Gjest Anonym Bruker Skrevet 11. august 2018 #1 Skrevet 11. august 2018 (endret) Sex og intimitet blir av mange omtalt som limet innenfor eit hvert forhold . Manglende sexuelt inititativ eller avvise partner utan begrunnele er eit av de største svik ein begår overfor partner . Blir av mange sett på som innfallsporten til å vise manglende følelser, og ein stikkpiller til å begå utroskap. Nå er det selvagt mange måter å vise følelser, omsorg og omtanke for hverandre utan nødvendigvis igjennom sex og intimitet. Eg deler den holdning at ekte kjærlighet handler om å elske hverandre og deler den oppfattning at sex og intimitet er limet i eit forholdet Noe noe annet blir bare oppfattet som at samlivet bygges på "bare "eit vennskapsbånd og heilt andre verdier en å elske hverandre. Mange opplever samlivsbrudd og kanskje overså de noen personligheter hos partner eller referansegrunnlag og hadde noen forhøye forventninger til det å del kvardagen med eit annet menneske. Endret 11. august 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #2 Skrevet 11. august 2018 Joa - men biten hvor det feiler, tror jeg da, er at mange glemmer å tenke på at sex er et overskuddsfenomen. En blir så travelt opptatt med å få hverdagskabalene til å gå opp - men tar ikke med en plan for hvordan ivareta tosomheten. Den biten skal liksom bare gå av seg selv....? Men det gjør jo ikke det, uten påfyll av kjærestetid og lommer i hverdagen med fokus på hverandre. Da kommer vel sex'en også? Skjønner virkelig ikke, hvordan par som ønsker å leve livet sammen, at en ikke også snakker sammen om hvordan en skal ivareta selve kjærligheten? En ting jeg har hørt sagt, er at - kvinner trenger nærhet for å ha sex, menn trenger sex for å føle nærhet. Ikke vet jeg, men tenker uansett begge deler fint bør la seg oppfylle i et parforhold. Anonymkode: 404c3...84f
frubaluba Skrevet 11. august 2018 #3 Skrevet 11. august 2018 Jeg har vært i et sexløst ekteskap, og jeg er enig i at sex er mye av limet i et forhold- at det er lidenskap, nærhet, og ville aldri igjen valgt å gå inn i et forhold hvor sex ikke er viktig. Selvfølgelig er det mye annet som er viktig, men fungerer ikke sexen, så vil ikke det andre fungere heller på sikt. 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #4 Skrevet 12. august 2018 Jeg mener at sex ikke er limet , men intimiteten. Parforhold der man ikke har noen former for intimitet (inkl sex) rakner, mens forhold der man har en intimitet i hverdagen (klemmer, armkrok, bekreftelser, nærhet, komplimenter, dater, kvalitetstid sammen) selvom selve sexdelen ikke er der, kan fint være tilfredstillende. Det handler om å føle seg elsket og sett og respektert, og desverre er mange nesten redd for den daglige intimiteten, de dype samtalene, de nære datesene, så sex er den eneste stunden de føler er partid og kvalitetstid. Var sammen med en som det ikke var noe intimitet med utenom sex, så når sexen ble sjelden tok jeg det veldig personlig og følte meg utilstrekkelig og trist, for det var de eneste stundene jeg følte jeg fikk hele han. Er nå i et forhold hvor vi ikke har hatt sex på et år men vi trives godt med hverandre og går på romantiske restaurant dates hver måned eller annenhver uke, vi har dype samtaler og snakker om følelser og vi klemmer på hverandre gjennom hele hverdagen. Bare små ting som at han tar bena mine og legger de i fanget sitt for å massere føttene mine litt mens vi ser på tv, gjør at jeg føler meg elsket, sett og respektert, og da trenger jeg egentlig ikke sex for å føle det. Anonymkode: c16e8...b8d 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #5 Skrevet 12. august 2018 For meg er sex limet... Men ikke sex som en kjapp en... Men å elske. Å være nær, så nær som to mennesker kan bli fysisk, bli strøket på, kysse, den varme følelsen dette gir... Orgasmen som gjør meg mye mer avslappet og lykkelig. Jeg kan ha en skikkelig dritt dag med samboeren min, men etter sex er det glemt. Anonymkode: 1edac...cf5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #6 Skrevet 12. august 2018 Det er mye annet som er viktig i ett forhold og. Man kan ha fantastisk sex, men mangle mye annet. Det går ikke da heller. Mitt ekteskap røyk fordi den andre tok meg for gitt, og ønsket ikke å bidra med noe selv. Sex ville han gjerne ha. Men hjelpe til med barn, husarbeid, plen klipping eller andre ting, ønsket han ikke å hjelpe til med. Det var ikke sånn årene vi var sammen, før barna kom. Og da man sitter og ber mannen sin om å klippe plenen, da jeg er hyperallergisk mot gress, og han nekter. Og samme dag har man tatt seg av barna, laget middag og vasket huset. Da har man ikke lyst til å ha sex med den personen lenger. Og jeg følte at han overhodet ikke elsket meg, og egentlig ikke brydde seg om meg overhodet. Og etter lang tid med dette, og 1 år med familieterapi, så gikk jeg. Og den dag i dag, så virker det ut som han bare ikke fatter, hva han gjorde galt. Selv har han sagt at han kunne ikke hatt bedre kone, og var så fornøyd med forholdet vårt. Er jo ikke noe rart, da jeg måtte gjøre alt. Det jeg nå verdsetter i ett forhold, er kommunikasjon, ærlighet, intimitet, jeg har ett stort behov for fysisk kontakt, og at den andre gjør ting for meg, på lik linje som jeg gjør ting for den andre. Og det trenger jo ikke å være store ting. Anonymkode: 40882...985 3
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. august 2018 #7 Skrevet 12. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye annet som er viktig i ett forhold og. Man kan ha fantastisk sex, men mangle mye annet. Det går ikke da heller. Mitt ekteskap røyk fordi den andre tok meg for gitt, og ønsket ikke å bidra med noe selv. Sex ville han gjerne ha. Men hjelpe til med barn, husarbeid, plen klipping eller andre ting, ønsket han ikke å hjelpe til med. Det var ikke sånn årene vi var sammen, før barna kom. Og da man sitter og ber mannen sin om å klippe plenen, da jeg er hyperallergisk mot gress, og han nekter. Og samme dag har man tatt seg av barna, laget middag og vasket huset. Da har man ikke lyst til å ha sex med den personen lenger. Og jeg følte at han overhodet ikke elsket meg, og egentlig ikke brydde seg om meg overhodet. Og etter lang tid med dette, og 1 år med familieterapi, så gikk jeg. Og den dag i dag, så virker det ut som han bare ikke fatter, hva han gjorde galt. Selv har han sagt at han kunne ikke hatt bedre kone, og var så fornøyd med forholdet vårt. Er jo ikke noe rart, da jeg måtte gjøre alt. Det jeg nå verdsetter i ett forhold, er kommunikasjon, ærlighet, intimitet, jeg har ett stort behov for fysisk kontakt, og at den andre gjør ting for meg, på lik linje som jeg gjør ting for den andre. Og det trenger jo ikke å være store ting. Anonymkode: 40882...985 Du beskriver en situasjon mange utvilsamt kan identifisere seg med, og der følgen av dårleg samarbeid har endt opp med eit samlivsbrudd. Det virker som det etterhvert er bltt mye fokus på sex ,og ein glemmer at eit godt samliv handler om mye mer en bare sex. Du hevder at du idag m.a. legger mer vekt på m.a. god kommunikasjon, ærlighet intimitet, og rimleg fordeling av arbeidsoppgaver. m.v. Kanskje blei det tatt noen forhastede sluttninger under innledning til samlivet, og dere overså noen vesentlige ulikheter mellom deg og din partner som etterhvert førte til samlivsbruddet.
Trolltunge Skrevet 12. august 2018 #8 Skrevet 12. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye annet som er viktig i ett forhold og. Man kan ha fantastisk sex, men mangle mye annet. Det går ikke da heller. Mitt ekteskap røyk fordi den andre tok meg for gitt, og ønsket ikke å bidra med noe selv. Sex ville han gjerne ha. Men hjelpe til med barn, husarbeid, plen klipping eller andre ting, ønsket han ikke å hjelpe til med. Det var ikke sånn årene vi var sammen, før barna kom. Og da man sitter og ber mannen sin om å klippe plenen, da jeg er hyperallergisk mot gress, og han nekter. Og samme dag har man tatt seg av barna, laget middag og vasket huset. Da har man ikke lyst til å ha sex med den personen lenger. Og jeg følte at han overhodet ikke elsket meg, og egentlig ikke brydde seg om meg overhodet. Og etter lang tid med dette, og 1 år med familieterapi, så gikk jeg. Og den dag i dag, så virker det ut som han bare ikke fatter, hva han gjorde galt. Selv har han sagt at han kunne ikke hatt bedre kone, og var så fornøyd med forholdet vårt. Er jo ikke noe rart, da jeg måtte gjøre alt. Det jeg nå verdsetter i ett forhold, er kommunikasjon, ærlighet, intimitet, jeg har ett stort behov for fysisk kontakt, og at den andre gjør ting for meg, på lik linje som jeg gjør ting for den andre. Og det trenger jo ikke å være store ting. Anonymkode: 40882...985 Så enig med deg! Jeg synes sex og intimitet er veldig viktig i et forhold, og for meg et av de viktigste bindemidlene, men hverdagsomtanken er ofte undervurdert, og noe som fort går utover alt om den ikke er tilstede. Spesielt for oss kvinner. Opplever ofte at menn ikke forstår hva som gikk galt i et forhold, for de "gjorde alt rett", og elsket kvinnen. Med alt rett mener de da gjerne at de var flinke fedre (iallefall til tider), at det hendte at de tok noe husarbeid, at de ikke var utro og at de fant seg i at kvinnen deres ikke var strålende blid bestandig. Det er som de rett og slett ikke ser at det likevel kan mangle vesentlige faktorer i ligningen, og at de ikke tar innover seg HVORFOR deres kvinne ikke var strålende fornøyd mye (stadig mer) av tiden. At det ofte hadde noe med faktorene som manglet å gjøre. Det at de faktisk ikke gjorde alt rett, for de overså svært mye, rett og slett fordi det var behagelig å overse det. Til bruddet kommer overraskende på dem. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #9 Skrevet 12. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at sex ikke er limet , men intimiteten. Parforhold der man ikke har noen former for intimitet (inkl sex) rakner, mens forhold der man har en intimitet i hverdagen (klemmer, armkrok, bekreftelser, nærhet, komplimenter, dater, kvalitetstid sammen) selvom selve sexdelen ikke er der, kan fint være tilfredstillende. Det handler om å føle seg elsket og sett og respektert, og desverre er mange nesten redd for den daglige intimiteten, de dype samtalene, de nære datesene, så sex er den eneste stunden de føler er partid og kvalitetstid. Var sammen med en som det ikke var noe intimitet med utenom sex, så når sexen ble sjelden tok jeg det veldig personlig og følte meg utilstrekkelig og trist, for det var de eneste stundene jeg følte jeg fikk hele han. Er nå i et forhold hvor vi ikke har hatt sex på et år men vi trives godt med hverandre og går på romantiske restaurant dates hver måned eller annenhver uke, vi har dype samtaler og snakker om følelser og vi klemmer på hverandre gjennom hele hverdagen. Bare små ting som at han tar bena mine og legger de i fanget sitt for å massere føttene mine litt mens vi ser på tv, gjør at jeg føler meg elsket, sett og respektert, og da trenger jeg egentlig ikke sex for å føle det. Anonymkode: c16e8...b8d Denne kan jeg være 100% enig i. Vi har sex litt oftere enn en gang i året men div sykdommer gjør det vanskelig å ha ett regelmessig sexliv og det går faktisk helt greitt. Som du sier er det intimiteten og samtalene ellers i forholdet som er det viktigste limet. Anonymkode: cca38...66f
SPOCA Skrevet 12. august 2018 #10 Skrevet 12. august 2018 Nei, det synes jeg ikke. For oss det omsorgen og de små studene i hverdagen som er limet i forholdet. F.eks når vi spiser middag sammen og diskuterer hvordan dagen har væt osv. Faktisk synes jeg samtalene våre er det aller viktigste.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #11 Skrevet 12. august 2018 Vi pleide å ha et flott sexliv, selv da jeg var veldig syk. Var flott å alltid ha denne intimiteten, selvom det hendte vi krangla. Så kom tida da jeg langsomt ble frisk igjen og kunne jobbe. Jeg husker at jeg sa til ham, husk at jeg i en periode kommer til å ta ut nesten alle krefter på jobb, og at selv om jeg savner deg kan vi ikke ha sex. Jeg kjente meg selv, ikke sant. Jeg har en sterk sexlyst men ikke når jeg er utslitt. Joda, det måtte være greit. Men han skjønte det jo ikke. Han tenkte at jeg gikk fra helt syk til helt frisk. Men i en periode hadde jeg verre livskvalitet som frisk enn syk, jeg var alltid sliten etter jobb og orka lite husarbeid etc. Han tok dette personlig, særlig om jeg også var for sliten til sex. Det hjalp ikke hvor lei jeg var og hvor mye jeg forklarte at sexen kom til å komme når kroppen fikk justert seg. Så jada. Nå er jeg helt frisk, dødvekta slo opp i prosessen, så nå har jeg jobb, ofte krefter (har fortsatt dager jeg er ekstra sliten) og et aktivt sexliv igjen - med en annen og mer tålmodig mann. Eksen har det jeg vet ikke sex i det hele tatt. Anonymkode: 4c5d0...974
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå