Gå til innhold

Katt i borettslag, Mattilsynet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søkte om katt i leiligheten og fikk svar av styret, men jeg forstår ikke hva de mener. Det står at søknaden er godkjent men at jeg må følge retningslinjer fra mattilsynet for å holde katten. Betyr dette at jeg må søke der?

Her er brevet fra styret:

Det vises til din søknad om dyrehold. Søknaden er godkjent.

Tillatelsen gjelder kun hold av den ene katten det er det er søkt om, og det forutsettes at katten kun holdes inne i leiligheten («innekatt»).

For ordens skyld minner vi om at dersom det skulle komme inn skriftlig berettiget klage over at dyreholdet sjenerer naboer med lukt, bråk eller på annen måte er til ulempe, f.eks. gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan styret kreve dyrene fjernet hvis ikke en minnelig ordning mellom klager og innklagede kan oppnås. I tvilstilfelle avgjør styret etter forhandlinger med partene hvorvidt en klage er berettiget.

Dyrehold innebærer et stort ansvar. Gjeldende lover og retningslinjer for ivaretagelse av dine plikter for velferden til dyret finner du på Mattilsynets sider: https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/

Anonymkode: 9edfa...e59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må ikke søke til mattilsynet for å ha katt. Det betyr at du må følge norsk lov.

• Liker 2
Skrevet

Nei, betyr ikke at du må søke hos mattilsynet, men at om du går inn på den nettadressen de viser til, så er det skrevet der om lover og retningslinjer om dyrehold. Alså lover og regler for alle som har dyr.

Anonymkode: e222d...5c8

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer! Så hyggelig at du fikk lov til å få deg innekatt :) Neida, det eneste de mener med brevet er at du selvfølgelig er ansvarlig for at dyret har det bra og ikke misligholdes på noe måte (da kommer Mattilsynet inn i dyrevernssaker).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...