Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 11. august 2018 #1 Skrevet 11. august 2018 Hva er deres definisjon av å være enkel? Å være korttenkt, ikke klare å se konsekvenser, ikke forstå hvordan ting henger sammen osv? Hva er det å være dyp? Å være reflektert? Ha selvinnsikt? Være kunsterisk?
BiancaWhite Skrevet 11. august 2018 #2 Skrevet 11. august 2018 (endret) Enkel: jatter lett med andre, tenker ikke over mye ..ikke konsekvenser som du sier (men en trenger ikke være enkel for å ikke tenke konsekvenser), er ofte en i mengden og blandt mange , retter gjerne meningene sine etter reglene uten å sette seg inn i logikken. Ofte ikke særlig spennende. Har flere sexpartnere og bytter ofte partner. dyp: ofte mer grublende og tenkende, romantisk, kan kanskje ofte være mer depressive ? Blir sjelden men hardt forelsket, kommer litt oppi åra før de får seg kjæreste. Nøye med valg av partner med andre ord. Endret 11. august 2018 av BiancaWhite 2
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 11. august 2018 #3 Skrevet 11. august 2018 2 minutter siden, BiancaWhite skrev: Enkel: jatter lett med andre, tenker ikke over mye ..ikke konsekvenser som du sier (men en trenger ikke være enkel for å ikke tenke konsekvenser), er ofte en i mengden og blandt mange , retter gjerne meningene sine etter reglene uten å sette seg inn i logikken. Ofte ikke særlig spennende. dyp: ofte mer grublende og tenkende, romantisk, kan kanskje ofte være mer depressive ? Mener du at man kan være begge deler samtidig? Jeg kjenner meg igjen i det å være depressiv pga grubling. Jeg tror mennesker som lever i nuet uten bekymringer er mye mer lykkelige. Dog var jeg mer bekymret generelt for ting før, men jeg er et tenkende vesen. Jeg har alltid vært undrende, filosofisk, nysgjerrig, grublende og sensitiv. Jeg tror det er en del av personligheten min🙂
BiancaWhite Skrevet 11. august 2018 #4 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev: Mener du at man kan være begge deler samtidig? Jeg kjenner meg igjen i det å være depressiv pga grubling. Jeg tror mennesker som lever i nuet uten bekymringer er mye mer lykkelige. Dog var jeg mer bekymret generelt for ting før, men jeg er et tenkende vesen. Jeg har alltid vært undrende, filosofisk, nysgjerrig, grublende og sensitiv. Jeg tror det er en del av personligheten min🙂 Kan være mulig enkle kanskje er mer lykkelige. Jeg er nok mer dyp selv. Jeg kunne likevel ikke ønske at jeg var som de enkle. De er liksom ikke like spennede. Nå mener jeg ikke at jeg er en slik evig deprimert person som aldri gidder å snakke med folk og bare sitter og ser deppa ut og føle meg mer spesiell og bedre enn andre. Man kan bli for dyp også, og da er de enkle bedre å ha med å gjøre. Dype, dype mennesker har forferdelig rare teorier om ting og lager sine egne sære regler og evner ikke refleksjon. Møter ikke så mange av dem da. men jeg er svært nøye i valg av livspartner og liker best menn som selv er litt dype. Ikke de som er på fest hver helg, ligger rundt og/eller er for opptatt av å være på scenen. Jeg mener at det er grader av enkelhet. Man kan ha litt refleksjon, kunne rette seg litt etter andre og tilfredsstille deres behov. Men mennesker som snur seg dit vinden blåser blir for enkelt igjen.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #5 Skrevet 11. august 2018 De jeg kaller enkle er det som ikke akkurat er den skarpeste kniven i skuffen. I denne sjangeren er det faktisk ikke mange Dyp er noe vi alle kan være, til og med de enkle når de tenker på hvilke ørepropper som passer til de grønne skoene, da reflekterer de jo rundt det. Jeg er en av de skarpe knivene, men det betyr ikke jeg ikke kan jatte med, eller ikke bry meg. For livet består av mye, mye man har valgt bort å fokusere på, og det man har valgt å fokusere på. Tenker meg ikke depressiv lengre, fordi jeg har lært at det enten løser seg eller forsvinner med tiden. Så fått høre jeg er laidback og avslappet, da av mennesker som ikke forstår de fleste er mer enn det som synes. Hvordan man fremstår kommer oftest ann på hvem man spør. Anonymkode: 604dc...248 1
BiancaWhite Skrevet 11. august 2018 #6 Skrevet 11. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De jeg kaller enkle er det som ikke akkurat er den skarpeste kniven i skuffen. I denne sjangeren er det faktisk ikke mange Dyp er noe vi alle kan være, til og med de enkle når de tenker på hvilke ørepropper som passer til de grønne skoene, da reflekterer de jo rundt det. Jeg er en av de skarpe knivene, men det betyr ikke jeg ikke kan jatte med, eller ikke bry meg. For livet består av mye, mye man har valgt bort å fokusere på, og det man har valgt å fokusere på. Tenker meg ikke depressiv lengre, fordi jeg har lært at det enten løser seg eller forsvinner med tiden. Så fått høre jeg er laidback og avslappet, da av mennesker som ikke forstår de fleste er mer enn det som synes. Hvordan man fremstår kommer oftest ann på hvem man spør. Anonymkode: 604dc...248 Når man beskriver "enkel" så kan det være en person som fremstår lettere dum da. Men enkel er også rett og slett st personen er enkel å omgås. De er lette å beskrive. En kompis beskrev dette til meg en gang, for jeg slet veldig med en følelse av å alltid være utenfor de andre og han beskrev "de andre" som mer enkle, jeg virket visst mer kompleks. Positivt og negativt ved begge sider. Det er jo ikke slik at er man enkel har man automatisk mange venner og bare uvenner i min situasjon. Men enkle glir ofte på overlaten mens dypere danner dypere vennskap med få utvalgte. Problemet med meg var visst at man ikke visste hvor man har meg og at det kunne skremme folk litt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #7 Skrevet 11. august 2018 Jeg er begge deler, avhengig av situasjon og dagsform, heldigvis. Så da er jeg vel fleksibel, og det er alltid bedre enn enten eller. Anonymkode: 042b6...e1d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #8 Skrevet 11. august 2018 Enkle mennesker behøver ikke være mindre intelligente men mennesker som ikke lar alt bli ett problem og ikke har behov for å kunne noe og mene noe om alt. Jeg skulle ønske jeg var mere slik. Dype mennesker. Vanskelig å beskrive men den dypeste personen jeg har møtt var veldig stille og lyttende og kunne gi svar på livets utfordringer og grublerier med få velvalgte ord. Denne personen ble syk og levde en stund i uvisshet om livet kom til å ende. Jeg spurte hvordan han klarte å leve med det hvor han enkelt svarte «en dag mindre her, nermere evigheten» og det var han fornøyd med. Anonymkode: 46cb5...be0 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #9 Skrevet 11. august 2018 2 minutter siden, BiancaWhite skrev: Når man beskriver "enkel" så kan det være en person som fremstår lettere dum da. Men enkel er også rett og slett st personen er enkel å omgås. De er lette å beskrive. En kompis beskrev dette til meg en gang, for jeg slet veldig med en følelse av å alltid være utenfor de andre og han beskrev "de andre" som mer enkle, jeg virket visst mer kompleks. Positivt og negativt ved begge sider. Det er jo ikke slik at er man enkel har man automatisk mange venner og bare uvenner i min situasjon. Men enkle glir ofte på overlaten mens dypere danner dypere vennskap med få utvalgte. Problemet med meg var visst at man ikke visste hvor man har meg og at det kunne skremme folk litt. Personer som er enkle å omgås er de jeg ville kalle sosiale, ikke enkle. De aller fleste av oss har flere "meg". Jeg er introvert som ikke er særlig glad i normale mennesker. Men alle på jobb synes jeg er sosial og lett å omgås, men det er jobbmeg. Slik tror jeg de aller fleste av oss er. Vi er skuespillere som lager en versjon av oss selv etter hvilke kulisser vi har rundt. Vil tro at noe som mener du er skremme de fordi de ikke vet hvor de har det, selv ikke ut funnet ut hvem de er. Er godt voksen og aldri blitt skremt av noen fordi jeg ikke kan lese de, for lese folk utifra hvem jeg er blir aldri i rett. For vi alle går utifra oss selv når vi dømmer andre. Anonymkode: 604dc...248 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #10 Skrevet 11. august 2018 Knausgård er dyp. De enkle derimot mangler ofte evne til selvrefleksjon. Anonymkode: 56e4d...653 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #11 Skrevet 11. august 2018 Enkel: Ikke opptatt av samfunnet, leser ikke aviser, har ofte en lite krevende jobb, mest opptatt av sin nærmeste sirkel, spiser mye ferdigmat, drikker cola, røyker, reiser til typiske steder som Tyrkia, Rhodos, Gran Canaria, drikker billig og søt hvitvin eller rødvin til 98 kr, stemmer ofte FRP, og er i hvert fall i mot innvandring, snakker ofte negativt om skolen, lar barna spille på mobil/data "hele tiden", går sjeldent tur i skog og mark. Dyp: Opptatt av samfunnet, reflekterer og diskuterer, opptatt av jobben sin og sin rolle i samfunnet (hva h*n kan bidra med), spiser økologisk, er en del på restaurant, opptatt av kvalitet på vin/øl, åpen og fleksibel i tankegangen, støtter barna i skolearbeidet og er positive til skolen og lærerens jobb, setter tydelige grenser for barna, reiser til Frankrike, Italia, USA og Asia, er opptatt av trening og bevegelse - går topptur, går på ski. Dette er selvfølgelig helt stereotypisk, og mange er jo en blanding av disse to, men må si jeg har møtt veldig mange mennesker som grovt sett kan deles inn slik 🙂 Anonymkode: b5843...79b 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #12 Skrevet 11. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Enkel: Ikke opptatt av samfunnet, leser ikke aviser, har ofte en lite krevende jobb, mest opptatt av sin nærmeste sirkel, spiser mye ferdigmat, drikker cola, røyker, reiser til typiske steder som Tyrkia, Rhodos, Gran Canaria, drikker billig og søt hvitvin eller rødvin til 98 kr, stemmer ofte FRP, og er i hvert fall i mot innvandring, snakker ofte negativt om skolen, lar barna spille på mobil/data "hele tiden", går sjeldent tur i skog og mark. Dyp: Opptatt av samfunnet, reflekterer og diskuterer, opptatt av jobben sin og sin rolle i samfunnet (hva h*n kan bidra med), spiser økologisk, er en del på restaurant, opptatt av kvalitet på vin/øl, åpen og fleksibel i tankegangen, støtter barna i skolearbeidet og er positive til skolen og lærerens jobb, setter tydelige grenser for barna, reiser til Frankrike, Italia, USA og Asia, er opptatt av trening og bevegelse - går topptur, går på ski. Dette er selvfølgelig helt stereotypisk, og mange er jo en blanding av disse to, men må si jeg har møtt veldig mange mennesker som grovt sett kan deles inn slik 🙂 Anonymkode: b5843...79b Båssetting vil jeg si er enkel tankegang. Anonymkode: 215ba...b2b 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #13 Skrevet 11. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Knausgård er dyp. De enkle derimot mangler ofte evne til selvrefleksjon. Anonymkode: 56e4d...653 Jeg har hatt onkelen til Knausgård som lærer. Han er om jeg tørr å gjette det glupeste mennesket jeg har møtt i mitt hele liv Anonymkode: ca28e...4a5 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #14 Skrevet 11. august 2018 9 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Jeg kjenner meg igjen i det å være depressiv pga grubling. Jeg tror mennesker som lever i nuet uten bekymringer er mye mer lykkelige. "Happiness in intelligent people is the rarest thing I know". Det er absolutt mulig å være enkel og deprimert, men jeg tror det da handler mer om ressurser og livssituasjonen du er i, ikke en melankoli som er utløst av at man har eksistensiell angst, tenker mye på sitt uforløste potensiale osv. Og det er selvsagt mulig å være skarp/dyp og stort sett lykkelig, men min erfaring er at mennesker som både er dype, introverte og intellektuelle stort sett er litt mer "labre" på humørnivået. Selv er jeg dessverre blant grublerne, og forbanner det noen ganger. Anonymkode: 0ef4a...498 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #15 Skrevet 11. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Båssetting vil jeg si er enkel tankegang. Anonymkode: 215ba...b2b Bare når man ikke vet at man gjør det. Jeg skrev jo at det var veldig sterrotypisk 😉 Anonymkode: b5843...79b 1
hutula1 Skrevet 11. august 2018 #16 Skrevet 11. august 2018 Det beste er jo å være enkel OG dyp. Jeg mener enkle setninger, med dypt innhold. f.eks. Sitat When a man lies he murders some part of the world .
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #17 Skrevet 11. august 2018 12 timer siden, BiancaWhite skrev: Enkel: jatter lett med andre, tenker ikke over mye ..ikke konsekvenser som du sier (men en trenger ikke være enkel for å ikke tenke konsekvenser), er ofte en i mengden og blandt mange , retter gjerne meningene sine etter reglene uten å sette seg inn i logikken. Det høres som majoirtet av alle mennesker. Anonymkode: 37bb6...175
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #18 Skrevet 11. august 2018 Enkelt for meg er folk som har en svart og hvit holdningen i livet. Anonymkode: 37bb6...175 2
Tiurleik Skrevet 11. august 2018 #19 Skrevet 11. august 2018 Jeg er vant til å tenke på "enkel" som enkelt utrustet, altså ikke spesielt intelligent. En person som har akkurat såpass med mental utrustning at h*n klarer å ha en jobb og skikke seg greit i livet, men som ikke fant opp kruttet. Ikke særlig dype kunnskaper eller evne til selvstendig refleksjon. Man kan også bruke enkel i andre beskrivelser som ikke henspiller på intelligens. F.eks. "enkel å ha med å gjøre", om folk som er hyggelige og samarbeidsvillige som personer. En dyp person er for meg noen som har evne til å tenke selvstendig og intelligent om ting, kan lese mellom linjene, observere det som ligger under overflaten i det sosiale livet, gjerne være interessert i felt som kunst, filosofi, litteratur, politikk, etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå