AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #1 Skrevet 11. august 2018 Er i ferd med å gå fra fullamming til delamming. Og da trenger jeg litt til tips fra proffe flaskemammaer! Hvordan gjør dere det med mme og vann og varme på vannet når dere er på farten? hvor mange flasker synes dere det er praktisk å ha? Har dere mme klart i flaskene så det bare er å fylle på vann? Andre praktiske tips og triks å tenke på? Anonymkode: 8f812...efa
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #2 Skrevet 11. august 2018 Boks med pulver. En flaske med varmt vann og en flaske med kokt avkjølt vann. Blande til riktig temperatur. Anonymkode: b0600...f6c
McFlurry Skrevet 11. august 2018 #3 Skrevet 11. august 2018 Du får kjøpt slike bokser med flere "rom" slik at du har flere ferdigmålte pulverporsjoner klar til bruk om du er ute av huset eller synes det rett og slett er praktisk å ha klart på forhånd. Kokt vann i termos er flott i tillegg til kaldt kokt vann som nevnt over her. Dersom du ikke har kaldt vann tilgjengelig kan du alltids avkjøle flasken med den varme melken under rennende kaldt vann (dette tar dog litt tid). Det er kjekt å ha hvert fall tre flasker, da man ikke alltid har mulighet til å koke dem mellom hvert måltid! Lykke til!
Hobby Skrevet 11. august 2018 #4 Skrevet 11. august 2018 Finnes egen gruppe på Facebook, flaskebarna, der du kan få mange tips. På farten brukte jeg ferdig mme. syntes det var greit å ha nok flasker til hele dagen + et par ekstra. Trenger da bare sterilisere en gang om dage og ingen stress hvis ungen spiser litt oftere en dag. Syntes dampsterilisator var gull verdt! Går greit å koke, men lettere med maskin. Hvor mye du skal investere hadde eg vurdert ut fra hvor mye mme du trenger gi. Forskjell på en flaske til kvelden og etter hvert måltid. Er det for en periode for så å forsøke å få nok melk til fullamming eller skal du gradvis gå over til bare mme? Anbefaler ellers langsom flaskemating, eller hvis det bare er for en liten periode, koppmating. https://ammehjelpen.no/artikkel/167/langsom-flaskemating
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #5 Skrevet 11. august 2018 Hjemme brukte vi vannkoker med termostat. Kokte opp vann, lot det kjøle ned i kannen og varmet opp til 40 grader ved behov. Om natten eller på tur hadde vi 40 grader varmt vann på termos (kjøp en kvalitets termos så holder den tempen godt) og pulver ferdig dosert på boks med rom. Ellers invisterte jeg i en avent flaske sterilisator, kunne virkelig ikke levd uten den 😛. Anonymkode: f6391...d53 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #6 Skrevet 11. august 2018 Takk for tips!! Er litt tungvint i forhold til å amme, men det blir man vel fort vant til. Til deg som spurte, jeg har hatt masse problemer med ammingen og konstante smerter, så jeg har funnet ut etter 4 mnd at nå holder det. Mamming foran amming. Jeg føler meg bundet til huset pga ammingen pga smerter. Så jeg tenker at jeg ammer når jeg orker/vil og flasker resten. hva gjør dere om natta for å våkne minst mulig når dere må lage flaske? Anonymkode: 8f812...efa 1
Ny Bruker Skrevet 12. august 2018 #7 Skrevet 12. august 2018 En boks med 3 rom og riktig mengde pulver til tre porsjoner. En termos med varmt vann. Et par flasker. Jeg har 4 flasker og syns det er minimum. Vasker så å si etter hver bruk. Vil du vaske i oppvaskmaskinen en gang per dag, så fyller du en brukt flaske med vann og lar det stå på benken. Slik gjør du med alle til du skal starte oppvaskmaskinen. Dette for at melk i flaskene ikke skal tørke. Smokkene må vaskes for hånd. Husk å sterilisere.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #8 Skrevet 12. august 2018 Kokt kaldt vann oppmålt i flaske i kjøleskap. Ferdig dosert pulver i boks med flere rom. Varmet vannet i mikro, ristet godt, tilsatte pulver og ristet mer = jevn varme i flaska. Kokt vann kan oppbevares 24t i kjøleskap. Jeg pleide å koke og måle opp pulver som det siste før jeg la meg, da hadde jeg klart til neste dag. På natta hadde jeg termos og ferdig oppmålt pulver på nattbordet. Anonymkode: bc05a...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #9 Skrevet 12. august 2018 Om dagen: Kaldt vann på flaske i kjøleskap blandes med varmt på termos. Om natta: På nattbordet har jeg en tåteflaske med ca 1/3 av porsjonen kaldt vann (blir romtemperert ila. natta) og blander med varmt vann fra termos liggende på nattbordet. Pulveret har jeg i doseringsboks. Kjempepraktisk, og slipper å forlate senga😆 På farta: Samme prinsipp som om natta hvis jeg er lengre borte. Evt ha med vann på flaske og be om oppvarming et sted. Hvis jeg skal bort i 2-3 timer har jeg kokende varmt vann fra vannkoker rett på flaske og flasken i en ullsokk😂 Den holder varmen så godt at vannet blir perfekt til neste måltid. Ville anbefalt deg å ha 6 flasker, nok til alle døgnets måltider og mindre koking. Hilsen flaskemamma med 5 års erfaring🤪 Anonymkode: 88d57...482
Monstrum Skrevet 12. august 2018 #10 Skrevet 12. august 2018 Har 6 flasker, og synes det er passe. På farten pleide jeg å ha en termos i veska med varmt vann, avkjølt vann på flaska, og doseringsboks med. Du lærere blandingsforholdet på varmt/kaldt fort, feks 110 ml kaldt, 40 varmt. Nå har mini funnet ut at hun ikke vil ha varm melk; så jeg har bare med sånne bokser med ferdigblandet på farten, siden jeg ikke trenger å varme lengre Husk alltid å bruke kun den måleskjeen som følger med mme-pakken. Husk at flasker som brukes til MME alltid skal kokes/steriliseres! Anbefaler sterilisator, for enkelheten skyld Begynn gjerne med en type som er kjent for å være mild mot magen. Hipp og Nan sensilac er ofte mildere enn Nan HA feks. Komplettapotek pleier å ha -40% på flasker og utstyr en gang i mnd Og meld deg inn i Flaskebarna Norge på Facebook!! Masse flinke folk, og mye kunnskap å hente Lykke til, og ikke vær redd for å spørre!
karella Skrevet 12. august 2018 #11 Skrevet 12. august 2018 Jeg brukte en sånn i begynnelsen for å sjekke at temperaturen var riktig. Etterhvert så kunne jeg bare kjenne på flasken med hånden om det var riktig temperatur eller ikke, så det blir enklere https://m.clasohlson.com/no/Termometer/36-1833 Jeg hadde også en sterilisator til flasker, veldig kjekt å ha men min fikk bare mme da. Gikk jo gjerne 6-8 flasker om dagen
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #12 Skrevet 12. august 2018 Hva slags bokser har dere? Kjøpt hvor? Anonymkode: 8f812...efa
karella Skrevet 12. august 2018 #13 Skrevet 12. august 2018 Noe sånt funker bra. Fåes kjøpt overalt, jeg likte de med flere kammere for å spare litt tid. Veldig kjekt å ha med på tur https://www.mimmis.no/philips-avent-melkepulverdispenser 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #14 Skrevet 12. august 2018 Hadde doseringsboks til mme, kaldt kokt vann på flaskene og en termos med varmt kokt vann. Blandet litt forsiktig først, kjente på vannet, blandet litt til. Når vannet i flaska var ok temp helte jeg vekk eventuelt overskuddsvann og helte på pulveret. Etterhvert vet man hvor mye kaldt og varmt vann som trengs. Hadde nok flasker til å dekke et døgn, en flaskesteriliastor og en baby brezza. Sånne flaskevarmere til å ta med seg på tur (samme konsept som vottevarmere man knekker) og de flaskene man putter inn en patron for å varme er bare tull. Dyrt, tungvint og tar lenger tid enn å blande med termos. Anonymkode: cc7b6...eda
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #15 Skrevet 13. august 2018 Jeg delammet og var utslitt. Investerte da i en Babybrezza, som er svært sagnomsust på Flaskebarna-gruppa på Facebook. Verdt hver en krone og brukes fortsatt, selv om vi er nede i en flaske om dagen nå. Ute på tur bruker vi melk fra ferdigkartong. Hipp har nå kartonger som du kan skru flaskesmokken (medela) rett på. Veldig lettvindt!😊😊 Anonymkode: d2b9c...c89 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #16 Skrevet 13. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg delammet og var utslitt. Investerte da i en Babybrezza, som er svært sagnomsust på Flaskebarna-gruppa på Facebook. Verdt hver en krone og brukes fortsatt, selv om vi er nede i en flaske om dagen nå. Ute på tur bruker vi melk fra ferdigkartong. Hipp har nå kartonger som du kan skru flaskesmokken (medela) rett på. Veldig lettvindt!😊😊 Anonymkode: d2b9c...c89 På. Anbefaler forøvrig Medela med calmatut hvis du planlegger å delamme en stund. Det skal visst ligne veldig på brystet og redusere sjansen for brystvegring :-). Anonymkode: d2b9c...c89
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #17 Skrevet 15. august 2018 Når jeg blander mme tar jeg f.eks 90 ml vann først, så 3 skjeer mme pulver. Når det er blandet er det 100 ml. Hvis man skal regne på hvor mye babyen spiser ila døgnet, sier man 90 eller 100 ml da? Anonymkode: 8f812...efa
Nuttery Skrevet 15. august 2018 #18 Skrevet 15. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg blander mme tar jeg f.eks 90 ml vann først, så 3 skjeer mme pulver. Når det er blandet er det 100 ml. Hvis man skal regne på hvor mye babyen spiser ila døgnet, sier man 90 eller 100 ml da? Anonymkode: 8f812...efa 100
AnonymBruker Skrevet 15. august 2018 #19 Skrevet 15. august 2018 25 minutter siden, Nuttery skrev: 100 Takk 😁 Anonymkode: 8f812...efa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå