lenger, og man må bruke kort for å betale.

Flere eldre har ikke kort, og må gå i banken for å ta ut penger. Hos mange banker er det også slutt på den muligheten.

Synes nok de eldre burde kunne skaffe seg kort, og det er jo enkelt å bruke! Min far, som var født i 1924, hadde bankkort i mange år før han døde.

Anonymkode: 883b7...743

Da vet du av flere legekontor som bryter lover og regler - for de har simpelthen ikke lov til å nekte kontant betaling.

Sitat

Forbrukerrådet sendte derfor i januar et brev til Helse- og omsorgsdepartementet hvor de ba om at ulovlig kontantnekt ble stoppet.

Helse- og omsorgsdepartementets svarte med å sende brev til regionale helseforetak, Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon og landets fylkeskommuner.

I brevet minnes de på at kontanter er tvungent betalingsmiddel i Norge, og at alle virksomheter som yter helsehjelp plikter seg til å ta imot kontanter ved betaling.

https://www.nrk.no/nordland/dette-er-ulovlig-_-na-lover-fylkeskommunen-a-ordne-opp-1.13384808

Forøvrig - jeg er ikke eldre, og har bankkort - men foretrekker å ta ut kontanter og betale med, for egen oversikts skyld. Og tenker å fortsette med det.  

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, ♥ skrev:

Det er ikke alltid lett å være eldre, verden endrer seg raskt og mange har mistet all endringskopetanse. Ja, man blir glad når oldemor på 93 drar fram iPaden for å logge på facebook, men det er vel så vanlig å ha såpass slørete syn eller nedsatt kognisjon at minibanken er en utfordring der yngre slektninger må innkalles for å lese på skjermen. Man opplever at køen øker bak seg og alle skal rekke noe superviktig, men hverken kropp eller hode går noe fortere. Stresset gjør kanskje ting vanskeligere enn de trengte å være.

Kan du ikke bare leve med at du mistet et minutt eller to, og helst rette sinnet mot den som fjernet vekslepenger fra skranken. Hvof mye vekslepenger trengtes egentlig, når det ble betalt med mynt?

Du har forresten en soleklar rett til å betale kontant. Unntaket er kollektivtransport, jeg mener de fikk dispensasjon grunnet fare for ran

Dette med manglende vekslepenger skjedde hos legekontoret. De kan ikke nekte folk å betale kontant men da er det jo greit at de som betaler med kash også har tatt ut riktig beløp på forhånd. Legekontoret har ikke eget pengeskrin så vidt jeg vet. 

Ja jeg er en utålmodig person som blir lett irritert på det som stanser opp. Er det motstanden mot å betale med kort eller vet de ikke hvordan de bruker det?

Skrevet

Da vet du av flere legekontor som bryter lover og regler - for de har simpelthen ikke lov til å nekte kontant betaling.

https://www.nrk.no/nordland/dette-er-ulovlig-_-na-lover-fylkeskommunen-a-ordne-opp-1.13384808

Forøvrig - jeg er ikke eldre, og har bankkort - men foretrekker å ta ut kontanter og betale med, for egen oversikts skyld. Og tenker å fortsette med det.  

Men hvis det på sted spør deg pent om du kan betale med kort pga lite veksel, så er du vel ikke vanskelig der?

Skrevet
Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Dette med manglende vekslepenger skjedde hos legekontoret. De kan ikke nekte folk å betale kontant men da er det jo greit at de som betaler med kash også har tatt ut riktig beløp på forhånd. Legekontoret har ikke eget pengeskrin så vidt jeg vet. 

Ja jeg er en utålmodig person som blir lett irritert på det som stanser opp. Er det motstanden mot å betale med kort eller vet de ikke hvordan de bruker det?

Nei, dette er for det første ikke mulig - det varierer hva jeg betaler fra gang til gang, om det kommer til materialavgift el.l om det må tas blodprøve, jeg får en sprøyte, skrives en attest.

Dernest - at de evt. ikke har pengeskrin er deres eget problem. En kan ikke legge ansvaret på kundene sine - for at de selv ønsker å slippe å ha veksel. 

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Jo, legekontoret kan og bør ha pengeskrin, da de er pliktig å ta imot kontant betaling. Hvem vet det nøyaktige beløpet på forhånd da?

Eldre er like forskjellige som du og meg. Noen er vrange fordi de kan og har god tid, men de aller fleste gjør så godt de kan og blir lei seg når noen åpenlyst blir utålmodige bak seg. 

Du bør virkelig jobbe med deg selv. Både for andres skyld og din egen. Ingen eldre blir plutselig mindre dement, mer førlig, mer komfortabel med det moderne samfunnet, mer klarsynt eller hva det er som er utfordringen av at du blir irritert.

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, ♥ skrev:

Det er ikke alltid lett å være eldre, verden endrer seg raskt og mange har mistet all endringskompetanse. Ja, man blir glad når oldemor på 93 drar fram iPaden for å logge på facebook, men det er vel så vanlig å ha såpass slørete syn eller nedsatt kognisjon at minibanken er en utfordring der yngre slektninger må innkalles for å lese på skjermen. Man opplever at køen øker bak seg øker og alle skal rekke noe superviktig, men hverken kropp eller hode går noe fortere. Stresset gjør kanskje ting vanskeligere enn de trengte å være.

Kan du ikke bare leve med at du mistet et minutt eller to, og helst rette sinnet mot den som fjernet vekslepenger fra skranken? Hvor mye vekslepenger trengtes egentlig, når det ble betalt med mynt?

Du har forresten en soleklar rett til å betale kontant. Unntaket er kollektivtransport, jeg mener de fikk dispensasjon grunnet fare for ran.

Det var lurt med den dispensasjonen. Et ran mindre. Jeg husker at jeg var i Helsinki ( grunnleggerne av Nokia). Jeg trodde det var et høyteknologisk samfunn men der måtte jeg betale kontant på trikken. Det var ingen apper jeg kunne bruke der. Det var noe av det samme i Amsterdam.

Er det bare Norge som ønsker å bli kash-løse?

Skrevet
4 minutter siden, Pipaluk skrev:

Men hvis det på sted spør deg pent om du kan betale med kort pga lite veksel, så er du vel ikke vanskelig der?

Ok, dette gidder jeg ikke mer - å kalle meg "vanskelig" for å betale for meg med lovlig betalingsmiddel. 

Takk som byr, men dette er ikke lengre en saklig diskusjon. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...