Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #1 Skrevet 11. mars 2005 Vi skal flytte til en by, er ganske høye boligpriser der og vi tenker på å kjøpe. Vil gjerne ha 3 soverom osv, og prisen på selveier og brukbar standard er fra 1,5 mill og opp.. Vår livssituasjon er: Vi er 2 voksne og 1 barn Mann i fast jobb nå, men skal studere i ett år og skal da over i en bedre betalt jobb(ca 300000 i begynnerlønn) Jeg er arbeidsledig akkurat nå, men når vi flytter har jeg sjanser å fpå fulltidsstilling og tjene rundt 13000-15000 etter skatt) Mannen skal også få seg en liten jobb vedsiden av så han kanskje kan bidra med 4000-5000kr pr mnd. Han vil også få 12000 pr mnd i stipend og lån fra lånekassen. Barnet skal være 1 året hos dagmamma og vi tenker finansiere dette med kontantstøtte+ evt lite mellomlegg Inntektene blir slik: Stipend og lån 12000 Lønn ca 4000 Lønn ca 13000 Kontantstøtte 3600 Vi har kun et lån på 50000 fra før Er det realistisk at vi kan få et lån på oppmot 2 mill hvis situasjonen er som jeg har beskrevet?
Pasha Skrevet 11. mars 2005 #2 Skrevet 11. mars 2005 Tja,, kommer mye ann på banken det,,, vi hadde omtrent 450 000 - 500 000 samlet inntekt og vi fikk et lån på 1 200 000 kr.. (2,5 regelen brukte hun).. dersom drømme leiligheten kostet mer kunne vi diskutere ang mer lån (dette kom også ann på hvor mye husleie det var). vi hadde heller ikke noe lån fra før av vi betaler nå 7100 kr i mnd på lån (har det over 20 år).. så bare tenk på hvor mye dere greier dere på... en annen ting er jo at kontantstøtten forsvinner etterhvert da (når ungen blir for gammel).. vet ikke hvordan dem regner med lån fra lånekassen som inntekt (12000? fikk 6000 jeg... var jo mer i august og jan da) bare hør med banken deres om de vil gi der så mye... det kommer mye ann på dem
Dødspingvinen Skrevet 11. mars 2005 #3 Skrevet 11. mars 2005 Jeg tror ærlig talt ikke at dere får lån dersom du er arbeidsledig på søketidspunkt. Ikke når det er lån i den størrelsen det er snakk om. Har dere noen som kan akusjonere for dere, så blir det i hvertfall lettere?
Gjest Madeline Skrevet 11. mars 2005 #4 Skrevet 11. mars 2005 Bankene låner ut 2-3 ganger årslønn som regel. Bankene vil i hvert tilfelle sjekke hvor god sikkerheten er. Er mannen din sikret jobb etter studieåret? Høres litt usikkert ut med en som er student og en som er arbeidsledig. Tviler på om banken vil låne dere så stort beløp som det her er snakk om på et så usikkert grunnlag. Synes inntektene deres er alt for små til et så stort lån.Men den eneste måten å finne ut det er å ta med alle papirer og ta turen innom banken.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #5 Skrevet 11. mars 2005 Tja, i den situasjonen hadde jeg ike turd og lånt noe iallefall. Først være i fast jobb. Tror neppe banken gir dere heller. Men har dere noe egenkapital, så kansje,
Gjest Madam Felle Skrevet 11. mars 2005 #6 Skrevet 11. mars 2005 Tviler på at dere får lånet, for du får ikke låne penger til bolig på stipend og studielån. Det blir satt som gjeld på likningen, og samtidig er det ikke 100% sikkert at personen kommer i arbeid med en gang. Derfor tviler jeg på at dere får det lånet, men det er lov å prøve. Kontanstøtte blir jo også borte etter noen år, og da vil dere kanskje ha enda mindre i inntekt. Så jeg tror dere bør prøve dere på noe mye mindre.
momo Skrevet 12. mars 2005 #7 Skrevet 12. mars 2005 Tror også dere sliter med og få ett så stort lån, for som de andre sier så regnes ikke stipend og studielån som inntekt og det samme gjelder nok kontantstøtte. Og hvis dere ikke har noe i egenkapital eller noen som kan kausjonere for dere, så blir renta ganske stiv på et så trort lån. Og skjønner ikke helt hvordan du har regna deg til at samboeren din får 12000 i stipend og studielån, det får ikke mannen min og det er i år.
liv Skrevet 13. mars 2005 #8 Skrevet 13. mars 2005 ja tror du har bommet litt på stipenddelen, Det er 16 000 i aug og jan, og 6000 de andre månedene! Jeg snakket litt med ei i banken om å kjøpe for en stund siden og hun sa de ikke regnet stipend eller studielån under inntekt, heller ikke kontatstøtte eller barnetrygd, for det koster jo å ha barn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå