Rotemor Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 En gang for alle: En forelder kan ikke nekte en annen barna pass for å reise på ferier under normale omstendigheter. Det er politiet som utsteder pass og også de som bistår dersom noen nekter pass. Det har blitt en slags myte at foreldreansvar handler om ferie. Ihvertfall her!
Mariecurie Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 «Har både far og mor foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet skal få pass. Den av foreldrene som møter opp, må ha med egen legitimasjon i tilegg til fullmakt og legitimasjon (eller kopi av legitimasjonen som er attestert av en offenlig etat) fra den som ikke møter.» Kopiert fra politiets nettside.
Mariecurie Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 Tror det er mulig å få midlertidig pass?
Rotemor Skrevet 10. august 2018 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2018 4 minutter siden, Mariecurie skrev: «Har både far og mor foreldreansvar, må begge samtykke i at barnet skal få pass. Den av foreldrene som møter opp, må ha med egen legitimasjon i tilegg til fullmakt og legitimasjon (eller kopi av legitimasjonen som er attestert av en offenlig etat) fra den som ikke møter.» Kopiert fra politiets nettside. Politiet utsteder pass. Dersom man nekter pass må man inn på politistasjonen og oppgi grunnen. Lykke til det med avhøret! Det er da politiet som bestemmer at barnet likevel skal få pass! Under normale omstendigheter kan ingen nekte pass. 3
Mariecurie Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 Jeg har selvfølgelig skrevet under på at barnet mitt får pass. Håper ikke det er meg du ønsker lykke til med avhør? Uansett så er det barnets beste som er det viktigste, og jeg har ikke diktet opp loven. Det er hovedsaklig frykt for at den ene forelderen kan flykte landet med barnet, derfor det er så strengt.
Rotemor Skrevet 10. august 2018 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2018 Akkurat nå, Mariecurie skrev: Jeg har selvfølgelig skrevet under på at barnet mitt får pass. Håper ikke det er meg du ønsker lykke til med avhør? Uansett så er det barnets beste som er det viktigste, og jeg har ikke diktet opp loven. Det er hovedsaklig frykt for at den ene forelderen kan flykte landet med barnet, derfor det er så strengt. Det var selvsagt ikke personlig rettet! Under normale omstendigheter frykter ikke politiet at man rømmer. Da utsteder de pass.
Mariecurie Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 Ok😆 Jeg skal gi meg, men har kun lest loven og den er klar. Har heldigvis ikke opplevd dette problemet selv, som kun går utover barnet. Flott hvis politiet kan løse saken likevel🌷
Rotemor Skrevet 10. august 2018 Forfatter #8 Skrevet 10. august 2018 2 minutter siden, Mariecurie skrev: Ok😆 Jeg skal gi meg, men har kun lest loven og den er klar. Har heldigvis ikke opplevd dette problemet selv, som kun går utover barnet. Flott hvis politiet kan løse saken likevel🌷 Du har ikke lest lov om pass! Du Jar lest fire linjer på en nettside.
Rotemor Skrevet 10. august 2018 Forfatter #9 Skrevet 10. august 2018 @Mariecurie Ingen lov er så kort som du tror.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #10 Skrevet 10. august 2018 Sitat I brevet til den andre forelderen vil gjøres klart for vedkommende at såfremt det ikke innen fristens utløp er fremlagt dokumentasjon på at sak er reist for domstolen, vil pass bli utstedt og utlevert den av foreldrene som har fremmet passøknaden. Det skal utstedes et ordinært pass, men gyldighetstiden må begrenses til det tidsrom som er nødvendig for å få gjennomført den planlagte reisen. Når pass skal utstedes, må det fremlegges reisedokumentasjon. Reisen kan ikke vare lengre enn 4 uker. En reise som har varighet mer enn 4 uker anses ikke som en «stuttare utanlandsferd» i henhold til barneloven. https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterbarnefordeling/reise-utlandet-felles-barn/utstedelse-av-pass/ Anonymkode: 936cb...51a
Mariecurie Skrevet 10. august 2018 #11 Skrevet 10. august 2018 Jeg leste både passloven og der den henviste til i barneloven. Jeg ser hva du mener, men da får isåfall barnet bare midlertidig pass? Du har iallefall rett i at det mest sannsynlig ordner seg uansett😊
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #12 Skrevet 10. august 2018 https://www.regjeringen.no/contentassets/60039b61237a4908ac8c4856476cd1eb/rundskriv-passloven_2015.pdf Aktuell tekst er i punkt 7.2, s. 16 Anonymkode: 936cb...51a
Rotemor Skrevet 10. august 2018 Forfatter #13 Skrevet 10. august 2018 3 minutter siden, Mariecurie skrev: Jeg leste både passloven og der den henviste til i barneloven. Jeg ser hva du mener, men da får isåfall barnet bare midlertidig pass? Du har iallefall rett i at det mest sannsynlig ordner seg uansett😊 Poenget mitt var at man da ender opp med ordentlig pass. Jeg vet om et par fedre som har forsøkt å gjøre dette vanskelig. De ble jo da ganske spake npr de fikk telefon fra politiet og ikke hadde noe argument! Ferie får man jo til uansett og det er jo helt idiotisk å forsøke å sabotere for egne barn uansett. Der er vi ihvertfall enig!!! 1
Mariecurie Skrevet 10. august 2018 #14 Skrevet 10. august 2018 Trodde ikke jeg skulle bruke fredagskvelden på å lese passloven😂 Jeg lærte noe da ihvertfall😅 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #15 Skrevet 10. august 2018 1 time siden, Rotemor skrev: En gang for alle: En forelder kan ikke nekte en annen barna pass for å reise på ferier under normale omstendigheter. Det er politiet som utsteder pass og også de som bistår dersom noen nekter pass. Det har blitt en slags myte at foreldreansvar handler om ferie. Ihvertfall her! Legger inn en link jeg, siden du glemte det https://www.politiet.no/tjenester/pass/pass-til-barn-og-ungdom/ Anonymkode: 5f267...24f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå