AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 Hei dere, Et litt rart spørsmål kanskje.. men jeg lurte på om noen ringrever her inne kjenner til hvilke type årstall og blokker der hvor det er vanligst / var vanligst med teglstein og tregulv? Spør fordi det er en del stygg parkett og rare vegger i en del gamle leiligheter, men som kunne vært fine om man rev ned til orginalt. Men jeg kunne tenke meg å snevre inn hva jeg ser etter i boligmarkedet. På forhånd takk Anonymkode: 7db0e...bb8
solmåneogstjerner Skrevet 11. august 2018 #3 Skrevet 11. august 2018 Tregulv: frem til 80-90 tallet var det vanlig. Frem til ca 60-tallet tror jeg det ble brukt kun tregulv, så begynte det vel å komme parkett, linoleum og tepper. Da ligger det gjerne bare plater under hvis det er fra når huset ble bygget. Men likevel, tregulv var vel mest vanlig frem til 80-90 tallet. Teglstein: da tror jeg du må tilbake til før krigen ihvertfall. Kanskje så mye som 100 år? Byggemetode skal du vel finne i prospektet/takst/tilstandsrapport. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #4 Skrevet 11. august 2018 9 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Tregulv: frem til 80-90 tallet var det vanlig. Frem til ca 60-tallet tror jeg det ble brukt kun tregulv, så begynte det vel å komme parkett, linoleum og tepper. Da ligger det gjerne bare plater under hvis det er fra når huset ble bygget. Men likevel, tregulv var vel mest vanlig frem til 80-90 tallet. Teglstein: da tror jeg du må tilbake til før krigen ihvertfall. Kanskje så mye som 100 år? Byggemetode skal du vel finne i prospektet/takst/tilstandsrapport. Takk for svar Hva bør jeg lete etter i tilstandsrapport angående teglstein? Vil det være det som står på vegger? Anonymkode: 7db0e...bb8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #5 Skrevet 11. august 2018 Hvis du ikke kan finne ut av dette selv eller lese dokumentene i forbindelse med objektet, tror jeg du heller skal satse på en leilighet du kan kjøpe as is. Ferdig «factory chic». Anonymkode: c6457...0ee 1
Ironically_me Skrevet 11. august 2018 #6 Skrevet 11. august 2018 Gulvspon overtok for gulvbord på ca midten av 1960-tall, men disse er ikke alltid noe særlig å bruke som 'synlig' gulv. Teglstein; før ww2... 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #7 Skrevet 11. august 2018 Men det var vanlig å bygge piper i teglstein. Så det er mulig at du kan få én synlig vegg med teglstein hvis du har et hus fra 50/60 tallet. Men det er mye jobb og ikke alltid resultatet blir pent. Anonymkode: 7a7aa...a43 1
solmåneogstjerner Skrevet 11. august 2018 #8 Skrevet 11. august 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Hva bør jeg lete etter i tilstandsrapport angående teglstein? Vil det være det som står på vegger? Anonymkode: 7db0e...bb8 I beskrivelsen av veggene på de forskjellige rommene så står det vel bare hva som er på overflaten akkurat nå, f eks panel, mdf eller gips. Så lenge ikke eier har gitt flere opplysninger til takstmann. Men det pleier å være et eget 'kapittel' om selve bygget. Det er dog ikke alle leiligheter som har en slik omfattende takst/tilstandsrapport, har jeg ihvertfall hørt. Legger til: det er så fint med den stilen du ønsker! Men det kan være mye jobb og for at det skal bli fint så må den som gjør jobben gjøre den ordentlig. Så hvis du er usikker så ville jeg fått fagfolk til å gjøre mesteparten når den tid evt kommer. Endret 11. august 2018 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #9 Skrevet 11. august 2018 Typisk Grünerløkka-leilighet tenker du på? Sent 1800-tall. Anonymkode: c1290...425
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå