Gå til innhold

Barnefordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i den triste situasjonen at barnefar går ifra meg. Han er tydelig på at barna skal ha base hos meg. Hvis de bor 60 eller 70 % hos meg, hvordan fungerer det da med bidrag? Er han pliktig til å betale bidrag? Jeg tjener mer enn han, men økonomisk blir det uansett tøft. Er det jeg som får barnetrygden + for et ekstra barn? Eller deles det på begge?

Jeg har googlet og vært inne på Nav, men synes det ikke er så tydelig det som står der.

Har jeg rett på skattelette hvis har de alene 60 eller 70 % av tiden?

vil veldig gjerne  ha svar fra de som vet, og ikke synsing 😊

Anonymkode: d9852...1a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har da daglig omsorg og har krav på bidrag og skattelette (skatt kan jeg lite om)

Du har krav på utvidet barnetrygd i tillegg til den normale.

Far vil ikke motta noen stønader eller skattelette eller annet.

Avhengig av barns alder og din inntekt kan du ha krav på å få dekket deler av SFO eller barnehage (eller annen barnevakt i forb med turnusarbeid feks.)

Skrevet (endret)
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i den triste situasjonen at barnefar går ifra meg. Han er tydelig på at barna skal ha base hos meg. Hvis de bor 60 eller 70 % hos meg, hvordan fungerer det da med bidrag? Er han pliktig til å betale bidrag? Jeg tjener mer enn han, men økonomisk blir det uansett tøft. Er det jeg som får barnetrygden + for et ekstra barn? Eller deles det på begge?

Jeg har googlet og vært inne på Nav, men synes det ikke er så tydelig det som står der.

Har jeg rett på skattelette hvis har de alene 60 eller 70 % av tiden?

vil veldig gjerne  ha svar fra de som vet, og ikke synsing 😊

Det er mye å lese om dette hos  NAV  og Skatteetaten. 

Har du barna 60 % eller får du en ekstra barnetrygd,  overgangstønad  hvis du ikke tjener for mye  (6g).Nav ønsker samværsavtalen som dokumentasjon.  Skattefordel kan du melde Skatteetaten  gjennom Alt inn. Les hva de krever av dokumentasjon.  Flyttemelding kan NAV og Skatteetaten lese ut selv. Barnbidraget kan dere regne ut selv på NAV  bidragskalkulator eller la Nav gjøre det for drøye 1000 kr x2.

Barnepass regnes inn I barnbidraget. Det gis kan gis støtte til barnepass avhengig av inntekt.

Endret av Peter007
Skrevet

Bidrag regnes ut av inntekt og hvor mye samvær. Tjener du mye mer enn far, så blir bidraget lite.

Anonymkode: 3d1c6...815

Skrevet

Tusen takk for svar🌷

Hvis far må betale bidrag (han tjener 150000 mindre enn meg), og jeg får barnetrygden, betyr det da at jeg må betale Sfo, klær , fritidsaktiviter etc alene?

Jeg har neppe krav på noe dekking av sfo, da jeg nok tjener for mye. Men tungt økonomisk blir det uansett 😞

Skrevet
12 minutter siden, Peter007 skrev:

Det er mye å lese om dette hos  NAV  og Skatteetaten. 

Har du barna 60 % eller får du en ekstra barnetrygd,  overgangstønad  hvis du ikke tjener for mye  (6g).Nav ønsker samværsavtalen som dokumentasjon.  Skattefordel kan du melde Skatteetaten  gjennom Alt inn. Les hva de krever av dokumentasjon.  Flyttemelding kan NAV og Skatteetaten lese ut selv. Barnbidraget kan dere regne ut selv på NAV  bidragskalkulator eller la Nav gjøre det for drøye 1000 kr x2.

Barnepass regnes inn I barnbidraget. Det gis kan gis støtte til barnepass avhengig av inntekt.

Ta dette med en klype salt. Han har en tendens til å synse så mye.

Det er forskjell på stønad til barnepass (SFO feks) og det som inngår i bidraget. Det er jo ikke relevant. Stønad til barnetilsyn ER inntektsavhengig.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar🌷

Hvis far må betale bidrag (han tjener 150000 mindre enn meg), og jeg får barnetrygden, betyr det da at jeg må betale Sfo, klær , fritidsaktiviter etc alene?

Jeg har neppe krav på noe dekking av sfo, da jeg nok tjener for mye. Men tungt økonomisk blir det uansett 😞

Ja, du har da forsørgeransvarey. 6G er grensen for barnetilsyn. Det er dyrt å forsørge to barn alene. Det vet jeg godt!! Men vet du hva? Den friheten å slippe å leve uten den rette mannen den er god den!!! Du blir sjefen i ditt eget liv og har således ting å glede deg til også.

Noen» er overivrig på synsing og advokatbruk.  Så forhør deg litt forsiktig; det er nav som er rette instans til å svare alle dine spørsmål. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Rotemor skrev:

Ta dette med en klype salt. Han har en tendens til å synse så mye.

Det er forskjell på stønad til barnepass (SFO feks) og det som inngår i bidraget. Det er jo ikke relevant. Stønad til barnetilsyn ER inntektsavhengig.

😅 har nå skrevet det. Lese kan  du ikke ser jeg. 

Ellers til TS. har Rotemor personlig I mot meg. Det er ikke så galt fatt som Rotemor vil ha det til med meg. Du ser selv hun gjentar meg.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar🌷

Ja bidrag er regnet ut etter samvær og inntekt og skal dekke sfo, barnehage, fritidsaktiviteter mm. Kun ting som briller, konfirmasjon og tannregulering som faller utenfor.  Google bidragsveileder, der legger du inn inntekter og utgifter

Skrevet

altså hqvlparten av utgiftene til barna bassert på inntekt.

Skrevet

Jeg gjentar ikke, Jeg siterer for å illustrere. 

Skrevet
På 11.8.2018 den 2.21, Rotemor skrev:

Jeg gjentar ikke, Jeg siterer for å illustrere. 

Enig m Peter i at innleggene hans du kommenterer bærer preg av at du oersonlig har noe imot han... er jo ikke noe feil med hva han skriver-og du skriver veldig det samme som han...

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har ungene klart mest og tjener under 560 000-ish (husker ikke akkurat satsen, der omkring) har du rett på stønad til barnetilsyn, dvs barnehage/sfo. Ca 2/3 av kostnaden. Du kan også søke om redusert foreldrebetaling i kommunen. 

Du har rett på overgangsstønad hvis du tjener under en viss sum, rundt 530 000 et sted, og satsen blir nedjustert etter hvor mye du tjener. 

Du har rett på en ekstra barnetrygd og skattelette (foreldrefradrag). 

Så blir du enig med far om barnebidrag. Det har den som har barna mest rett på. Nav har en bidragskalkulator man kan ta utgangspunkt i, men den er jo strengt tatt et minimum. Den kan brukes til å løse en konflikt og det er den nav bruker til å fastsette bidrag hvis det kommer til det, men det er egentlig en privat avtale.

Jeg personlig synes at samværsforelder skal betale litt mer enn absolutt minimum basert på sifos standardbudsjett, fordi man jo vil at barna skal ha mer enn absolutt minimum. Det går en del penger til leker, opplevelser, fritidsaktiviteter, god og sunn mat og kvalitetsklær. Det er ikke alt man trenger for å overleve, men det er mye som gjør livet finere. 

Anonymkode: 35e6f...2a4

Skrevet
15 timer siden, KG deltager skrev:

Enig m Peter i at innleggene hans du kommenterer bærer preg av at du oersonlig har noe imot han... er jo ikke noe feil med hva han skriver-og du skriver veldig det samme som han...

Han er upresis.

Arrrogante kvinnehatere har jeg noe imot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...