lovelife61 Skrevet 11. august 2018 #1 Skrevet 11. august 2018 Hei! I fjor høst startet jeg første året på bacheloren min. Det gikk veldig bra med alle mine eksamener og jeg endte kun opp med A og B, bortsett fra Exfac der jeg fikk C. Jeg ble veldig misfornøyd og ville klage i og med at jeg trodde det gikk mye bedre. Jeg tenkte at jeg ikke hadde noe å tape på å klage, enten ville karakteren bli stående eller så gikk jeg opp. Jeg hadde denne eksamen i april/mai. Til sommeren hadde jeg bestått alle fagene mine på første året og fikk 60 studiepoeng. Jeg klagde på karakteren og fikk sensur idag, fikk STRYK! Trodde helt ærlig ikke at det gikk så dårlig, fikk helt sjokk! Nå aner jeg ikke hva jeg gjør. Har en del spørsmål. Tenker å snakke med en rådgiver på skolen i neste uke, men klarer seriøst ikke å vente. Er så trist nå. Jeg har meldt meg opp til fagene på andre året, men kan jeg gå videre nå som jeg har fått stryk eller må jeg vente helt til vårsemesteret for å ta eksamen på nytt, få bestått, og dermed starte på 2 året når min klasse starter 3 året? Hvordan blir det med lånekassen? Blir det problemer med lån og stipend mtp at jeg kun har 50 studiepoeng nå, ikke 60? Og kan jeg konte? Ser ikke oppmelding til konte på Studentweb, er det ikke mulig siden det er hjemmeeksamen? Alle fagene relatert til studiet mitt har jeg bestått og fått gode karakterer i, kun hjemmeeksamen i exfac jeg har stryk i. Pleier det å være slik at exfac bør bestås før man går videre? Er helt krise, setter pris på alle svar. Takk på forhånd!
Vampen Skrevet 11. august 2018 #2 Skrevet 11. august 2018 Jeg vet ikke noe om konting, men det skal gå greit med Lånekassa. Du er 10 studiepoeng forsinket, men det er ingen krise. Du skal være flere poeng forsinket over tid før det blir stopp på lån og stipend. Ellers er det kjipt at det er så stort sprik i vurderingen av en eksamen. Jeg forstår at karakteren kan gå opp eller ned ett hakk, men 3 karakterer bør ikke skje. Det er også viktig at å klage betyr å sende inn besvarelsen til ny vurdering, så det er ingen garanti for at resultatet blir stående eller går opp. 1
solmåneogstjerner Skrevet 11. august 2018 #3 Skrevet 11. august 2018 Ta det med ro! Du kan fortsette slik du har planlagt og så melder du deg opp til neste eksamen i dette faget. Du får ingen problemer med Lånekassen før du evt er tilsvarende ett år forsinket (60 poeng). Hør med skolen om du kan ta denne på nytt i høstsemesteret eller om de bare arrangerer den i vårsemesteret. Du har tre muligheter til å bestå eksamen.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #4 Skrevet 11. august 2018 Helt idiotisk at det er mulig å få endret en karakter hele tre nivåer. Ikke mye objektiv vurdering når sensors subjektive vurdering har så mye å si for karakteren. Anonymkode: bd7aa...789 13
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #5 Skrevet 11. august 2018 Normalt sett får du tilgang til en konteeksamen når du har fått stryk, og kan ta opp denne i løpet av kort tid, men akkurat ved hjemmeeksamen vet jeg ikke hvordan det fungerer. Om du kan fortsette på studieløpet uten å ha bestått varierer, men ofte er dette mulig. Dette må du sjekke ved ditt studiested. Greit å vite til en annen gang at du bør være veldig sikker på hva du gjør, før du klager på en karakter. Selvfølgelig er det surt, og høres også urettferdig ut, men det er visst ikke uvanlig at slikt skjer. Be i alle fall om begrunnelse om du skulle være skuffet over framtidige resultater. Ellers får du ingen problemer med Lånekassen før du ligger en del flere studiepoeng bak. Lykke til og håper det ordner seg! Anonymkode: 5c776...46a 1
lovelife61 Skrevet 11. august 2018 Forfatter #6 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, Vampen skrev: Jeg vet ikke noe om konting, men det skal gå greit med Lånekassa. Du er 10 studiepoeng forsinket, men det er ingen krise. Du skal være flere poeng forsinket over tid før det blir stopp på lån og stipend. Ellers er det kjipt at det er så stort sprik i vurderingen av en eksamen. Jeg forstår at karakteren kan gå opp eller ned ett hakk, men 3 karakterer bør ikke skje. Det er også viktig at å klage betyr å sende inn besvarelsen til ny vurdering, så det er ingen garanti for at resultatet blir stående eller går opp. Akkurat, tenkte jeg skulle ta opp uansett om jeg ble stående med en C eller om jeg fikk en D. Men å stryke er helt vilt. Har lest oppgaven min igjen, og skjønner virkelig ikke. Har med alle teorier, relevante filosofer og skrevet kildene riktig. Dumt man ikke kan klage på nytt. Huff ;( 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ta det med ro! Du kan fortsette slik du har planlagt og så melder du deg opp til neste eksamen i dette faget. Du får ingen problemer med Lånekassen før du evt er tilsvarende ett år forsinket (60 poeng). Hør med skolen om du kan ta denne på nytt i høstsemesteret eller om de bare arrangerer den i vårsemesteret. Du har tre muligheter til å bestå eksamen. Det var beroligende å høre. Ble så stressa for å måtte utsette et helt år bare så jeg kunne ta denne på nytt til våren! Vi har den kun til vårsemesteret dessverre, oppmelding på Studentweb skjer ikke før feb/mars 2019 ;/ 1
Vampen Skrevet 11. august 2018 #7 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt idiotisk at det er mulig å få endret en karakter hele tre nivåer. Ikke mye objektiv vurdering når sensors subjektive vurdering har så mye å si for karakteren. Anonymkode: bd7aa...789 Jeg tror ikke det handler så mye om objektivitet som om en felles forståelse for oppgave og hva man ser etter. Jo mer synsete fag og oppgave, jo større sprik. 2
lovelife61 Skrevet 11. august 2018 Forfatter #8 Skrevet 11. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt idiotisk at det er mulig å få endret en karakter hele tre nivåer. Ikke mye objektiv vurdering når sensors subjektive vurdering har så mye å si for karakteren. Anonymkode: bd7aa...789 Det jeg også tenker på. Er helt sykt at man kan gå ned 3 karakterer! Sier litt om forskjellen på sensorene. Noe sier meg at sensoren ikke var så glad for å måtte rette eksamensbesvarelser i ferien. Alle 4 andre som klagde på karakteren fikk også stryk! 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Normalt sett får du tilgang til en konteeksamen når du har fått stryk, og kan ta opp denne i løpet av kort tid, men akkurat ved hjemmeeksamen vet jeg ikke hvordan det fungerer. Om du kan fortsette på studieløpet uten å ha bestått varierer, men ofte er dette mulig. Dette må du sjekke ved ditt studiested. Greit å vite til en annen gang at du bør være veldig sikker på hva du gjør, før du klager på en karakter. Selvfølgelig er det surt, og høres også urettferdig ut, men det er visst ikke uvanlig at slikt skjer. Be i alle fall om begrunnelse om du skulle være skuffet over framtidige resultater. Ellers får du ingen problemer med Lånekassen før du ligger en del flere studiepoeng bak. Lykke til og håper det ordner seg! Anonymkode: 5c776...46a Det stemmer det du sier. Var min første ''dårlige karakter'' og tenkte ikke lengre enn å bare klage. Men så aldri for meg at man kan gå fra C til stryk! Tenkte at det kunne bli en D eller E, men skulle uansett ta opp til neste år så jeg tok sjansen. Men altså, jeg klarer ikke å leve med en stryk.. Tusen takk, får vel bare håpe 1
Minitroll Skrevet 11. august 2018 #9 Skrevet 11. august 2018 Det er sånne ting som dette som gir mistro til karaktersystemet slik det er idag. Veldig mye synsing og tull. Ts: Skulle ønske noen hadde fortalt det hvor risikabelt det er å klage på ståkarakter. Jeg hører om dette hele tiden, dessverre. Men tror skolen skal kunne tilby konte litt før vårsemesteret igjen. Ellers er jo andre som har strøket (og har stor forsinkelse) fucked. 4
Vampen Skrevet 11. august 2018 #10 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, lovelife61 skrev: Akkurat, tenkte jeg skulle ta opp uansett om jeg ble stående med en C eller om jeg fikk en D. Men å stryke er helt vilt. Har lest oppgaven min igjen, og skjønner virkelig ikke. Har med alle teorier, relevante filosofer og skrevet kildene riktig. Dumt man ikke kan klage på nytt. Huff ;( Det var beroligende å høre. Ble så stressa for å måtte utsette et helt år bare så jeg kunne ta denne på nytt til våren! Vi har den kun til vårsemesteret dessverre, oppmelding på Studentweb skjer ikke før feb/mars 2019 ;/ Jeg har ikke sensurert på høyere utdanning, men på et lavere nivå. Og der skal det i hvert fall mye til for å få stryk. Da skal det være null kompetanse i besvarelsen. I ditt tilfelle er det merkelig at en sensor vurderer at det er en god besvarelse, mens en annen vurderer at samme besvarelse ikke når minimumskravene. Da virker det for meg som at sensorene ikke har gode nok rettningslinjer for hva de skal se etter. Og det bør egentlig skolen få tilbakemelding på. Ellers må jeg også få med en av kjepphestene mine, og nevne at C faktisk er en god karakter, så det er litt trist at mange føler at det er noe de må klage på eller forbedre. 6
Minitroll Skrevet 11. august 2018 #11 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, Vampen skrev: Ellers må jeg også få med en av kjepphestene mine, og nevne at C faktisk er en god karakter, så det er litt trist at mange føler at det er noe de må klage på eller forbedre. Takk, dette er jeg enig med deg i. Den viser i alle fall en grunnleggende innsikt. 2
_popcorn_ Skrevet 11. august 2018 #12 Skrevet 11. august 2018 Det er ikke farlig styrke på en eksamen. Det er ikke alltid det settes opp konteeksamen, og da må man vente til neste ordinære eksamen i emnet. Men til neste gang, om du er misfornøyd, be om en begrunnelse av karakter før du eventuelt klager Jeg har bedt om begrunnelse på flere karakterer, hvor jeg trodde jeg hadde gjort det kjempebra. Begrunnelsen var såpass god at jeg innså jeg hadde tenkt feil, og at karakteren var riktig. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #13 Skrevet 11. august 2018 4 minutter siden, lovelife61 skrev: Det jeg også tenker på. Er helt sykt at man kan gå ned 3 karakterer! Sier litt om forskjellen på sensorene. Noe sier meg at sensoren ikke var så glad for å måtte rette eksamensbesvarelser i ferien. Alle 4 andre som klagde på karakteren fikk også stryk! Utrolig uprofesjonelt av sensorene. Uforståelig at ikke flere klager på disse butthurte idiotene. Anonymkode: 0c00c...b85 5
Vampen Skrevet 11. august 2018 #14 Skrevet 11. august 2018 3 minutter siden, Minitroll skrev: Takk, dette er jeg enig med deg i. Den viser i alle fall en grunnleggende innsikt. Ja, jeg vet ikke helt om folk faktisk vet hva som ligger i en C. Her er beskrivelsen: C: God. Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. C betyr jo faktisk at besvarelsen er god og at man har det meste på plass. Det er litt trist om folk føler at de må opp på meget eller svært god for at det skal være bra nok. 5
lovelife61 Skrevet 11. august 2018 Forfatter #15 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, Minitroll skrev: Det er sånne ting som dette som gir mistro til karaktersystemet slik det er idag. Veldig mye synsing og tull. Ts: Skulle ønske noen hadde fortalt det hvor risikabelt det er å klage på ståkarakter. Jeg hører om dette hele tiden, dessverre. Men tror skolen skal kunne tilby konte litt før vårsemesteret igjen. Ellers er jo andre som har strøket (og har stor forsinkelse) fucked. Ja, får meg til å lure på om jeg virkelig har fortjent alle A´ene jeg har fått eller om det bare var tilfeldig av sensor. Vet ikke om jeg kan ta karakterene jeg får videre seriøst i og med at en og samme besvarelse fikk både en C og stryk. Ja, det var det da. Trodde det var risikabelt som i at man går en opp eller ned, men hadde aldri sett for meg hele tre karakterer. Skal høre med skolen for å bekrefte, klarer ikke å vente til våren! 4 minutter siden, Vampen skrev: Jeg har ikke sensurert på høyere utdanning, men på et lavere nivå. Og der skal det i hvert fall mye til for å få stryk. Da skal det være null kompetanse i besvarelsen. I ditt tilfelle er det merkelig at en sensor vurderer at det er en god besvarelse, mens en annen vurderer at samme besvarelse ikke når minimumskravene. Da virker det for meg som at sensorene ikke har gode nok rettningslinjer for hva de skal se etter. Og det bør egentlig skolen få tilbakemelding på. Ellers må jeg også få med en av kjepphestene mine, og nevne at C faktisk er en god karakter, så det er litt trist at mange føler at det er noe de må klage på eller forbedre. Nettopp det som er merkelig. Det er en vesentlig forskjell på en C besvarelse og en stryk besvarelse. Man må da ha fått til en del for å få C i motsetning til stryk. Ja, C er jo en god nok karakter, men dessverre litt mye press på mitt studie. Kan jo nevne at jeg studerer juss, og da forventes det kun A og B for å i det hele tatt få jobb/trainee hos store advokatfirmaer fordi det er så mye konkurranse. Er jo fag jeg har fått B i og ikke vært fornøyd fordi jeg gjerne kunne fått A. Men sånn er det bare;/ Kan ikke søke jobb hos et advokatfirma med en D på kortet, selv om dette er i exfac som er et ikke-juridisk fag. Og hos oss teller ikke exfac og exphil karakterene på snittet. Altså om du bare har B i alle juss-fag, men E i exfac og Exphil, har du fortsatt B i snitt fordi disse karakteren teller ikke. Skjønner ikke hvorfor vi får karakter når de ikke teller? føler det bare ødelegger helhetsinntrykket.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #16 Skrevet 11. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utrolig uprofesjonelt av sensorene. Uforståelig at ikke flere klager på disse butthurte idiotene. Anonymkode: 0c00c...b85 Du skal straffest for å ikke klare å vurdere ditt eget arbeid. Viss begrunnelsen til TS var helt på viddene vil konsekvensen bli stor. Anonymkode: cb4e3...874
lovelife61 Skrevet 11. august 2018 Forfatter #17 Skrevet 11. august 2018 9 minutter siden, _popcorn_ skrev: Det er ikke farlig styrke på en eksamen. Det er ikke alltid det settes opp konteeksamen, og da må man vente til neste ordinære eksamen i emnet. Men til neste gang, om du er misfornøyd, be om en begrunnelse av karakter før du eventuelt klager Jeg har bedt om begrunnelse på flere karakterer, hvor jeg trodde jeg hadde gjort det kjempebra. Begrunnelsen var såpass god at jeg innså jeg hadde tenkt feil, og at karakteren var riktig. Jeg pleier alltid å be om begrunnelse. Jeg ber om begrunnelse selv om jeg får A elle B bare så jeg har en oversikt over hva jeg kan og hva jeg ikke kan. Så bruker jeg begrunnelsene til å jobbe videre frem til andre eksamener. Vi får som regel kommentarer om juridisk metode som jeg kan bruke i alle eksamener. Men denne gangen ble det aldri lagt ut info om begrunnelse slik som ved skoleeksamener. Vet ikke om det var fordi dette er en hjemmeeksamen. Var så opptatt med andre eksamener at jeg helt glemte å spørre skolen før fristen nesten var ute, så da var det bare å klage. Men det skal jeg passe veldig på i framtiden, kan ikke dumme meg ut slik.
_popcorn_ Skrevet 11. august 2018 #18 Skrevet 11. august 2018 9 minutter siden, Minitroll said: Det er sånne ting som dette som gir mistro til karaktersystemet slik det er idag. Veldig mye synsing og tull. Ts: Skulle ønske noen hadde fortalt det hvor risikabelt det er å klage på ståkarakter. Jeg hører om dette hele tiden, dessverre. Men tror skolen skal kunne tilby konte litt før vårsemesteret igjen. Ellers er jo andre som har strøket (og har stor forsinkelse) fucked. Jeg gikk ut i 2014, og syntes informasjonen om klage var god. Vi fikk god informasjon om "risikoen" ved klaging. 10% går ned i karakter ved klaging, og det er ikke uvanlig at det er snakk om 2 karakterer i endring. Dette med synsing er vanskelig, i fag som går ut på drøfting, tolking og lignende så foreligger det lite fasitsvar. Derfor er det viktig be om begrunnelse, sånn at man får vite hva sensoren har lagt vekt på i den aktuelle besvarelsen. Det jeg derimot savnet mer info om, var rett til begrunnelse. Studentparlamentet ved HiST hadde en kampanje om begrunnelse for karakterer i 2015(?), som endte med at veldig mange ba om begrunnelse. 9 av 10 slo seg til ro med karakteren etter de fikk vite begrunnelsen.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #19 Skrevet 11. august 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt idiotisk at det er mulig å få endret en karakter hele tre nivåer. Ikke mye objektiv vurdering når sensors subjektive vurdering har så mye å si for karakteren. Anonymkode: bd7aa...789 Har inntrykk av at noen sensorer som behandler klager gir stryk bare for å straffe student som «var så frekk å klage»... For det er jo helt vilt. Anonymkode: 4909f...c60 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #20 Skrevet 11. august 2018 I forhold til Lånekassen så taper du vel endel penger på å stryke. Nå blir ikke hele lånet gjort om til stipend. Anonymkode: 9392d...6c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå