Gå til innhold

Bo i treroms med to barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som bor på en treroms med to barn og som kan fortelle litt om hvordan det går?

Mannen min og jeg har besluttet å gå fra hverandre, og en treroms er det jeg har råd til. Vi har to jenter på 8 og 10 år, som vi skal ha delt omsorg for. Jeg er fortsatt i sjokk av alt og synes et nytt liv med barna halve tiden virker umenneskelig. Bosituasjonen bekymrer meg også. Men siden det er to jenter som er ganske tette, håper jeg det skal gå greit for dem å dele rom. 

Jeg kan også sove på sovesofa, mens de får hvert sitt rom, men må tilstå at jeg egentlig ønsker meg et eget rom...

Erfaringer?

Anonymkode: 39a29...09c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i en treroms med to barn og det fungerer helt fint. Vi ønsker oss noe større, men det er ikke førsteprioritet de neste par årene.

Tenker barna fint kan dele rom, la de ha det største hvis det er ulik størrelse på rommene. Situasjonen din kan endre seg om noen år, eller du er heldig at det dukker opp noe større til en ok pris. De tar på ingen måte skade av å dele :) 

Anonymkode: 83972...d76

• Liker 7
Skrevet

Vi bodde på toroms, to voksne og to barn. Det gikk det og, soverommet var heldigvis stort nok til at det ble plass til køyeseng til barna og dobbeltseng til de voksne. Men da var barna ganske små, ville nok ikke fungert like godt med 8 og 10 åring.

Og har også bodd på treroms med to barn med to års aldersforskjell og en voksen. Da delte det yngste barnet rom med den voksne, mens det største fikk eget rom. Begge soverommene var innredet som barnerom, og den voksne sov i underkøya på køyesenga.

Spør barna hva de vil? Kan godt tenkes at de ønsker å dele? Evt kan jo en av de dele med deg? Og om de insisterer på egnet rom kan jeg anbefale friheten 3-seter sovesofa fra ikea, den er faktisk helt ok å ligge i. (Den med sjeselong er grusom til sammenligning.)

Anonymkode: 6ce8d...29d

Skrevet

Tusen takk for fine svar :)

Anonymkode: 39a29...09c

Skrevet

Var 9 barn i 5 roms lelighet. mor og far sov på stua,

Anonymkode: c9349...c19

Skrevet

Det har vi planer om å gjøre. Jeg er ikke så opptatt av at ting skal være så stort. Jeg tenker at ungene fint kan dele soverom. De får naturligvis det største soverommet mens vi tar det minste.

Anonymkode: 5df7c...28c

Skrevet

Kjenner du noen som er handy/snekker hadde denne (se bildet) vært super hvis rommet er stort nok.

rom.jpg

• Liker 6
Skrevet

Du bor jo der på fulltid, så jeg synes godt du kan ha ditt eget rom. Du er voksen og har behov for privatliv og et sted å trekke deg tilbake når barna har venner på besøk osv. Barn har ikke vondt av å dele rom, jeg delte mye med mine søsken da jeg var barn. 

Køyeseng er en god idé. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Surriball skrev:

Du bor jo der på fulltid, så jeg synes godt du kan ha ditt eget rom. Du er voksen og har behov for privatliv og et sted å trekke deg tilbake når barna har venner på besøk osv. Barn har ikke vondt av å dele rom, jeg delte mye med mine søsken da jeg var barn. 

Køyeseng er en god idé. 

Jeg tenkte omvendt :)  Jeg hadde en treroms og barn annenhver uke. De hadde hvert sitt rom, og jeg lagde meg en sovealkove i et stuehjørne. Dette skulle være en midlertidig bolig, men det fungerte så bra at vi ble boende sånn i ti år. Ungene hadde rommene sine til aktiviteter og besøk, og da hadde jo jeg resten av leiligheten som mitt område. 

Anonymkode: 308e5...0d1

Skrevet

Vi bor 2 voksne og 2 barn i en treroms. Ingen problem :)

Skrevet

Her har vi 2 voksene og 2 barn i treroms. Vi voksene sover i stua mens barna har fått egene rom siden de er 12 og 13

Anonymkode: f2724...37d

Skrevet

Det skal nok gå helt fint. Du bør prioritere eget rom til deg. Du trenger privatliv som mor og ha et eget "sted" å kunne trekke deg tilbake til. Har barna besøk av venner f.eks. så kan jo du fint trekke deg inn på rommet ditt med pc/bok/tv e.l. hvis du ikke vil være i veien f.eks. 
Per nå så funker nok felles rom for barna fint og det bør funke lengre også. Men når de kommer til tenårene kan det hende det blir litt utfordringer, da kjenner mange på behov for privatliv. Det kan være lurt å innrede rommet slik at de har hver sin del og ikke føler de sover oppå hverandre. Kanskje med en slags skillevegg/gardin e.l. Det trenger ikke å være en dyr fancy løsning og løsningen behøver ikke å lages før behovet melder seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...