Gå til innhold

utnyttet av tigger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke hver dag jeg går i by gater, men så var det en dag uten at jeg visste om det, men så stod det en tigger frem for meg. Jeg tenkte når jeg så henne hun smilte vennlig, og ville iallfall ikke avvise henne med det første. Jeg kjente ikke til retorikken hun kom til å bruke. Men i høflighet ga jeg henne kaffe siden hun spurte. Det er så lite allikevel. Neste dag støtet jeg på samme tigger siden jeg måtte passere gaten for å komme hjem. Igjen ville jeg være høflig ovenfor henne.

Jeg visste ikke at retorikken deres var ferdig manuskrert, der deres taktikk var å få presset penger ut av deg. Iallfall når jeg hjalp med det jeg kunne, så kunne jeg se det ikke var takk, dermed var det kun for meg å legge det til side.

Skal man rett og slett bare avvise tiggere og andre som er i nød, siden deres mål er kun å utnytte og ikke skjønner det man hjelper til ikke er takk allikevel?

Noen andre med samme erfaring?

Anonymkode: 759e5...b26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du føler deg utnyttet fordi du kjøpte en kaffekopp? Uffameg 

Anonymkode: 85346...663

• Liker 13
Skrevet

Gir aldri direkte til tiggere. Alt for mye snusk. Gir heller til en organisasjon som hjelper gatefolket.

Anonymkode: ead80...bf6

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gir aldri direkte til tiggere. Alt for mye snusk. Gir heller til en organisasjon som hjelper gatefolket.

takk for konstruktiv tilbakemelding. Jeg forstod ikke hele settingen siden det kom så brått på. Ja, jeg ga penger, men jeg så en utvikling der vedkommende krevde mer og mer.

I dag angrer jeg alle situasjonene, siden selv når jeg ga, så handlet det alltid å få mer.

Skrevet

Kan hun norsk da? 🤔

Anonymkode: db0b3...452

• Liker 1
Skrevet

Tiggerne er ikke i nød her i landet. Jeg gir aldri til tiggere. Aldri

Anonymkode: cc728...86c

• Liker 4
Skrevet

Kan en ytterst sjelden gang gi til norske tiggere, men aldri til andre. Beklager, men har fått totalt avsmak for oppførselen til en del :dry:

Skrevet

Bedre å gi tiggeren kaffe enn penger. Vet ikke hva hun kommer til å bruke pengene til. 

Anonymkode: 0a34e...10c

Gjest COSL Innovator
Skrevet

Jeg fikk spørsmål for noen år siden om å gi en slant til kaffe. Var visst lenge siden han hadde drukket en kopp. Jeh tilbød meg å kjøpe en kaffe siden vi allikevel sto utenfor ett sånt kaffeshop i Oslo. Da ble gubben sin gitt, så da ble det hverken kaffe eller penger fra meg.

Skrevet

Gir man penger til utenlandske tiggere, så støtter man human trafficking.

• Liker 5
Skrevet

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig.  Jeg gir sjelden penger til norske tiggere, og aldri til utenlandske.

I stedet velger jeg å støtte organisasjoner som hjelper bostedsløse, alkoholikere og narkomane.  (Frelsesarmeen, blå kors, kirkens Bymisjon og lignende organisasjoner)

Anonymkode: 93262...f78

Skrevet

Det er ikke hver dag jeg går i by gater, men så var det en dag uten at jeg visste om det, men så stod det en tigger frem for meg. Jeg tenkte når jeg så henne hun smilte vennlig, og ville iallfall ikke avvise henne med det første. Jeg kjente ikke til retorikken hun kom til å bruke. Men i høflighet ga jeg henne kaffe siden hun spurte. Det er så lite allikevel. Neste dag støtet jeg på samme tigger siden jeg måtte passere gaten for å komme hjem. Igjen ville jeg være høflig ovenfor henne.

Jeg visste ikke at retorikken deres var ferdig manuskrert, der deres taktikk var å få presset penger ut av deg. Iallfall når jeg hjalp med det jeg kunne, så kunne jeg se det ikke var takk, dermed var det kun for meg å legge det til side.

Skal man rett og slett bare avvise tiggere og andre som er i nød, siden deres mål er kun å utnytte og ikke skjønner det man hjelper til ikke er takk allikevel?

Noen andre med samme erfaring?

Du kjøpte en kaffe og tenkte så mye over det at du måtte starte en tråd?

Anonymkode: aa3e5...b06

• Liker 2
Skrevet

takk for konstruktiv tilbakemelding. Jeg forstod ikke hele settingen siden det kom så brått på. Ja, jeg ga penger, men jeg så en utvikling der vedkommende krevde mer og mer.

I dag angrer jeg alle situasjonene, siden selv når jeg ga, så handlet det alltid å få mer.

Er du klar over hvor mange som går forbi i løpet av flere dager? Hun husker deg ikke. Hvilken utvikling. Du gjør det viktigere enn du er. 

Skrevet

Starter man å gi til tiggere, har du i utgangspunktet gitt stafettpinnen videre til dine barn, barnebarn.... Ingen kommer seg opp og i gang med å tigge, uansett om du legger en tier eller årslønna, huset og bilen din i potten! Nå snakker jeg generellt - tiggere, bekjente som  a l d r i  klarer seg selv, folk som sløser bort milionarv, og kommer tilbake for å kreve mer og truer med selvmord fordi de har det så fælt!

Skrevet
5 timer siden, Peanut skrev:

Kan en ytterst sjelden gang gi til norske tiggere, men aldri til andre. Beklager, men har fått totalt avsmak for oppførselen til en del :dry:

Men da gir man jo ikke til dem som oppfører seg truende og pågående.

Dersom tiggere som løper etter deg og rister tiggerkoppen under nesa Di opplever mange nok ganger at de ikke får noe, mens "kollegaen" som sitter fredelig med en kopp foran seg får, så skjønner de raskt tegninga.

Dersom tiggere som takker og smiler når de får noe får mer enn dem som bare spør etter mer, skjønner de også fort tegninga. 

Jeg gir noen ganger til tiggere, både norske og tilreisende. Men ikke til de som er pågående. En gang jeg ga noen kroner til en rumener som satt utenfor butikken, spurte han om jeg ikke kunne kjøpe mat til han i tillegg. Jeg gjorde det, men ga aldri til han igjen. 

For mange år siden kom en norsk alkoholiker bort til meg og spurte om en tier til kaffe. Jeg ga han en tier, og da sa han at en tier egentlig ikke var nok til kaffe, og spurte om han kunne få mer. Så dette gjelder ikke bare de tilreisende. 

Anonymkode: 2913f...5bd

Skrevet
44 minutter siden, Ironically_me skrev:

Starter man å gi til tiggere, har du i utgangspunktet gitt stafettpinnen videre til dine barn, barnebarn.... Ingen kommer seg opp og i gang med å tigge, uansett om du legger en tier eller årslønna, huset og bilen din i potten! Nå snakker jeg generellt - tiggere, bekjente som  a l d r i  klarer seg selv, folk som sløser bort milionarv, og kommer tilbake for å kreve mer og truer med selvmord fordi de har det så fælt!

Nei, de kommer seg ikke opp og i gang med å tigge. Men noen er avhengige av det for å overleve. De kommer seg ikke opp og i gang om man ikke gir dem noe heller. Men mat i magen her og nå har jo også en verdi. Det blir litt som å si at ingen burde få sosialstøtte/ledighetstrygd fordi de kommer seg ikke opp og i gang av det. Og at ingen burde gi noe til veldedighet. Skal de som ikke kommer seg opp og i gang heller sulte ihjel, mener du? 

Anonymkode: 2913f...5bd

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
4 timer siden, NySnakk skrev:

Gir man penger til utenlandske tiggere, så støtter man human trafficking.

Hvordan fungerer dette?

Skrevet

Det er de tyngste linjene jeg har lest på lenge.  Hva betyr " ferdig manuskrert"??  Hva vil du fram til?   At du ble snytt for 20 kr for kaffe?

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kjøpte en kaffe og tenkte så mye over det at du måtte starte en tråd?

Første gang fikk tiggeren kaffe, andre gangen fikk hun penger slik jeg leser det. 

Anonymkode: 5f84d...f89

Skrevet

Man må bare la sånt prelle av og man kan ikke forvente så mye annet. Hvis du ønsker å hjelpe så finnes det mange muligheter; jobb som frivillig, støtt organisjasjoner som hjelper vanskeligstilte, kjøp et blad av en gateselger m.m.

Anonymkode: d7c0a...43f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...