Gå til innhold

Utdatert info om katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha fått kattunge har jeg aktivt satt meg ned og lest en del om kattehold. Jeg har «alltid» hatt katt, og inntil nå har det gått mest på gammel rutine og «sannheter». Nå har jeg inntrykk at at en del av det jeg trodde jeg visste var utdatert. 

Et par eksempler: 

- kattunger kan kastreres tidlig, man må ikke vente til 6 måneder. Faktisk kan det også være bra for kattens helse å gjøre det tidlig. 

- tørrfôr renser ikke tenner, eller påvirker tennene positivt på noe vis. 

- våtmat er bedre enn ryktet tilsier, på amerikanske sider er å fore utelukkende med våtfor eller råfor det som er mest anbefalt. Dette er visstnok for å dekke væskebehov, samt unngå for mange tilsetningsstoffer. Det skal visstnok også være bedre for vekta. 

- kattunger bør ikke gies bort gratis. 

Noen tanker om disse? Eller innspill på andre gamle «sannheter» på vikende front?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel endel ting som vi ikke visste før eller noe har endret seg i samfunnet som gjør at det er kommet ny info. 

At kastrering av yngre kattunger er bra er vel lang erfaring og forskning osv som er funnet som er årsak til at alder er satt ned. (Katten må være over 2 kg mener jeg å ha hørt) Jeg fikk selv beskjed av dyrebeskyttelsen å vente til pus var 6 mnd. Det samme sa veterinær om den andre katten vår.

Å ta en pris for kattunger er bra. Blant annet fordi noen bruker kattunger som slangemat. Før i tiden var sikkert ikke dette like stort problem som det er i dag! Jeg synes ikke at en skal ta for høy pris for en katt. Det bør ikke bli slik at folk tjener gode penger på avle kattunger. Det er altfor mange katter der ute som er hjemløs! 

Tørrfor og kattens tenner vet jeg lite om. Vi gir både tørr og våt for til våre. Våtfor har en konsistens som er mer naturlig for en katt å spise enn hva tørrfor er. 

Skrevet

Når det kommer til tørrfor/våtfor så finnes det jo både bra og dårlig av begge deler. Det meste av butikkfor, enten det er tørt eller vått, er jo ikke så veldig bra. En katt trenger et fôr som inneholder et høyt nivå av protein og lite karbohydrater. Les bakpå ingredienslisten og sjekk litt hva fôret faktisk inneholder.

Skrevet

At hunnkatten blir sterilisert🙄 Nå er jeg kanskje litt lat av meg, men det tar kortere tid og energi å skrive kastrert enn sterilisert + kastrert/sterilisert. Dessuten er det misvisende da veterinærene kastrerer begge kjønn. 

Også er det fremdeles endel som tror at hunnkatter bør ha ett kull før de kastreres.

Skrevet

Nyere forskning viser også at katter med normalvekt kan utvikle diabetes om de kun får tørrfor. Her er innekatter mer utsatt enn utekatter, men utekatter kan også få det. 

Videre er det for mange katteeiere som ikke tenker over at veterinærer er betalt for å anbefale visse merker på mat. Er ikke katten syk, og ikke trenger noe spesialfor, så er det ingen fare å velge ett annet merke enn det veterinæren anbefaler. Jeg sier ikke med dette at en skal gi katten billig butikksmat hele tiden.

Anonymkode: d9dcc...3ee

Skrevet

En gammel og heldigvis langt på vei utdødd "sannhet", er at kattunger er klare for å flytte fra moren når de er 8 uker gamle. Jeg har flere gamle kattebøker hvor dette står. Heldigvis virker det som folk stort sett har fått meg seg at kattungene må være hos mor i minst 12 uker.

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, Perelandra skrev:

En gammel og heldigvis langt på vei utdødd "sannhet", er at kattunger er klare for å flytte fra moren når de er 8 uker gamle. Jeg har flere gamle kattebøker hvor dette står. Heldigvis virker det som folk stort sett har fått meg seg at kattungene må være hos mor i minst 12 uker.

Helt enig! Jeg har også merket meg at de fleste som annonserer på Finn nå annonser dem som leveringsklare ved 12 uker, og det er supert! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...