AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 Dette er ikke min problemstilling, mine barn er ennå for unge til annet enn melketenner. Kom på det når jeg leste en tråd om unge med dårlige tenner. En venninne fortalte meg for en tid tilbake at ene barnet hennes hadde fått hull i en jeksel. Ferdig med tannfelling. Kjenner henne som en ordentlig mor med unger som har faste regler og rammer og har vært hos oss og overnattet. Det pusses fast to ganger daglig, fluortabletter er fast rutine og det drikkes ikke annet enn vann på natt. Mor til barnet var knust, fordi hun føler at hull i tennene er tegn på at de har gjort noe galt. Jeg har trøstet med at selv de som pusser og bruker tanntråd slavisk kan utvikle hull, fordi det kan være rester ved tannkjøtt eller andre sprekker som gjør det vanskelig å rengjøre selv uten en tannleges utstyr. Jeg mener at et hull eller to i løpet av tenårene ikke er tegn på hverken dårlig tannhelse eller oppdragelse isolert sett. Hun føler det omvendt. Er det virkelig slik hun skisserer? Om du får høre om at en tolvåring har borrer et hull, går tankene rett til sløve foreldre? Anonymkode: 72c08...a5c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 Søstra mi har en sykdom i tannkjøttet som gjør tennene veldi utsatte for hull og slitasje. Hun må til tannlegen to ganger i året. Så det er ikke nødvendigvis dårlig tannpuss som gjør at det blir hull. Jeg har ekstremt sterke tenner. Fikk mitt første hull som 18 åring og har hatt to til siden (nå er jeg 27). Dette kommer av at jeg drikker mer kaffe og brus. Anonymkode: 62a95...524 2
Sirah Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 Kvaliteten på tennene er veldig forskjellig fra person til person. I tillegg er det mye annet som spiller inn, ikke bare hvor ofte man pusser tenner. Jeg kjenner mennesker som har kjempegod tannhygiene som ofte har hull og folk som utelukkende har cola i kjeften som aldri har hatt et hull i hele sitt liv. Din venninne er IKKE en dårlig mor basert på et hull. 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 Å kjære vene. Nei, jeg tenker umiddelbart på sløve foreldre når jeg hører om treåringer som får narkose for å trekke tenner, ja, men et hull i en tann har aldri vært noen krise. Hun trenger trøst og føler seg mislykket på bakgrunn av hull i en tann? Makan til krisemaksimering a la 2018... Anonymkode: 921f9...c32 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 Jeg vokste opp under dårlige vilkår, og dertil manglende tannhygiene. Delvis fikk det konsekvenser, men hullene mine som jeg får i mengder også i voksen alder er helt klart genetisk/betinget av faktorer som kun delvis kan gjøres noe med. Jeg kan kum forebygge delvis. Slik forventer jeg at kan gjelde for mine barn også selv om jeg kjører et helt annet løp ifbm helse. Anonymkode: cfbcd...0da
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #6 Skrevet 10. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å kjære vene. Nei, jeg tenker umiddelbart på sløve foreldre når jeg hører om treåringer som får narkose for å trekke tenner, ja, men et hull i en tann har aldri vært noen krise. Hun trenger trøst og føler seg mislykket på bakgrunn av hull i en tann? Makan til krisemaksimering a la 2018... Anonymkode: 921f9...c32 Må innrømme at jeg tenkte litt i samme baner som det siste du sier, men prøvde samtidig å forsøke å sette meg i hennes sko, siden jeg fortsatt pusser mine barns tenner og styrer alt de spiser og drikker.. Og antar det er verre med barn før, og i starten av, tenår. Bare kom til å lure på om det var jeg som tok for lett på det. Anonymkode: 72c08...a5c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å kjære vene. Nei, jeg tenker umiddelbart på sløve foreldre når jeg hører om treåringer som får narkose for å trekke tenner, ja, men et hull i en tann har aldri vært noen krise. Hun trenger trøst og føler seg mislykket på bakgrunn av hull i en tann? Makan til krisemaksimering a la 2018... Anonymkode: 921f9...c32 Nevøen min trakk alle melketennene i en alder av 3 år. Alle var helt råtne. Verste jeg har sett i hele mitt liv. Full narkose. Anonymkode: 84085...15f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #8 Skrevet 10. august 2018 Jeg hadde nok blitt utrolig lei meg hvis barnet mitt hadde fått hull og hadde nok følt meg mislykka selv, så forstår venninna di. Når er det en stund til min blir tenåring men kommer til å mase om tannpuss og tanntråd til jeg blir blå for vet selv hvor jævlig det er med hull i tenner. Du betaler bokstavelig talt for det resten av livet... Når det er sagt så får noen lettere hull enn andre, sånn er det bare. Har og en venninne der sjuåringen har sitt første hull og det er fordi det er visst et eller annet med emaljen på de nye tennene så han får lett hull uansett hva de gjør. Anonymkode: 434e6...ba1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #9 Skrevet 10. august 2018 Ja og nei. Det at det parallelt med økt fokus på tannhygiene og kosthold hos barn har blitt en stor økning av 18-åringer med null hull tyder jo absolutt på at det meste av karies kan forebygges om man er påpasselig. Men det vil alltid være enkelte forhold som ligger utenfor foreldres kontroll, og man kan ha uflaks. Og så kan man være påpasselige som foreldre men ha barn som skulker unna der de kan. Eller man har barn som er noe mer utsatt for karies enn gjennomsnittet, og som ikke tåler det slurvet de fleste barn blir utsatt for nå og da. Og så er man ikke noe særlig bedre enn gjennomsnittet, og hullet er et faktum. Anonymkode: 7a363...47e
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #10 Skrevet 10. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nevøen min trakk alle melketennene i en alder av 3 år. Alle var helt råtne. Verste jeg har sett i hele mitt liv. Full narkose. Anonymkode: 84085...15f På grunn av dårlig tannpuss eller sykdom? Anonymkode: e42bc...d6c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #11 Skrevet 10. august 2018 Hull er vanlig. De aller fleste vil oppleve hull i løpet av livet. Jeg er 27 år og har hatt 2 hull i jeksler og et i en melketann som falt ut. Hull skjer. Veldig enkelt. Så lenge barnet vet at man må pusse tenner morgen og kveld. Unngå visse drikker til vanlig og alt det der så har man gjort jobben sin. Anonymkode: 0f64b...531
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #12 Skrevet 10. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: På grunn av dårlig tannpuss eller sykdom? Anonymkode: e42bc...d6c Dårlig tannhygiene. Sagt til alle døgnets tider og sjokolade. Vanlig mat ville han ikke ha og foreldrene ga etter. Anonymkode: 84085...15f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #13 Skrevet 10. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dårlig tannhygiene. Sagt til alle døgnets tider og sjokolade. Vanlig mat ville han ikke ha og foreldrene ga etter. Anonymkode: 84085...15f Fy F'en.... 😔 Anonymkode: e42bc...d6c
GammelKaktus Skrevet 10. august 2018 #14 Skrevet 10. august 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nevøen min trakk alle melketennene i en alder av 3 år. Alle var helt råtne. Verste jeg har sett i hele mitt liv. Full narkose. Anonymkode: 84085...15f Hvis han har måttet ta alle tennene på grunn av dårlig tannhygiene så håper jeg barnevernet nå er inni bildet for det blir faktisk betegnet som omsorgssvikt. 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #15 Skrevet 10. august 2018 24 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Hvis han har måttet ta alle tennene på grunn av dårlig tannhygiene så håper jeg barnevernet nå er inni bildet for det blir faktisk betegnet som omsorgssvikt. Enig! Tannlegen skal melde om slike tilfeller til barnevernet. Anonymkode: 2b692...fa1 1
Gjest Reputation Skrevet 10. august 2018 #16 Skrevet 10. august 2018 Det er som andre her sier, noen har bare større anlegg for å få hull. Man kan være så flink man bare vil med hygienen, men noen hull vil det nok alltid komme. Sitter her selv og har nettopp fikset 5 hull hos tannlegen. Hadde de ikke sist jeg sjekket for et år siden. Tannlegen sa at noen ganger får man bare flere om gangen, og det kan skyldes dårlig tannpuss, endring i spyttproduksjonen osv. Jeg har ikke hatt noe særlig hull før det. Sist gang jeg borret hull var i 2014 ca. Min bror, som er veldig dårlig på tannstell, har aldri hatt hull. Tannlegen fortalte også at han selv fikk et hull fikset for et par uker siden. Så de slipper ikke unna de heller.
NO haters please Skrevet 10. august 2018 #17 Skrevet 10. august 2018 Man kan også genetisk ha dårlige tenner. Noen får lettere hull i tennene enn andre
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #18 Skrevet 10. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å kjære vene. Nei, jeg tenker umiddelbart på sløve foreldre når jeg hører om treåringer som får narkose for å trekke tenner, ja, men et hull i en tann har aldri vært noen krise. Hun trenger trøst og føler seg mislykket på bakgrunn av hull i en tann? Makan til krisemaksimering a la 2018... Anonymkode: 921f9...c32 Min tenåring måtte i lett narkose for å trekke tenner. Da grunnet regulering og liten plass i munn, medfødt sprøyteskrekk, derfor må narkose til. Så tenker man før man dømmer da må finne ut av hvorfor tenner trekkes. For jeg har kun bedt om fri fra kobb grunnet narkose og tanntrekk, ikke falt meg inn å måtte nevne det ikke varnpga hull. Anonymkode: f6035...15b 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #19 Skrevet 10. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig! Tannlegen skal melde om slike tilfeller til barnevernet. Anonymkode: 2b692...fa1 BV ble ikke blandet inn. Tennene han har i dag er heller ikke allverden å se på. Spesielle foreldre som synes alt han gjør er tøft. Idag er han 19 år. Ser ut som en «kom skal vi gå drite» fyr, akkurat som faren sin. Anonymkode: 84085...15f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #20 Skrevet 10. august 2018 Jeg spiste sunt som barn, og pusset tennene mine hver morgen og kveld. Min søster var superkresen på mat, og hun fikk derfor det hun ville ha. Bare for å få henne til å spise. Hun spiste lassevis av loffskiver med smør og sukker på. Jeg fikk første hull i tennene som 7-åring. Og siden har det fortsatt. Min søster fikk premie hos skoletannlegen for "null hull" da hun var 13. Hun har fremdeles råsterke tenner. Mine er bare sorgen. Så nei: Det har ikke nødvendigvis noe med foreldrene å gjøre- Anonymkode: c4a6f...fe0 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå