AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #1 Skrevet 11. august 2018 https://www.dn.no/nyheter/2018/08/10/2101/Makrookonomi/selger-unna-aksjer-for-880-millioner-kroner-vi-ser-flere-faremomenter I denne artikkelen sier en forvalter at: "Vi er fortsatt i en «risk-reduserende» modus. Vi tok et ganske stort jafs i juni med å selge ned globale aksjer til en verdi av 900 millioner kroner. Vi har solgt oss ytterligere ned i globale aksjer denne uken i samme størrelsesorden. Oslo Børs og mange markeder er som sagt på «all-time high» igjen, og vi tror ikke tidspunktet er riktig for å kjøpe aksjer nå i hvert fall, sier Chen." Hva betyr dette for småsparere? Bør man selge de aksjer man har og sette sparepengene i banken? Bør man avslutte spareavtaler i fond? Bør man la være å kjøpe nye/flere fond? Hva slags fornuftige alternativ fins til banksparing og aksjer /fond? I artikkelen nevnes også handelskrigen mellom USA og Kina som også en grunn til å selge unna aksjer. Men hvis amerikanerne ikke kjøper kinesiske produkter, så er det jo fortsatt et stort marked i Europa? Tenk bare på mobiltelefoner.. Og hvis kineserne slutter å kjøpe soyabønner, hva så, det er vel fortsatt lønnsomt å investere i USA..? Men forvalteren sier også at: – "Vi er tilbake på topp i det globale aksjemarkedet. Men vi er fortsatt såkalt normalvektet i aksjer i de taktiske mandatene våre, som betyr at vi tror på normalavkastning rundt seks-syv prosent de neste 12 månedene, og ikke tosifret avkastning som vi har de siste 12–24 månedene, sier Chen." Det tolker jeg slik at de neste 1-2 årene vil fortsatt avkastingen på sparing i aksjefond være langt høyere enn banksparing. Men hvorfor selger de seg ned da? Og hva gjør de med pengene i stedet? Anonymkode: 5726d...42a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #2 Skrevet 11. august 2018 Du stiller hundre spørsmål i samme innlegg. Hvordan skal man svare på det. Noen av svarene vil avhenge av din egen porteføljesammensetning, risikoprofil, tidshorisont etc. Hvis spørsmålet hadde vært om man bør vekte seg ned i aksjer, så har jeg gjort det litt siste ukene. Anonymkode: 0653a...654
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #3 Skrevet 11. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis spørsmålet hadde vært om man bør vekte seg ned i aksjer, så har jeg gjort det litt siste ukene. Anonymkode: 0653a...654 Ok , men hvis man sparer kun i aksjefond, bør man selge fondene sine og putte pengene på sparekonto i banken istedet? Forutsatt at man er gjeldfri selvsagt. TS Anonymkode: 5726d...42a
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #4 Skrevet 11. august 2018 TS: Flere opplysninger: Sparer til barna 100% aksjer, lang tidshorisont, nærmere 20 år, gjør ingenting med det, globalt indeks, ikke valutasikring. For egen del: sparer til pensjon , 100% aksjer. Enda lenger tidshorisont. Ikke valutasikret. Sitter stille uansett. Men : Jeg har også en "buffer-sparing" i tilfelle jeg skulle bli forbanna på sjefen, i tilfelle mannen er utro, i tilfelle hva som helst, det er ment som nød-penger i tilfelle det helt usannsynlige skulle skje at jeg plutselig står uten jobb, uten inntekt, uten støtte i livet - da vil jeg fortsatt ha behov for å leve ok og kunne ta hånd om barna mine, og bikkja. Og fordi jeg er pessimistisk anlagt av natur, har jeg satt av ganske mye på denne bufferen. Og i tillegg er det jo litt artig å kjøpe fond fra ulike marked/sektorer/bransjer (skal ikke nevne navn her siden det har jo vært litt overeksponering av et enkelt-fond her i debattene på forumet), så det har jo også vært en motivasjon for å shoppe litt rundt på nordnet. Så det jeg lurer på nå er hva jeg bør gjøre med buffer-sparingen? Det kan jo ikke utelukkes at typen flytter inn hos nabodama til neste jul f.eks, da skal jeg ha mulighet for å flytte til et annet nabolag for å si det sånn, ganske umiddelbart. Det er slike tanker som gjør at jeg har behov for å vite at jeg kan realisere en del av pengene på kort varsel. TS Anonymkode: 5726d...42a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #5 Skrevet 11. august 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du stiller hundre spørsmål i samme innlegg. Hvordan skal man svare på det. Noen av svarene vil avhenge av din egen porteføljesammensetning, risikoprofil, tidshorisont etc. Hvis spørsmålet hadde vært om man bør vekte seg ned i aksjer, så har jeg gjort det litt siste ukene. Anonymkode: 0653a...654 Hvorfor gidder du? Jeg synes det er flott at brukere poster spørsmål, så det blir litt aktivitet på forumet. Anonymkode: eba3f...2c2 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #6 Skrevet 11. august 2018 Å vekte seg opp og ned basert basert på nyhetbildet og nye fundamentale/kvantitative data er market timing. Greier man det, tjener man mer enn markedet. Men ofte kommer rykkene oppover i markedet når man minst venter det. Hvis man venter til usikkerhetsmomentene i verden har roet seg, har aksjemarkedet allerede steget, så hvis du kjøper deg inn igjen etterpå, har du mistet det draget opppver. Altså du har gått glipp av en økning på 5-10% av pengene dine. Dette med at Storebrand går ut i media med at de vekter seg opp/ned tror jeg mest dreier seg om markedsføring av selskapet. Å justere aksjeandelen opp og ned mellom 60 og 80% vil uansett bare gi en meravkastning på 0,1-0,2% i året om man så greier timingen rimelig bra. Anonymkode: eba3f...2c2 1
Olava Skrevet 12. august 2018 #7 Skrevet 12. august 2018 Tråden er ryddet for spekulasjon, avsporing og svar til dette. Olava, mod. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå