Gjest Newroz Skrevet 11. august 2018 #81 Skrevet 11. august 2018 6 minutter siden, Thyra skrev: Nei, det er ikke private utleierens plikt å sørge for at alle har et sted å bo i Norge. Men det er lov å være medmenneske. Både for utleiere og andre. Man trenger ikke alltid å være prinnsipprytter. Etter loven har leietager bare rett til å ta inn ektefelle/samboer, og egne eller ektefelle samboers slektninger i opp eller nedadstigende linje. Men utleier må ikke holde seg strengt til dette. Hva om en person som bor i en leid leilighet for en periode tar inn sin søster, bror eller venn som ikke har noe sted å bo etter samlivsbrudd, må rømme fra en voldelig partner, har flyttet til byen for å studere og ikke har fått hybel til skolestart e.l. Det burde ikke være noe problem. Men enkelte utleiere hadde nok hjort seg vanskelige der. Leietagere har også rett til å få besøk. Og til å innenfor rimelighetens grenser disponere boligen som sin egen. De fleste tar i mot en venn eller familiemedlem i nød. Det er absolutt lov å være et medmenneske, men vi kan ikke satse på at utleiere er det - derfor er det godt at vi har det systemet vi faktisk har. Utleier på sin side kan også ha sine grunner: utleieren kan være avhengig av presise innbetalinger fordi han har egne regninger som forfaller, at objektet ikke får vesentlige skader som depositumet dekker, det går på bekostning av sikkerheten, at naboene ikke blir plaget osv. Dette gjelder ikke i denne saken slik jeg har forstått, men utleier kan ha sine grunner som kanskje kan virke urimelige, men som strengt talt ikke er det når man ser nærmere på det.
jabx Skrevet 11. august 2018 #82 Skrevet 11. august 2018 Hva slags folk er dette? Utlendinger? Det er fullstendig idiotisk å ha åtte barn i en så liten leilighet. Håper barnevernet tar barna, og så kan du kaste ut de voksne med god samvittighet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #83 Skrevet 11. august 2018 28 minutter siden, Newroz skrev: Gudselov er det ikke private utleiere sin plikt å sørge for at folk har et sted å bo her i Norge. Et system basert på utleiers veldedighet ovenfor grupper som ikke har midler kunne blitt stygt: de fleste personer er gode, men vi vet at enkelte også ser sin mulighet til å utnytte andre. Videre kan ikke det private markedet ta seg av alle de som ikke kan betale for seg. Klarer du ikke å skaffe deg bolig selv, så skal kommunen hjelpe deg med det. I Norge skal ingen måtte bo på gata, vi skal ha et sikkerhetsnett som tar deg i mot om du faller. Samtidig vet vi at flere faller mellom to stoler, og at boforholdene i kommunale blokker ikke er så gode. Det er et problem, og jeg vet at feks Oslo i stor grad går bort fra det og blant annet kjøper boliger på vestkanten. Det syns jeg er veldig bra. Å samle alle mennesker som av ulike grunner ikke harm mulighet til å betale for seg på ett sted, er ikke lurt - selv om dette blir litt på siden. Familien som leier av TS er utrolig heldige som har TS som utleier, men hun går langt utover hva som er forventet av henne, og det kan ikke stilles krav om at andre utleiere skal måtte yte det samme som det TS velger å gjøre. Det er utrolig viktig at vi har et sikkerhetsnett som tar deg i mot når du faller og at dette nettet er bra, for alle er ikke like heldige som denne familien som har TS som utleier. Ja, familien som leier av TS har vært veldig heldige med sin huseier. Og kommunen skal hjelpe dem som faller innenfor kravene til kommunal bolig, - det er i teorien. I praksis er desverre saken noe annerledes. I overgangen 2004/2005 stod 900 personer på venteliste for å få kommunal bolig i Oslo. Med den kraftige økningen i boligpriser og tilflytting til byen de siste 14 årene, så tror jeg vi kan ta for gitt at ventelistene ikke er kortere i dag enn de var for 14 år siden. Den gang stod folk på venteliste i opptil 1,5 år før de fikk bolig. Jeg tør nesten ikke tenke på hvor lange ventelistene er i dag for dem som ikke faller inn under akuttvedtak 😕 Anonymkode: 5b1a4...ac0 1
Gjest Newroz Skrevet 11. august 2018 #84 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, jabx skrev: Hva slags folk er dette? Utlendinger? Det er fullstendig idiotisk å ha åtte barn i en så liten leilighet. Håper barnevernet tar barna, og så kan du kaste ut de voksne med god samvittighet. Hvorfor i alle dager har det noe å si om de er utlendinger eller ikke? Ingen grunn som vi vet om at barnevernet skal måtte overta omsorgen for barna. Det de trenger er en egen bolig.
Gjest Newroz Skrevet 11. august 2018 #85 Skrevet 11. august 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, familien som leier av TS har vært veldig heldige med sin huseier. Og kommunen skal hjelpe dem som faller innenfor kravene til kommunal bolig, - det er i teorien. I praksis er desverre saken noe annerledes. I overgangen 2004/2005 stod 900 personer på venteliste for å få kommunal bolig i Oslo. Med den kraftige økningen i boligpriser og tilflytting til byen de siste 14 årene, så tror jeg vi kan ta for gitt at ventelistene ikke er kortere i dag enn de var for 14 år siden. Den gang stod folk på venteliste i opptil 1,5 år før de fikk bolig. Jeg tør nesten ikke tenke på hvor lange ventelistene er i dag for dem som ikke faller inn under akuttvedtak 😕 Anonymkode: 5b1a4...ac0 Ett og et halvt år for kommunal bolig er hårreisende lang tid Samtidig forstår jeg at kommunen har vanskeligheter med å skaffe bolig til alle som trenger det også - derfor veldig bra at sosial tjenesten hjelper til med husleia om du skaffer egen bolig til en pris som kommunen godtar! Selv om også det garantert ikke er gjort med et tastetrykk. Endret 11. august 2018 av Newroz
Thyra Skrevet 11. august 2018 #86 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, Newroz skrev: Ett og et halvt år for kommunal bolig er hårreisende lang tid Samtidig forstår jeg at kommunen har vanskeligheter med å skaffe bolig til alle som trenger det også - derfor veldig bra at sosial tjenesten hjelper til med husleia om du skaffer egen bolig til en pris som kommunen godtar! Men for dem som er vanskeligstilte er det ofte vanskelig å finne noe. Selv om NAV garanterer for husleia. 1
Gjest Newroz Skrevet 11. august 2018 #87 Skrevet 11. august 2018 Akkurat nå, Thyra skrev: Men for dem som er vanskeligstilte er det ofte vanskelig å finne noe. Selv om NAV garanterer for husleia. Absolutt, og de er vel en av de som faller mellom to stoler. Systemer er absolutt ikke perfekt, men jeg er glad for at vi ha det - og håper det kan bli bedre enn det er.
Thyra Skrevet 11. august 2018 #88 Skrevet 11. august 2018 For mennesker uten jobb er det jo et alternativ å flytte ut av Oslo. Lettere å finne bolig mange andre steder. Men er jo ikke så lett om de har hele nettverket sitt der.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #89 Skrevet 11. august 2018 Akkurat nå, Newroz skrev: Ett og et halvt år for kommunal bolig er hårreisende lang tid Samtidig forstår jeg at kommunen har vanskeligheter med å skaffe bolig til alle som trenger det også - derfor veldig bra at sosial tjenesten hjelper til med husleia om du skaffer egen bolig til en pris som kommunen godtar! Ja, det var (og er nok fremdeles) alt for lang tid. Problemet er vel desverre at bydelene ikke har nok boliger. Det hadde de ikke for 14 år siden, og de har nok hatt anledning til å anskaffe en ny mengde boliger som er stor nok til å dekke behovet i dag. Helt enig med deg når det gjelder støtte til husleie, men samtidig er det en rar ordning. Hovedhensikten med de kommunale boligene var/er jo at kommunale boliger skal gis til dem som ikke har økonomi til å leie på det private markedet. Så langt, så bra. I tillegg skal folk hjelpes til selvstendighet. Da synes jeg det skurrer litt at de som skal hjelpes til selvstendighet tvinges til å måtte få sosialstøtte for å klare husleien i kommunal bolig. Da er det for meg noe som ikke helt henger sammen. Med kommunal bolig er det nok enklere for en opplevd økt selvstendighet å få bostøtte enn det er å være avhengig av sosialstønad. Anonymkode: 5b1a4...ac0
Gjest Newroz Skrevet 11. august 2018 #90 Skrevet 11. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det var (og er nok fremdeles) alt for lang tid. Problemet er vel desverre at bydelene ikke har nok boliger. Det hadde de ikke for 14 år siden, og de har nok hatt anledning til å anskaffe en ny mengde boliger som er stor nok til å dekke behovet i dag. Helt enig med deg når det gjelder støtte til husleie, men samtidig er det en rar ordning. Hovedhensikten med de kommunale boligene var/er jo at kommunale boliger skal gis til dem som ikke har økonomi til å leie på det private markedet. Så langt, så bra. I tillegg skal folk hjelpes til selvstendighet. Da synes jeg det skurrer litt at de som skal hjelpes til selvstendighet tvinges til å måtte få sosialstøtte for å klare husleien i kommunal bolig. Da er det for meg noe som ikke helt henger sammen. Med kommunal bolig er det nok enklere for en opplevd økt selvstendighet å få bostøtte enn det er å være avhengig av sosialstønad. Anonymkode: 5b1a4...ac0 Mener å ha lest noe om at man kan kjøpe kommunale boliger også etter en tid? Hvis det stemmer så er det et veldig fint tiltak. Men ja - det burde vært veldig mye bedre!
Papirfly Skrevet 11. august 2018 #91 Skrevet 11. august 2018 Tråden er ryddet for personangrep. Papirfly, mod.
Carrot Skrevet 11. august 2018 #92 Skrevet 11. august 2018 30 minutter siden, jabx skrev: Hva slags folk er dette? Utlendinger? Det er fullstendig idiotisk å ha åtte barn i en så liten leilighet. Håper barnevernet tar barna, og så kan du kaste ut de voksne med god samvittighet. Er du helt blåst? Hvor får du det fra at å bo tett = omsorgssvikt? Det er ikke all verdens tid side det var helt vanlig for de aller fleste i Norge å dele rom med søsknene sine hele oppveksten, gjerne til de flyttet hjemmefra - og det var ganske vanlig å være mer enn to - tre søsken også. 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #93 Skrevet 11. august 2018 13 minutter siden, Newroz skrev: Mener å ha lest noe om at man kan kjøpe kommunale boliger også etter en tid? Hvis det stemmer så er det et veldig fint tiltak. Men ja - det burde vært veldig mye bedre! Jeg er usikker på hvordan det er i Oslo per dato. Det som uansett er sikkert er at et kjøp av en bolig stort sett krever fast inntekt (enten som trygd eller arbeid), og det kravet er det ganske mange av dem som har kommunal bolig i Oslo som ikke tilfredsstiller. Det finnes da en ordning som kalles "tilskudd til etablering". Det er rente og avdragsfritt, men vurderes bare for dem som er langvarlig vanskeligstilt med svært lav inntekt og ikke kan få startlån. Nåløyet er med andre ord ganske trangt for den løsningen, men den trenges siden de kommunale boligene er midlertidige boliger med en leietid på 3-5 år. Anonymkode: 5b1a4...ac0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #94 Skrevet 11. august 2018 2 timer siden, Thyra skrev: Er klar over at broren med familie ikke kommer innunder dem leietageren har lov å ta inn uten godkjenning fra leietager. Men jeg tror de fleste ville ha gjort som leietageren her i samme situasjon. Hvis noen som stod deg nær, med barn, risikerte å stå uten tak over hodet, ville de fleste ha tatt i mot dem. Og grunnen til at de ikke spurte utleier, var nok at de var redd for å få nei. I desperate situasjoner gjør folk desperate ting. Frekt av deg å antyde at jeg mangler folkeskikk fordi jeg har forståelse for at leietageren gjorde som de gjorde, og at jeg ikke synes de trenger å kastes ut om familie to finner et annet sted å bo. Jeg synes det vitner om dårlig folkeskikk fra din side. Ingen havner på gata i Norge. Alle uten mulighet eller økonomi til å sørge for egen bolig, har krav på nødbolig. Man tar seg ikke til rette i andres hjem og eiendom. For så i tillegg gjøre skade på eiendom. De færreste ville forhåpentligvis ha gjort det. Synes du det er greit å gjøre sånn har du dårlig folkeskikk og moral. Så enkelt. Anonymkode: d7d1c...32e
Morten1 Skrevet 11. august 2018 #95 Skrevet 11. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Depositum er for slike ting som slitasje ikke økt leie. Anonymkode: 80f8b...7e9 Depositum er tatt utifra de som oprinnelig bor der, ikke en hel familie til, da vil jo selvfølgelig depositumet være høyere grunnet mer slitasje og høyere risiko
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #96 Skrevet 11. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Vel, tanken var jo at jeg skulle tjene penger på utleie. Men jeg har blitt kjent med familien. Da de kom på visning sammen med mange andre, klarte jeg ikke å glemme de, selv om de egentlig ikke hadde råd. Jeg valgte heller å kutte ned på husleien og tok imot de. Jeg har aldri angret. De har gitt meg så mye mer enn verdien av penger. Det var broren som rådet leietakerne til å ikke si noe, for de var redde for å få et nei. Derfor har de holdt tyst. Jeg hadde helt klart sagt nei, men prøvd å hjelpe de på noe vis. Til dere allvitende: hvordan fungerer kommunal bolig. Bor de gratis der, eller betaler de lav husleie? Anonymkode: 5d629...f95 Husleien er så og si den samme som på privatmarkedet. Anonymkode: d7d1c...32e
Morten1 Skrevet 11. august 2018 #97 Skrevet 11. august 2018 3 hours ago, Thyra said: Du kan ikke nekte dem å ta inn egne barn, barnebarn (eller foreldre og besteforeldre?). Som en annen her skrev, leietakere har lov til å ta inn ektefelle, samboer og familie i opp eller nedadstigende linje. Så en slik kontrakt er ulovlig. Når man leier ut til folk med barn regner man med at barna skal bo der, men man regner ikke med at bestemor og bestefar, bror, tante og onkel erik fra toten skal flytte inn. Da skal leieninntekten stå i stil med antallet som bor der. TS har også sagt i HI at leiligheten ikke er egnet til antall personer som befinner seg der nå og da har faktisk TS gyldig grunn til å nekte de ekstra personene å bo der. Om min kontrakt er "gyldig" eller ikke, driter jeg litt i. Jeg har mine spilleregler når det kommer til min bolig, liker man det ikke så er det ingen som tvinger deg til å leie av meg. 3
Gjest Newroz Skrevet 11. august 2018 #98 Skrevet 11. august 2018 6 minutter siden, Morten1 skrev: Når man leier ut til folk med barn regner man med at barna skal bo der, men man regner ikke med at bestemor og bestefar, bror, tante og onkel erik fra toten skal flytte inn. Da skal leieninntekten stå i stil med antallet som bor der. TS har også sagt i HI at leiligheten ikke er egnet til antall personer som befinner seg der nå og da har faktisk TS gyldig grunn til å nekte de ekstra personene å bo der. Om min kontrakt er "gyldig" eller ikke, driter jeg litt i. Jeg har mine spilleregler når det kommer til min bolig, liker man det ikke så er det ingen som tvinger deg til å leie av meg. Det er lite poeng å lage en kontrakt som ikke er gyldig. En leietaker er ikke forpliktet til å overholde avtalevilkår i en kontrakt, som gir dårligere vilkår enn bestemmelsene i husleieloven. Du kan så klart krysse fingrene for at leietakerne dine ikke vet sine rettigheter eller har et nettverk som vet at vi har en husleielov som både leietaker og utleier må forholde seg til, men utover at det du gjør strengt talt er ulovlig så kan du fort bli sittende med skjegget i postkassa.
Thyra Skrevet 12. august 2018 #99 Skrevet 12. august 2018 1 time siden, Morten1 skrev: Når man leier ut til folk med barn regner man med at barna skal bo der, men man regner ikke med at bestemor og bestefar, bror, tante og onkel erik fra toten skal flytte inn. Da skal leieninntekten stå i stil med antallet som bor der. TS har også sagt i HI at leiligheten ikke er egnet til antall personer som befinner seg der nå og da har faktisk TS gyldig grunn til å nekte de ekstra personene å bo der. Om min kontrakt er "gyldig" eller ikke, driter jeg litt i. Jeg har mine spilleregler når det kommer til min bolig, liker man det ikke så er det ingen som tvinger deg til å leie av meg. Det kan jo komme til flere barn etter hvert. Og mannens barn fra et tidligere forhold som før har bodd hos mor kan plutselig flytte til far.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #100 Skrevet 12. august 2018 8 timer siden, Morten1 skrev: Når man leier ut til folk med barn regner man med at barna skal bo der, men man regner ikke med at bestemor og bestefar, bror, tante og onkel erik fra toten skal flytte inn. Da skal leieninntekten stå i stil med antallet som bor der. TS har også sagt i HI at leiligheten ikke er egnet til antall personer som befinner seg der nå og da har faktisk TS gyldig grunn til å nekte de ekstra personene å bo der. Om min kontrakt er "gyldig" eller ikke, driter jeg litt i. Jeg har mine spilleregler når det kommer til min bolig, liker man det ikke så er det ingen som tvinger deg til å leie av meg. Helt enig! Og heldigvis er de fleste mennesker såpass oppegående at de selv skaffer seg mer passende bolig når de blir flere enn antatt. Ingen grunn er god nok til å ta seg tilrette på andres eiendom. Anonymkode: d7d1c...32e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå