Gå til innhold

Inspireret av tråden «nekte mor å ta med ungen på juleferie..”

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det sånn at mor får automatisk foreldreansvar når foreldrene ikke bor sammen når barnet blir født. hvorfor får ikke far foreldreansvar og mor må søke, be far om underskrift. synest det er veldig feil men tanke på likestillingen. Jeg er også far, mine foreldre har flyttet til spania etter de pensjonerte seg, jeg vil ta med barnet mitt på besøk og feire jul sammen alle. men jeg har ikke foreldreansvar og mor bestemmer. det er veldig feil. mine foreldre kan ikke dra til norge om vinteren da det er for kaldt og de har helseproblemer. får nesten ikke sett barnebarnet sitt. og for jeg ikke he foreldreansvar får jeg ikke ordnet pass og sånt. hvor er feministene nå? hvor er de som kjemper for likestille g???

Anonymkode: 09de0...dbe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje fordi at man vet hvem som er mor uansett

• Liker 9
Skrevet

Har du samvær så har du rett på foreldreansvar. Men du må jo be om det da! Du har krav på å kunne ta med barn på ferie du også.

Det blir vanskelig å svare deg på innlegget ditt fordi du er så full av feilinformasjon og tafatthet i utgangspunktet.

• Liker 17
Skrevet

Orker ikke å svare på dine første tanker engang. Jezz..logikk!

Det er ikke mor som bestemmer om du skal ha foreldreansvar eller ei. Det må du søke og ordne selv via det offentlige. Makan til tafatthet.

• Liker 12
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn at mor får automatisk foreldreansvar når foreldrene ikke bor sammen når barnet blir født. hvorfor får ikke far foreldreansvar og mor må søke, be far om underskrift. synest det er veldig feil men tanke på likestillingen. Jeg er også far, mine foreldre har flyttet til spania etter de pensjonerte seg, jeg vil ta med barnet mitt på besøk og feire jul sammen alle. men jeg har ikke foreldreansvar og mor bestemmer. det er veldig feil. mine foreldre kan ikke dra til norge om vinteren da det er for kaldt og de har helseproblemer. får nesten ikke sett barnebarnet sitt. og for jeg ikke he foreldreansvar får jeg ikke ordnet pass og sånt. hvor er feministene nå? hvor er de som kjemper for likestille g???

Ønsker du foreldreansvar får alle menn som fungerer normalt. Vil ikke mor dømmer retten i de fleste foreldreansvar til far. Har du foreldreansvar kan ikke mor nekte deg samvær uten spesielle årsaker. 

Endret av Peter007
  • Liker 7
Skrevet (endret)
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er litt logisk, prøv å nærme deg en tiger-mamma. Og hva om det likevel ikke er du som er faren? 

Jeg vet ikke hva jeg skal si, for det høres trist ut det du skriver, som om mor boikotter deg og din familie. Kan du ta det opp med noen? FvK eller med henne. 

- sendte inn et skjema for delt foreldreansvar uten at bf måtte skrive under, så til de som mener at det ikke går uten at far krever det, tar feil. 

Å ta med barnet til et annet land sitter nok også dypt inne i oss kvinner. Hvor gammel er barnet og hvor ofte har dere kontakt?

Det er mye som spiller inn. Man kan ikke bare dra med seg barn uten videre. 

Endret av Atea
Skrevet

Delt foreldreansvar er normalen, dette ble vl alt frdelt på fødestuen. Det vil si både du og mor må skrive under for pass for barnet.  Det at kun den ene har, skjer vel oftest når den andre har skrevet den fra seg. Mor kan da heller ikke få pass til barnet uten din samtykke.

De aller fleste mødre vil nok at barnet skal få reise å oppleve besteforeldre. Så her er det jo mye info som mangler. Hvis mor steiler så må du faktisk kreve megling.

Anonymkode: c6ea7...786

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Atea skrev:

Det er litt logisk, prøv å nærme deg en tiger-mamma. Og hva om det likevel ikke er du som er faren? 

Jeg vet ikke hva jeg skal si, for det høres trist ut det du skriver, som om mor boikotter deg og din familie. Kan du ta det opp med noen? FvK eller med henne. 

- sendte inn et skjema for delt foreldreansvar uten at bf måtte skrive under, så til de som mener at det ikke går uten at far krever det, tar feil. 

Å ta med barnet til et annet land sitter nok også dypt inne i oss kvinner. Hvor gammel er barnet og hvor ofte har dere kontakt?

Det er mye som spiller inn. Man kan ikke bare dra med seg barn uten videre. 

Når man har daglig omsorg kan man fint reise til utlandet på ferie. I dette tilfelle blir far varslet 6 måneder i forveien. Far har ikke fast samvær. Så hva mener du med at man ikke kan «dra med seg barn»? Man skal selvsagt kunne feriere selv om man har fått barn med en uforutsigbar og tafatt mann eller annet.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Rotemor said:

Når man har daglig omsorg kan man fint reise til utlandet på ferie. I dette tilfelle blir far varslet 6 måneder i forveien. Far har ikke fast samvær. Så hva mener du med at man ikke kan «dra med seg barn»? Man skal selvsagt kunne feriere selv om man har fått barn med en uforutsigbar og tafatt mann eller annet.

Jeg tror du misforstår. Jeg mente at ts ikke kan komme og dra med seg barnet når kontakten er så sporadisk. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Atea skrev:

Jeg tror du misforstår. Jeg mente at ts ikke kan komme og dra med seg barnet når kontakten er så sporadisk. 

Jeg misforstod :) Beklager!

Blir engasjert! ;) 

• Liker 2
Skrevet

Det er mye man skulle ønske var anderledes og individuelt tilpasset. Hvorfor er det ikke faren som blør hver måned hele livet sitt for at den babyen skal kunne bli til? Hvorfor er det ikke faren som må bære barnet 9 måneder inne i kroppen sin og revne underlivet og risikere livet sitt på svangerskapet? Hvorfor er det ikke faren som kan amme?

Noen ting bare er sånn.

Mor blir automatisk tildelt foreldreansvaret pga fødselen og ammingen. To store roller mannen ikke kan fylle, uansett hvor mye han, eller begge foreldre skulle ønsket det.

Feministene har sørget for at det er barselgrupper for menn, at menn har fått pappaperm, og nå nylig enda mer pappaperm. Feministene har sørget for at menn kan trille barnevogn uten å bli sett rart på, og sørget for at du nettopp har muligheten til å ha foreldreansvaret med minst 50%. Men du har valgt å ikke ta det. Er det bare når det passer for deg og din familie at du syns det er stas å ha med ungen, men de 49% resten er du egentlig ikke så interessert i å forplikte deg til?
Og er det bare når du selv som mann ikke får det som du vil at du ønsker at feministene skal komme mer på banen, eller etterspør du mer feminisme når det er kvinner som trenger det også? Regner med at du selv er feminist?

Anonymkode: 1a0ab...0fa

• Liker 10
Skrevet

Hvor gammelt er dette barnet du ønsker å ta med til Spania på juleferie? Hvis det er lite og knyttet til sin mor og knapt kjenner deg, så går jo ikke det.

Mange fedre har litt tungt for å se forskjell på sine ønsker og barnets behov.

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil skje ca samtidig som far bærer frem barnet....

• Liker 3
Skrevet

Vel ts, når dine foreldre flytter til et annet land kan de ikke forvente å få samme kontakt med barnebanet som om de hadde bodd i nærheten. Ellers går heldigvis barnets behov forran dine ønsker, hadde du vist deg som en stabil, god og tilstedeværende far hadde det neppe vært noe problem å ta barnet med seg på utenlandstur. 

Anonymkode: 2ec6a...04b

• Liker 3
Skrevet

Mener du virkelig at det er feministene som skal komme inn og ordne opp for menn som ikke klarer/ gidder kjempe for egen sak?  

Det er en del du selv kan gjøre for å endre situasjonen. Ikke bare sitt å sutre på KG. 

Anonymkode: aaaba...3a0

• Liker 2
Skrevet

Gjerne korrekt meg om jeg tar feil, men er det ikke lett for en far å få foreldreansvar? Han skriver under ett papir og erkjenner at han er far. Hvis du ikke har foreldreansvar, så tror jeg at det ligger noe bak det. Fedre har mange, mange rettigheter her i Norge. Hvorfor har du ikke foreldreansvar?

Anonymkode: 07f6b...e5f

• Liker 1
Skrevet

Fordi biologien er slik. Er ikke vanskelig i gi eller få foreldreansvar om man vet hvem far er.

Anonymkode: 03392...bc3

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke feministene sin feil at du ikke har foreldreansvar- det er det du som skulle sørget for da barnet ble født. Har ikke lest igjennom tråden så vet ikke om du har svart  på hvorfor du ikke har det. 

Anonymkode: e032f...4db

Skrevet

Man er passe tafatt når man skylder på feminisrene for at man selv ikke gidder skrive under på et stykke papir.. 

• Liker 3
Skrevet

Dette er jo ditt ansvar og skaffe. Du er så tafatt at du ikke gidder, men må skylde på andre.

Her har far foreldreansvar, og jeg må ha hans underskrift på ganske mye som gjelder barna. Selv om han ser barna bare 4 helger i året, selvfølgelig kun da det passer han. Skal han dømmes til å miste foreldreansvar, så må han gjøre noe virkelig ille. 

Anonymkode: cadb2...e7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...