AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #1 Skrevet 11. august 2018 Jeg fikk brev fra komplett bank om at de reduserer sparerenta fra sept/okt. Hva betyr dette, må en anta at de andre bankene gjør det samme? For i såfall er det jo ingen vits å flytte pengene. Hvor kan en finne ut av om de andre bankene tenker å sette ned sparerenta? Anonymkode: 9d8ac...1c2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #2 Skrevet 11. august 2018 Men Komplett bank har jo ikke spesielt høy rente nå heller så det er jo ikke noe vits å ha pengene der. Jeg flytter alltid sparepengene min dit det er høyest rente til enhver tid. Det tar jo bare maks et par minutter å flytte. Anonymkode: 4cc5b...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #3 Skrevet 11. august 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men Komplett bank har jo ikke spesielt høy rente nå heller så det er jo ikke noe vits å ha pengene der. Jeg flytter alltid sparepengene min dit det er høyest rente til enhver tid. Det tar jo bare maks et par minutter å flytte. Anonymkode: 4cc5b...0c6 De hadde 2 % og da var det jo bare avida som var bedre, nå har de satt ned til 1,85% Anonymkode: 9d8ac...1c2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #4 Skrevet 11. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De hadde 2 % og da var det jo bare avida som var bedre, nå har de satt ned til 1,85% Anonymkode: 9d8ac...1c2 Avida har jo vært høyest en god stund nå, så ser ingen hensikt med å ha noe annet. Anonymkode: 4cc5b...0c6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #5 Skrevet 11. august 2018 De fleste andre har satt ned allerede. Det er stort sett bare lokketilbud ute og går, men så lenge de må varsle et par måneder i forveien om kutt så har man jo god tid til å se seg om etter bedre tilbud. Litt bekymret over kaoset som bryter løs hvis garantibeløpet kuttes til 100 000 euro fra nyttår. Da blir det mange som må flytte mye penger rundt. Mange eldre uten nettbank kan bli tapere, vanskeligere for dem å følge markedet. Anonymkode: deeb0...e83
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #6 Skrevet 11. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste andre har satt ned allerede. Det er stort sett bare lokketilbud ute og går, men så lenge de må varsle et par måneder i forveien om kutt så har man jo god tid til å se seg om etter bedre tilbud. Litt bekymret over kaoset som bryter løs hvis garantibeløpet kuttes til 100 000 euro fra nyttår. Da blir det mange som må flytte mye penger rundt. Mange eldre uten nettbank kan bli tapere, vanskeligere for dem å følge markedet. Anonymkode: deeb0...e83 Hæ??? Ska garantibeløpet kuttes? Det har jeg ikke hørt noe om ! Anonymkode: 9d8ac...1c2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #7 Skrevet 11. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ??? Ska garantibeløpet kuttes? Det har jeg ikke hørt noe om ! Anonymkode: 9d8ac...1c2 Det er ikke sikkert enda, men det er snakk om et krav fra EU. Håper virkelig Norge klarer stå imot denne gangen, håpløst at vi må følge EUs regler når vi ikke er med. Har vi råd til å sikre større beløp for bankkundene bør vi få lov til det. Dessuten blir det jo enda mer håpløst at beløpet skal være i euro, da vet man jo aldri fra dag til dag hvor mye som er sikret. Luksusproblem om man har så mye oppspart at man må dele på mange banker kanskje, men dette bør Norge få bestemme selv. Egentlig er det jo på høy tid at de to millionene økes, har stått stille så lenge jeg kan huske. Mange helt vanlige mennesker, sparsomme pensjnister osv går over det beløpet allerede i dag. Anonymkode: deeb0...e83 1
Druid Skrevet 11. august 2018 #8 Skrevet 11. august 2018 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ??? Ska garantibeløpet kuttes? Det har jeg ikke hørt noe om ! Anonymkode: 9d8ac...1c2 HVIS! . Det er fortsatt en diskusjon, for det er argumenter for begge deler. (Sikringsfondet kalkulerer risikoen, risikoen bestemmer renten: lavere sikringsfond = lavere risiko = høyere rente). Og sparemidler er samfunnsøkonomisk verdiløst. Men komplett bank har for dårlig inntjening, så for øyeblikket har de ikke mulighet for å være rentekonge. Endret 11. august 2018 av Druid
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #9 Skrevet 11. august 2018 Står litt om det her https://www.bankenessikringsfond.no/faq/vil-det-bli-endringer-i-dagens-garantibelop-pa-2-mill-kroner-article596-152.html Jeg lurer litt på hva de gjør med fastrenteinnskudd på høyere beløp. Blir de pengene frigjort hvis det trer i kraft en slik endring? Man har jo inngått en avtale basert på at hele innskuddet var sikret. Anonymkode: deeb0...e83
Druid Skrevet 11. august 2018 #10 Skrevet 11. august 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står litt om det her https://www.bankenessikringsfond.no/faq/vil-det-bli-endringer-i-dagens-garantibelop-pa-2-mill-kroner-article596-152.html Jeg lurer litt på hva de gjør med fastrenteinnskudd på høyere beløp. Blir de pengene frigjort hvis det trer i kraft en slik endring? Man har jo inngått en avtale basert på at hele innskuddet var sikret. Anonymkode: deeb0...e83 Veldig interesant problemstilling. Og jeg er SÅÅÅ glad jeg ikke er involvert i den advokatmaten. Den kommer til å bli DYYYYYR!! 🙂 (fra ett kunderelasjonperspektiv, hvis jeg er en bank, vil det dog være en utrolig enkel måte å svindle kundene, så det er store sjangser for at dette kommer til å glatte seg ut. Mange banker kommer til å se på løsninger for å dekke over problemet på en transparent måte der de i sluttfasen tjener på det.) Endret 11. august 2018 av Druid
Herrotickk Skrevet 11. august 2018 #11 Skrevet 11. august 2018 Det fondet var ved årskiftet 34 millarder.. Dersom en bank faktisk går under er det alt for lite for å dekke innskuddene til kundene, uansett om garantien er på 2 mill eller 1 mill per kunde.
Husholdning1 Skrevet 11. august 2018 #12 Skrevet 11. august 2018 36 minutter siden, Herrotickk skrev: Det fondet var ved årskiftet 34 millarder.. Dersom en bank faktisk går under er det alt for lite for å dekke innskuddene til kundene, uansett om garantien er på 2 mill eller 1 mill per kunde. Men nå er det jo ikke akkurat alle som har så mye penger stående der. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #13 Skrevet 12. august 2018 De andre bankene kommer til å følge etter. Jeg har konto i Santander, og de satt ned renta allerede i mai. Er nesten overrasket over at ingen flere har gjort det enda Anonymkode: fc40c...f81
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #14 Skrevet 12. august 2018 På 11.8.2018 den 11.11, AnonymBruker skrev: Jeg fikk brev fra komplett bank om at de reduserer sparerenta fra sept/okt. Hva betyr dette, må en anta at de andre bankene gjør det samme? For i såfall er det jo ingen vits å flytte pengene. Hvor kan en finne ut av om de andre bankene tenker å sette ned sparerenta? Anonymkode: 9d8ac...1c2 På 11.8.2018 den 19.23, AnonymBruker skrev: De fleste andre har satt ned allerede. Det er stort sett bare lokketilbud ute og går, men så lenge de må varsle et par måneder i forveien om kutt så har man jo god tid til å se seg om etter bedre tilbud. Litt bekymret over kaoset som bryter løs hvis garantibeløpet kuttes til 100 000 euro fra nyttår. Da blir det mange som må flytte mye penger rundt. Mange eldre uten nettbank kan bli tapere, vanskeligere for dem å følge markedet. Anonymkode: deeb0...e83 Kjenner du til lovene bankene har å jobbe etter? En av reglene er at alle banker skal varsle både renteoppgang og rentenedgang, både på innskudd og lån, innen gitte frister. Rentenedgang på innskudd skal varsles 2 måneder før endringen trer i kraft. Det har komplettbank.no gjort, det samme gjorde sparing.santander.no for litt over 60 dager siden. Garantibeløpet for banker i Norge endres ikke i Norge fra nyttår av, det er 2 mill. Jeg har derimot undret meg over at innskuddsrentene kuttes, samtidig som økonomer i bankene varsler at det vil kunne få en renteøkning på lån i nær fremtid. Renter på innskudd og renter på lån pleier å følge hverandres bevegelser. Å flytte penger i bankene i dag er noe man enkelt gjør selv, dersom man vil. Anonymkode: 4ff7f...264
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #15 Skrevet 12. august 2018 On 8/11/2018 at 7:23 PM, AnonymBruker said: De fleste andre har satt ned allerede. Det er stort sett bare lokketilbud ute og går, men så lenge de må varsle et par måneder i forveien om kutt så har man jo god tid til å se seg om etter bedre tilbud. Litt bekymret over kaoset som bryter løs hvis garantibeløpet kuttes til 100 000 euro fra nyttår. Da blir det mange som må flytte mye penger rundt. Mange eldre uten nettbank kan bli tapere, vanskeligere for dem å følge markedet. Anonymkode: deeb0...e83 1 hour ago, AnonymBruker said: Kjenner du til lovene bankene har å jobbe etter? En av reglene er at alle banker skal varsle både renteoppgang og rentenedgang, både på innskudd og lån, innen gitte frister. Rentenedgang på innskudd skal varsles 2 måneder før endringen trer i kraft. Det har komplettbank.no gjort, det samme gjorde sparing.santander.no for litt over 60 dager siden. Garantibeløpet for banker i Norge endres ikke i Norge fra nyttår av, det er 2 mill. Jeg har derimot undret meg over at innskuddsrentene kuttes, samtidig som økonomer i bankene varsler at det vil kunne få en renteøkning på lån i nær fremtid. Renter på innskudd og renter på lån pleier å følge hverandres bevegelser. Å flytte penger i bankene i dag er noe man enkelt gjør selv, dersom man vil. Anonymkode: 4ff7f...264 Hvorfor spør du meg om jeg kjenner til de reglene, når det er nettopp det jeg skriver? Når det gjelder om garantibeløpet endres eller ikke, vet du mer enn regjeringen vil ut med? Jeg håper jo du får rett, det vil bli rimelig upraktisk å spare til pensjon ellers. Da må man fordele pengene på flere banker og gjerne få lavere rente totalt sett. Du har rett i at bankene ikke burde kutte innskuddsrenten, men de vil selvsagt tjene mest mulig penger. Og man får iblant inntrykk av at det knapt er konkurranse om innskuddskundene, siden rentene settes ned og ned. Kun avbrutt av noen få lokketilbud innimellom, som det komplett bank kom med. Dessverre kan de holde på sånn siden de fleste kundene ikke flytter pengene sine når de finner et bedre tilbud. Mange er ikke en gang klar over at de kan ha flere banker samtidig, og tror det er "styr" å bytte bank. Anonymkode: deeb0...e83
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #16 Skrevet 12. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har derimot undret meg over at innskuddsrentene kuttes, samtidig som økonomer i bankene varsler at det vil kunne få en renteøkning på lån i nær fremtid. Renter på innskudd og renter på lån pleier å følge hverandres bevegelser. Anonymkode: 4ff7f...264 Skjønner heller ikke dette. Det virker som rimelig bankers at boliglånsrenta går opp fra sept 2018, ytterligere økning fra mars 2019 og deretter igjen fra sept 2019. Hvorfor da innskuddsrenta settes ned: noen som kan forklare? Anonymkode: 9d8ac...1c2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #17 Skrevet 23. august 2018 Instabank satte opp itl 2%. Kan vi håpe at bunnen snart er nådd? Anonymkode: deeb0...e83 1
Nuttery Skrevet 23. august 2018 #18 Skrevet 23. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Instabank satte opp itl 2%. Kan vi håpe at bunnen snart er nådd? Anonymkode: deeb0...e83 Jeg fikk også beskjed om dette - og er veldig fornøyd med det.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #19 Skrevet 23. august 2018 Da bytter jeg til instabank! 😃 Anonymkode: 9d8ac...1c2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #20 Skrevet 23. august 2018 takk for tips her inne om instabank!! men nå ser jeg avida har enda høyere 😄 Anonymkode: ba8db...2c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå