AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #1 Skrevet 11. august 2018 Dette gjelder en faktura jeg har betalt med engang jeg fikk den, deretter reiset jeg på ferie kommer tilbake hjem og finner inkasso varsel med 400,- i gebyr?? Dem sier at vi har sendt det enda mer varsler på det og at jeg betalte selveste faktura, men ikke gebyret og jeg er sikker på at jeg betalte det som var i fakturan. Jeg har ikke fått noe annet enn den fakturen jeg betalte og denne. Deretter bestridt jeg kravet og fikk dette her på mailen idag: __________________________________ Hei! Opprinnelig faktura hadde forfall 28.05.2018, og du betalte ikke før etter fristen var gått ut. På grunn av den forsikende betalingen, sendte vi derfor et inkassovarsel med et varselgebyr på 70,- Dette varselgebyret ble heller ikke betalt, og vi sendte deg enda et inkassovarsel på 140,- (to purregebyrer på 70,-) Derfor ble saken oversendt til inkasso, og det medførte inkassoomkostninger. Disse varselene ble sendt til deg på en betryggende måte, og vi har heller ikke fått de i retur. Viser til risiko for egen postgang, som i praksis betyr at dersom både faktura og inkassovarsel er betryggende avsendt til korrekt/registrert adresse, er ikke skyldner fritatt for å betale omkostninger/inkassosalær. Det gjelder selv om fakturaen/varselet ikke er mottatt av skyldner. Regelverket i Norge er bygget opp med utgangspunkt i at dersom et brev er sendt til en adresse man må anta å komme frem til skyldner, så anses brevet også som mottatt, uavhengig av om det faktisk er kommet frem. Årsaken til dette er at det ellers ville vært svært lett å unndra seg forpliktelser med å si at brev ikke er mottatt, og det eneste reelle alternativet ville vært å sende all post som rekommanderte sendinger, som ville ført til at systemet ville blitt langt mer kostbart for alle parter. Punkter om risiko for postgang og meldinger går igjen i svært mange lovverk, og vi har forarbeider til inkassoloven som bygger på det samme prinsippet. I forarbeidene til loven er det i Ot. Prp. Nr. 2 (1987-88) på side 57 uttalelser om hvordan varselet skal sendes. Det heter der blant annet: “Departementets forslag innebærer at skyldneren får risikoen for forsinkelser i postgangen og for at varslene i det hele kommer frem. (…) dette vil kun gjelde dersom varsel er avsendt på en betryggende måte, til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldneren. Hvis ikke fordringshaveren eller inkassatoren har holdepunkter for at skyldneren kan nås på annen adresse, må det normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som skyldneren har oppgitt til fordringshaveren.” Jeg er fortsatt ikke enig og det ser ut som at de tvinger meg til å betale noe jeg ikke mener er riktig. Noen som kan hjelpe meg her! Hva gjør jeg videre nå? Anonymkode: 3ff55...b0b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #2 Skrevet 11. august 2018 Nei det er ingen som kan hjelpe deg her. Du må ringe selskapet og snakke med dem, ikke forvente at kg kan ordne opp. Anonymkode: 07d41...e43
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #3 Skrevet 11. august 2018 Når var forfall på første faktura, og når betalte du denne? Anonymkode: 4f7d6...3f0
Perle Skrevet 11. august 2018 #4 Skrevet 11. august 2018 Herregud, ring da. Åsse skal vi få hjulpet deg?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #5 Skrevet 11. august 2018 Har du bevis på at du betalte første faktura før forfallsdato da? Fra kontoutskrift? Anonymkode: cb878...93d 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #6 Skrevet 11. august 2018 TS Foks, plz. Jeg ber om tips og info, ikke at dere skal komme og hjelpe meg! Anonymkode: 3ff55...b0b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #7 Skrevet 11. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS Foks, plz. Jeg ber om tips og info, ikke at dere skal komme og hjelpe meg! Anonymkode: 3ff55...b0b Men da må du jo svare på spørsmålene som blir stilt... Når var den opprinnelige forfallsdatoen og når betalte du? Anonymkode: 4f7d6...3f0 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #8 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men da må du jo svare på spørsmålene som blir stilt... Når var den opprinnelige forfallsdatoen og når betalte du? Anonymkode: 4f7d6...3f0 Forfalls datoen var 28.05 jeg betalte 08.06. Anonymkode: 3ff55...b0b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #9 Skrevet 11. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS Foks, plz. Jeg ber om tips og info, ikke at dere skal komme og hjelpe meg! Anonymkode: 3ff55...b0b Hvis du betalte for sent må du betale gebryret ja, og betalte du ikke gebyret kan du kreve gebyr på gebyret. Men her må du altså ta opp telefonene din, ringe selskapet og komme til en løsning. Anonymkode: 07d41...e43 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #10 Skrevet 11. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Forfalls datoen var 28.05 jeg betalte 08.06. Anonymkode: 3ff55...b0b Det jeg ikke skjønner er at de sier også at de sendte varsler, som jeg ikke har mottatt?! Anonymkode: 3ff55...b0b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #11 Skrevet 11. august 2018 Gå inn i nettbanken og ta utskrift/screenshot av transaksjonen der innbetalt sum og dato for betaling vises. Der har du jo beviset på at du har betalt alt som du skal betale. Jeg har selv opplevd å være brennsikker på at jeg har betalt en giro, for så å gå inn i nettbanken og oppdage at jeg husket feil og hadde glemt å betale. Sjekk i nettbanken, så finner du jo ut hvem som har rett på null komma niks. Anonymkode: 35c4f...f60
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #12 Skrevet 11. august 2018 hva er galt her mener du? du betalte for sent og må derfor betale forsinkelsesgebyr + innkassogebyr Anonymkode: db46b...681 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #13 Skrevet 11. august 2018 Du må nok bare betale. Du betalte jo etter fristen og hvis du mottok giro etter fristen gikk ut måtte du ha ringt og informert om det med engang. Gebyr pga det er surt men det de beskriver i mailen er rett. Anonymkode: 02a82...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #14 Skrevet 11. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må nok bare betale. Du betalte jo etter fristen og hvis du mottok giro etter fristen gikk ut måtte du ha ringt og informert om det med engang. Gebyr pga det er surt men det de beskriver i mailen er rett. Anonymkode: 02a82...f9e Gebyr på gebyret jeg mener er surt hvis du ikke har mottatt giro. Resten er selvforskyldt. Anonymkode: 02a82...f9e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #15 Skrevet 11. august 2018 Hva er det som skjer videre om jeg ønsker å opprettholde innsigelsen? Jeg har betalt for sent, men betalte fakturan og fikk ikke noe inkassovarsler før det gikk 2 måneder, fikk kun 1 og det er denne her, dem sier at de har sendt flere, men jeg har ikke mottatt noenting, derfor virker dette her som sjokk for meg! Og ser ut som at de ønsker å undra penger av meg. Anonymkode: 3ff55...b0b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #16 Skrevet 11. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du betalte for sent må du betale gebryret ja, og betalte du ikke gebyret kan du kreve gebyr på gebyret. Men her må du altså ta opp telefonene din, ringe selskapet og komme til en løsning. Anonymkode: 07d41...e43 Ja da. Det forstår jeg, men dette her må jo komme på forhånd i god tid. Rett etter at jeg betalte, ikke etter 2 måneder, så får jeg inkasso varsel! Det blir litt utafor. Anonymkode: 3ff55...b0b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #17 Skrevet 11. august 2018 Hvorfor betalte du nesten to uker etter forfall egentlig? Anonymkode: 2d7dc...ce5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #18 Skrevet 11. august 2018 Den eneste lille muligheten du har til å slippe å betale, er hvis de har gitt deg purregebyr før det er gått mer enn 14 dager etter forfall. Du sier du betalte 8. juni og opprinnelig forfall er 28. mai. Hvis det faktisk er korrekt, så kan de ikke kreve purregebyr, for det er bare 11 dager etter forfall. De kan belaste renter fra første dag, men purregebyr først etter 14 dager. Hvis du er 100 % sikker på datoene, så kan du bestride det første gebyret og da mener jeg de må kreditere. Referanse til regler: https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/ Hvis du ikke kan vise til dette, (for eksempel hvis du betalte fredag 8. på ettermiddagen slik at bankkjøringene var gått og de ikke mottok pengene før mandagen) så er det bare å punge ut. De har i så fall gjort alt riktig. Jeg har jobbet med inkasso og kjenner disse reglene. Anonymkode: 9a41c...7a3 5
petterm Skrevet 13. august 2018 #19 Skrevet 13. august 2018 Sånn jeg forstår det betalte du noen dager for seint. Deretter mottok du en faktura på renter fordi du betalte for seint. Den fakturaen unnlot du å betale. Du betalte heller ikke purring. Dermed vokser beløpet mange ganger. Til slutt ender det med inkasso. Tabben er at du hverken protesterte etter rentefakturaen eller betalte den.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #20 Skrevet 13. august 2018 Det er rart de ikke oppgir hvilke datoer de sendte purringene sine da, i det lange brevet der. Anonymkode: 75094...1d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå