AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #21 Skrevet 11. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man må bare la sånt prelle av og man kan ikke forvente så mye annet. Hvis du ønsker å hjelpe så finnes det mange muligheter; jobb som frivillig, støtt organisjasjoner som hjelper vanskeligstilte, kjøp et blad av en gateselger m.m. Anonymkode: d7c0a...43f ja, det er greit å ha en organisasjon i ryggen ved å gjøre det. Jeg gjorde det dumdristig ved å bidra på min måte, men så skjønte jeg etterhvert dette var kun til utnyttelse. Dermed hadde jeg ikke noen å søke råd ved når jeg gjorde det. Men angrer i dag at jeg tillot å slippe innpå meg det, men visste heller ikke hvordan deres strategi var, men nå vet jeg det. Dem er opplært av bakmenn for hvordan snakke seg til og godgjøre nordmenn for å komme i dialog der hele formålet til slutt er å få skviset mest mulig penger ut av deg. Anonymkode: 759e5...b26
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #22 Skrevet 11. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Første gang fikk tiggeren kaffe, andre gangen fikk hun penger slik jeg leser det. Anonymkode: 5f84d...f89 Det var nok mye mer en liten kaffe. En tråd ble opprettet for å få ulike erfaringer fra andre som har berørt det. Anonymkode: 759e5...b26
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #23 Skrevet 11. august 2018 6 timer siden, NySnakk skrev: Gir man penger til utenlandske tiggere, så støtter man human trafficking. kan du forklare nærmere? Anonymkode: 759e5...b26
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #24 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ja, det er greit å ha en organisasjon i ryggen ved å gjøre det. Jeg gjorde det dumdristig ved å bidra på min måte, men så skjønte jeg etterhvert dette var kun til utnyttelse. Dermed hadde jeg ikke noen å søke råd ved når jeg gjorde det. Men angrer i dag at jeg tillot å slippe innpå meg det, men visste heller ikke hvordan deres strategi var, men nå vet jeg det. Dem er opplært av bakmenn for hvordan snakke seg til og godgjøre nordmenn for å komme i dialog der hele formålet til slutt er å få skviset mest mulig penger ut av deg. Anonymkode: 759e5...b26 Dumdristig? Ikke så dristig å gi tiggere litt penger, vel? Anonymkode: 5066d...62d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #25 Skrevet 11. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tiggerne er ikke i nød her i landet. Jeg gir aldri til tiggere. Aldri Anonymkode: cc728...86c Det er veldig vanskelig å forstå hvordan dem blir sendt til Norge. Men det jeg har forstått er at dem er lovet arbeid i Norge. Men det er ikke sikkert det stemmer. Vedkommende jeg kom borti forklarte faktisk først en by som hun var fra, ved en senere anledning forklarte hun en annen by. Så det meste er løgn det dem sier. Anonymkode: 759e5...b26
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #26 Skrevet 11. august 2018 8 timer siden, Peanut skrev: Kan en ytterst sjelden gang gi til norske tiggere, men aldri til andre. Beklager, men har fått totalt avsmak for oppførselen til en del ja, jeg visste ikke hvem de var på forhånd, derfor ville jeg heller ikke støte dem vekk siden vedkommende sånn helt plutselig kom i min vei. Men jeg forstod etterpå når jeg hadde en periode visst velvillighet og bidrag det ikke fantes takk. Dem forventer blant annet om du har gitt penger å få dagen etter også, og dagen etter der igjen. Anonymkode: 759e5...b26
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #27 Skrevet 11. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dumdristig? Ikke så dristig å gi tiggere litt penger, vel? Anonymkode: 5066d...62d kanskje ikke for deg som ikke har gitt 400kr? eller 1000kr? Anonymkode: 759e5...b26
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #28 Skrevet 11. august 2018 8 timer siden, COSL Innovator skrev: Jeg fikk spørsmål for noen år siden om å gi en slant til kaffe. Var visst lenge siden han hadde drukket en kopp. Jeh tilbød meg å kjøpe en kaffe siden vi allikevel sto utenfor ett sånt kaffeshop i Oslo. Da ble gubben sin gitt, så da ble det hverken kaffe eller penger fra meg. Du gjorde helt det riktige. Jeg fikk samme erfaring. Selv om hun hadde fått 400kr, dagen etter skulle hun ha mer. Selv om hun fikk sko, så skulle hun ha enda mer. Og dermed klikket hun når hun ikke fikk mere dagen etter. Strategien deres er kun for å få skviset deg for penger, selv om du prøver å være vennlig, så er ikke det ditt vennskap dem vil ha. Anonymkode: 759e5...b26
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #29 Skrevet 11. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: ja, det er greit å ha en organisasjon i ryggen ved å gjøre det. Jeg gjorde det dumdristig ved å bidra på min måte, men så skjønte jeg etterhvert dette var kun til utnyttelse. Dermed hadde jeg ikke noen å søke råd ved når jeg gjorde det. Men angrer i dag at jeg tillot å slippe innpå meg det, men visste heller ikke hvordan deres strategi var, men nå vet jeg det. Dem er opplært av bakmenn for hvordan snakke seg til og godgjøre nordmenn for å komme i dialog der hele formålet til slutt er å få skviset mest mulig penger ut av deg. Anonymkode: 759e5...b26 Det er en fin egenskap å ville hjelpe og ha empati. Nå vet ikke jeg hvor langt du har sluppet dem inn, men se på det som business as usual og ikke ta det personlig. Noen gjør det de må for å skaffe penger (blant annet manipulasjon). Hadde det ikke vært deg hadde det vært en annen. Skriver noen fordi det definitivt finnes gode mennesker som setter pris på hjelpen de måtte få. Anonymkode: d7c0a...43f
Ironically_me Skrevet 11. august 2018 #30 Skrevet 11. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei, de kommer seg ikke opp og i gang med å tigge. Men noen er avhengige av det for å overleve. De kommer seg ikke opp og i gang om man ikke gir dem noe heller. Men mat i magen her og nå har jo også en verdi. Det blir litt som å si at ingen burde få sosialstøtte/ledighetstrygd fordi de kommer seg ikke opp og i gang av det. Og at ingen burde gi noe til veldedighet. Skal de som ikke kommer seg opp og i gang heller sulte ihjel, mener du? Anonymkode: 2913f...5bd Å, det er sånn det er?! Da skal jeg huske på å ta med mat neste gang. Til tiggeren som har reist helt til Norge for å få mat, til min bekjent 'milljonærn' og han som rotet bort 5-millioner arven... Vet ikke helt om de vil sette pris på det. Make the world a better place, mener du?
Papirfly Skrevet 11. august 2018 #31 Skrevet 11. august 2018 Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov. Papirfly, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #32 Skrevet 12. august 2018 glad å kunne avstand til noe som prøver å trykke deg ned. Men alle vet det ikke er verdighet å leve sånn. Anonymkode: 759e5...b26
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #33 Skrevet 12. august 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: kanskje ikke for deg som ikke har gitt 400kr? eller 1000kr? Anonymkode: 759e5...b26 Fortsatt ikke riktig uttrykk å bruke. Dum, kanskje. Men ikke dumdristig. Anonymkode: 5066d...62d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #34 Skrevet 12. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortsatt ikke riktig uttrykk å bruke. Dum, kanskje. Men ikke dumdristig. Anonymkode: 5066d...62d Selvsagt dumdristig, fordi du gir noe over flere ganger uten å se resultater. Samt det er totalt fremmede som lyver opp i ørene hvilken by dem er i fra. Jeg visste på google maps den første byen hun fortalte, da visste hun ikke helt hvor på kartet det var. Senere fortalte hun en annen by. Anonymkode: 759e5...b26
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #35 Skrevet 12. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt dumdristig, fordi du gir noe over flere ganger uten å se resultater. Samt det er totalt fremmede som lyver opp i ørene hvilken by dem er i fra. Jeg visste på google maps den første byen hun fortalte, da visste hun ikke helt hvor på kartet det var. Senere fortalte hun en annen by. Anonymkode: 759e5...b26 Hva mener du er definisjonen på dumdristig? Jeg forstår ikke hva du mener. Anonymkode: 5066d...62d 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #36 Skrevet 12. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du er definisjonen på dumdristig? Jeg forstår ikke hva du mener. Anonymkode: 5066d...62d dumdristig på bakgrunn det er bakmenn som du ikke ser er i kulissene. Samt når du gir til noen som lyver deg opp i ørene og du forventer det skal skje en forandring over tid, og kan se litt at det finnes et hjerte i annet menneske. Anonymkode: 759e5...b26
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #37 Skrevet 12. august 2018 Ingen havner på gaten i Norge. De som gjør det, gjør det av egen frivilje. Rusmisbrukere som nekter å bli ren og motta hjelp, for hjelp finnes og de har krav på det. De som havner på gaten er enten rusmisbrukere eller ulovlige innvandrere som ikke har opphold. Selv de som venter på å få svar ang opphold eller ikke, er i forskjellige mottak. De som er på gaten er de som har fått avslag og lever på rømmen og de som velger å jobbe svart fordi de pengene de får inne på mottaket ikke er nok. Ellers så havner ingen på gaten. Jeg gir aldri til tiggere. Anonymkode: dbffc...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #38 Skrevet 12. august 2018 det er til immigranter jeg ga penger til, mennesker som ikke har opphold i Norge. Jeg prøvde å rådføre meg med noen, men svarene uteble dermed visste jeg ikke i starten hvordan jeg skulle forholde meg til det. Men jeg gjorde det for å se hvordan reaksjonene deres var. Men summen av alt var at det var mennesker som kun ville utnytte, uten noen form takk eller takknemlighet. Så er det kanskje noe man ikke skal tenke på. Men jeg angrer på dialogen jeg prøvde på også. Anonymkode: 759e5...b26
hutula1 Skrevet 12. august 2018 #39 Skrevet 12. august 2018 På 11.8.2018 den 18.03, Jegskulleønskeat skrev: Hvordan fungerer dette? På 11.8.2018 den 20.03, AnonymBruker skrev: kan du forklare nærmere? Anonymkode: 759e5...b26 Det er nå ikke akkurat rakket-vitenskap, men om de ikke får penger, så er det ingen grunn for bakmenn å skipe de til tigging i Norge.https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000617/18-04-2017 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2018 #40 Skrevet 12. august 2018 Akkurat nå, NySnakk skrev: Det er nå ikke akkurat rakket-vitenskap, men om de ikke får penger, så er det ingen grunn for bakmenn å skipe de til tigging i Norge.https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000617/18-04-2017 hva handler linken/dokumentaret om? Anonymkode: 759e5...b26
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå