Jonghyun Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 Jeg bor i en kjellerleilighet og har vanligvis ikke noe problemer med mugg da jeg pleier å ha vinduene åpne mye, men jeg har vært borte siden juni og det + varmen vi har hatt har ført til at det har blitt litt fuktigere enn vanlig mens jeg har vært borte. Oppdaget noe som ser ut som det kan være mugg (sorte prikker) på undersiden av madrassen min, men har heldigvis ikke sett spor av det andre steder. Madrassen min er en sånn typisk ikea skummadrass med et trekk rundt, og det er på selve trekket jeg har oppdaget skaden. Trekket kan tas av og jeg kan ikke se noe tegn til mugg på innsiden av trekket eller på selve madrassen. Jeg lurer derfor på om det går bra om jeg bare fjerner muggen fra selve trekket? har ikke bil så blir veldig komplisert å kaste hele madrassen. Jeg lurer også på hva som er beste måte å fjerne slikt på? holder det å vaske den i vaskemaskinen?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 Går det an å kjøpe nytt trekk? Jeg ville ha sjekket om det er mulig hvis ikke flekkene forsvinner i vask. Anonymkode: ecd05...104
Jonghyun Skrevet 10. august 2018 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2018 Er ikke helt sikker, har sett litt rundt på nett men det er vanskelig å forstå om det er trekket som selges eller hele madrassen. Holder det altså å vaske den? 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 10 minutter siden, Jonghyun skrev: Jeg bor i en kjellerleilighet og har vanligvis ikke noe problemer med mugg da jeg pleier å ha vinduene åpne mye, men jeg har vært borte siden juni og det + varmen vi har hatt har ført til at det har blitt litt fuktigere enn vanlig mens jeg har vært borte. Oppdaget noe som ser ut som det kan være mugg (sorte prikker) på undersiden av madrassen min, men har heldigvis ikke sett spor av det andre steder. Madrassen min er en sånn typisk ikea skummadrass med et trekk rundt, og det er på selve trekket jeg har oppdaget skaden. Trekket kan tas av og jeg kan ikke se noe tegn til mugg på innsiden av trekket eller på selve madrassen. Jeg lurer derfor på om det går bra om jeg bare fjerner muggen fra selve trekket? har ikke bil så blir veldig komplisert å kaste hele madrassen. Jeg lurer også på hva som er beste måte å fjerne slikt på? holder det å vaske den i vaskemaskinen? Kan du poste bilde? Sorte prikker kan også være avføring fra veggedyr. Slikt finner man typisk på undersiden av senger. Anonymkode: 91598...39d 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 Trenger ikke trekket, kan bare bruke laken. Men blir det mugg i madrassen pga du var borte litt, så er det garantert mugg i leiligheten og du får i deg sporer og kan bli veldig syk. Anonymkode: 335e5...a4a 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #6 Skrevet 10. august 2018 Om det er mugg eller råte eller sopp, lar det seg ikke vaske bort dessverre. Anonymkode: 91598...39d 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 Om du leier, varsle utleieren om fuktproblemet straks. Anonymkode: 91598...39d 2
Jonghyun Skrevet 10. august 2018 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2018 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet når problemet startet da jeg ikke ser på undersiden av madrassen veldig ofte. Hva vil utleier gjøre om jeg sier ifra? kjenner jeg begynner å bli stresset fordi jeg har absolutt ikke mulighet til å bo et annt sted midlertidig hvis noe må gjøres eller flytte.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #9 Skrevet 10. august 2018 6 minutter siden, Jonghyun skrev: Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet når problemet startet da jeg ikke ser på undersiden av madrassen veldig ofte. Hva vil utleier gjøre om jeg sier ifra? kjenner jeg begynner å bli stresset fordi jeg har absolutt ikke mulighet til å bo et annt sted midlertidig hvis noe må gjøres eller flytte. Utleier må gjøre noe for å få bort årsaken til fuktproblemet og i tillegg utbedre skader dersom det er skader i bygningen grunnet fukt. Du er også pliktig til å varsle utleier om slikt med en gang du oppdager fuktproblemet. Har det vært åpne ventiler i boligen inkl på soverommet mens du har vært bortreist? Anonymkode: 91598...39d 1
Jonghyun Skrevet 10. august 2018 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Utleier må gjøre noe for å få bort årsaken til fuktproblemet og i tillegg utbedre skader dersom det er skader i bygningen grunnet fukt. Du er også pliktig til å varsle utleier om slikt med en gang du oppdager fuktproblemet. Har det vært åpne ventiler i boligen inkl på soverommet mens du har vært bortreist? Anonymkode: 91598...39d Men hva kan årsaken være? og hvor ille kan fuktskadene være hvis jeg bare kan se det på madrassen? alt av ventiler og vinduer har vært stengt mens jeg har vært borte.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #11 Skrevet 10. august 2018 1 minutt siden, Jonghyun skrev: Men hva kan årsaken være? og hvor ille kan fuktskadene være hvis jeg bare kan se det på madrassen? alt av ventiler og vinduer har vært stengt mens jeg har vært borte. Har ventilene vært stengt? Hvorfor? Har alle ventiler vært stengt? Om årsaken: Kjellerleilligheter er svært utsatt for fukt, ettersom deler av leilligheten ligger under bakkeplan. Det kan også være manglende drenering rundt huset som er årsak til fuktproblemet. Eller en lekkasje i huset, eller regnvann som har trekt inn. Anonymkode: 91598...39d 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #12 Skrevet 10. august 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du poste bilde? Sorte prikker kan også være avføring fra veggedyr. Slikt finner man typisk på undersiden av senger. Anonymkode: 91598...39d Dette. Anonymkode: fb6c5...058 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #13 Skrevet 10. august 2018 5 minutter siden, Jonghyun skrev: Men hva kan årsaken være? og hvor ille kan fuktskadene være hvis jeg bare kan se det på madrassen? alt av ventiler og vinduer har vært stengt mens jeg har vært borte. Vi svetter og ånder ut flere liter vann pr døgn. Det blir også høy luftfuktighet etter dusjing, koking av mat etc. Ventiler skal alltid stå åpne. Anonymkode: 91598...39d 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #14 Skrevet 10. august 2018 2 timer siden, Jonghyun skrev: Jeg bor i en kjellerleilighet og har vanligvis ikke noe problemer med mugg da jeg pleier å ha vinduene åpne mye, men jeg har vært borte siden juni og det + varmen vi har hatt har ført til at det har blitt litt fuktigere enn vanlig mens jeg har vært borte. Oppdaget noe som ser ut som det kan være mugg (sorte prikker) på undersiden av madrassen min, men har heldigvis ikke sett spor av det andre steder. Madrassen min er en sånn typisk ikea skummadrass med et trekk rundt, og det er på selve trekket jeg har oppdaget skaden. Trekket kan tas av og jeg kan ikke se noe tegn til mugg på innsiden av trekket eller på selve madrassen. Jeg lurer derfor på om det går bra om jeg bare fjerner muggen fra selve trekket? har ikke bil så blir veldig komplisert å kaste hele madrassen. Jeg lurer også på hva som er beste måte å fjerne slikt på? holder det å vaske den i vaskemaskinen? Mugg i porøse gjenstander kan aldri fjernes. I tillegg utgjør det en betydelig helserisiko både å sove i et rom med mugg og ikke minst med seng og sengetøy med mugg i. Anonymkode: 74a75...b76 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå