Gå til innhold

Hva er for lite daglig inntak av grønnsaker for barn på ca. 3 og 5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på dette i det siste. Skal spørre helsesøster på neste kontroll, men kan ikke huske hun sa noe om det sist. Har to barn som jeg tror får i seg for lite. Tilbyr varierte grønnsaker til 3 måltider per døgn (i sommerferien og helger). I barnehagen tilbys de også. 

Anonymkode: 0f9c7...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har et svar til deg, men jeg har et barn som absolutt ikke spiser grønsaker. Jeg lager jus med grønsaker som han drikker. Jeg juicer feks gulrot, spinat, brokkoli, og blander det med appelsinjus. Gjerne også appelsiner jeg mikser selv. Evt tilsette kiwi for ekstra smak, da pressede appelsiner ikke alltid smaker så mye. 

Om jeg ikke blander med jus, så blander jeg med saft. 

Anonymkode: 5c789...61f

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har tenkt litt på dette i det siste. Skal spørre helsesøster på neste kontroll, men kan ikke huske hun sa noe om det sist. Har to barn som jeg tror får i seg for lite. Tilbyr varierte grønnsaker til 3 måltider per døgn (i sommerferien og helger). I barnehagen tilbys de også. 

Vil de ikke spise grønnsaker? Forsto ikke helt hva du mener. 

Juice som en over skrev er smart, også på enkelte dager dere bare spiser pølser i brød i ferien for eksempel. 

Du kan også kutte opp rå grønnsaker som gulrot, kålrabi og servere med en dipp. Mye kan "bakes inn" i middagen. Løk er lett å skjule i sauser, samme med purre og mye annet. Råkost av gulrot smaker godt hvis du presser over en halv søt appelsin eller klementin som dressing. Pasta- og pizzasaus kan lages fra bunnen, tilsett løk, hvitløk, paprika, gulrot, selleristang, kjør med stavmikser. Rotmos av blomkål, evt. med potet og litt sellerirot. Ris av blomkål. Pasta laget av squash. Tomatsuppe. Fylte squash med kjøtt-saus, stekt champignon og ost (smaker som pizza, er også godt avkjølt). Pure av grønne erter som tilbehør til kjøtt og fiskekaker. Tilby bær til dessert eller som mellommåltid, og de spiser vel frukt? 

Skrevet

Fibrene i grønnsaker er kjempeviktig for å verne leveren mot sukkerbelastningen som juice er. Så jeg ville ha gitt mos etc isteden.  

Anonymkode: ac992...bb5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg pleier å lage vegetarlasagne med masse grønnsaker og fireåringen her elsker det! Jeg bruker ofte grønnsaker jeg har liggende, F eks brokkoli, gulrot, squash, løk, paprika, samt røde linser og bønner. Blander alt av grønnsaker med hakkede tomater og masse krydder/ urter som gir masse god smak. Bruker man fullkornsplater i tillegg blir det en sunn og næringsrik middagsrett, særlig på dager der grønnsaker ikke er særlig populært😅😬

Endret av BamseMuuums
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fibrene i grønnsaker er kjempeviktig for å verne leveren mot sukkerbelastningen som juice er. Så jeg ville ha gitt mos etc isteden.  

Anonymkode: ac992...bb5

Da må jeg lure det inn i saus eller noe. Får prøve det. Men han spiser ikke mye..

Anonymkode: 5c789...61f

Skrevet

Takker for mange gode tips! Skal prøve ut en del av de. TS

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, BamseMuuums skrev:

Jeg pleier å lage vegetarlasagne med masse grønnsaker og fireåringen her elsker det! Jeg bruker ofte grønnsaker jeg har liggende, F eks brokkoli, gulrot, squash, løk, paprika, samt røde linser og bønner. Blander alt av grønnsaker med hakkede tomater og masse krydder/ urter som gir masse god smak. Bruker man fullkornsplater i tillegg blir det en sunn og næringsrik middagsrett, særlig på dager der grønnsaker ikke er særlig populært😅😬

Høres ut som et godt tips! Lager du vanlig ostesaus til? Hvilke krydder passer best? 

Skrevet

En posjon frukt/grønt er på str med håndflaten til barnet lærte jeg av en hs en gang. Det skal ikke så mye til å overgå det. 

Anonymkode: a7ab9...426

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som et godt tips! Lager du vanlig ostesaus til? Hvilke krydder passer best? 

Jeg lager kun tomatsaus med alle grønnsakene og hakkede tomater. Lar det småkoke en stund med krydder. Jeg bruker det jeg har, pepper, salt, basilikum, oregano osv 😊 Man kan sikkert lage vanlig ostesaus til, men jeg foretrekker tomatsaus for å få i fireåringen mer tomat 😁

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...