AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 Jeg jobbet fire år i en butikk ved siden av vgs og videre studier. I fjor høst dro jeg på utveksling. Jeg sa opp jobben og jobbet ut oppsigelsestiden før jeg dro. Sjefen min som hadde vært min sjef de siste 3 årene var sykmeldt fra jobben det siste halvåret jeg jobbet der. Det var veldig mye kaos og ingen ledelse. Skjedde flere ganger at folk ikke dukket opp til vaktene sine slik at jeg jobbet dobbelt. Jeg var syk kun én gang på de fire årene og har lagt ned ganske mange arbeidstimer for bedriften. Jobbet hver eneste jul, påske og sommerferie i tillegg til hver uke ellers. Nå har det seg slik at jeg ikke har fått attest fra sjefen. Jeg har prøvd å kontakte vedkommende uten respons. Det er også andre som har prøvd å kontakte x uten hell. Fikk vite av en ansatt at sjefen hadde kommet innom og uttalt at x ikke savnet jobben og at x var ''dritt lei'' av jobben. Ettersom jeg ikke har fått attest, har jeg heller ingen referanse derifra. Det er ingen som har jobbet der like lenge som det jeg har. Folk kom og gikk hele tiden på grunn av kaos, så har ingen kollegaer jeg kan sette opp. Dette arbeidsforholdet representerer jo fire år, noe som er ganske mye. Denne butikkjobben er irrelevant for det jeg studerer, men jeg trenger deltidsjobb ved siden av studiene, og dette blir vanskelig å få når jeg ikke har noe å vise til. Jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre videre. Omtrent alle jobber spør etter referanser og attester og jeg har ingenting å vise til. Vet ikke om jeg bør slette erfaringen fra CV eller ikke? Lurer også på om det er noen som har fått jobb uten at de har sjekket opp referanser eller attester? Jeg er ikke særlig kresen når det kommer til jobb. Kan være oppvaskhjelp på en restaurant for all del. Men også de jobbene har utrolig mange søkere. Anonymkode: 2b879...a24
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 Du har krav på attest. Det trenger ikke stå stort mer enn N.N har vært ansatt hos XX fra dato til dato. Arbeidsoppgaver har vært... Du kan også skrive en attest selv som du får arbeidsgivers underskrift på. Han har vel ikke gått under jorden? Oppsøke ham hjemme om så. Du trenger bare en underskrift. Anonymkode: b525e...943 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har krav på attest. Det trenger ikke stå stort mer enn N.N har vært ansatt hos XX fra dato til dato. Arbeidsoppgaver har vært... Du kan også skrive en attest selv som du får arbeidsgivers underskrift på. Han har vel ikke gått under jorden? Oppsøke ham hjemme om så. Du trenger bare en underskrift. Anonymkode: b525e...943 Denne sjefen er veldig anonym. Vedkommende har ikke sosiale medier og adressen er skjult hos nummeropplysningen. Anonymkode: 2b879...a24
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Denne sjefen er veldig anonym. Vedkommende har ikke sosiale medier og adressen er skjult hos nummeropplysningen. Anonymkode: 2b879...a24 Så dra innom jobben. Anonymkode: 5e37f...03c 1
The Kitten Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så dra innom jobben. Anonymkode: 5e37f...03c Slik jeg forstår innlegget til TS er ikke sjefen der heller.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #6 Skrevet 10. august 2018 Ja, det er kjipt når du ikke kan kontakt sjefen fordi h*n har gått under jorden. Hvis adressen er skjult i tillegg, så kan det være at det er noe i privatlivet som gjør at h*n har fått innvilget skjult kontaktinformasjon fra politi. Har du ikke attest eller referanse, så er det jo kjedelig, men det er jo ikke så mye du får gjort med det hvis du ikke får tak i det, så da er du bare nødt til å forklare situasjonen for ny arbeidsgiver, oppgi navn på den du hadde som sjef og vise til at du ikke fikk tak i vedkommende, og at ny arbeidsgiver trolig ikke får tak i h*n heller (men du kan si at de gjerne kan prøve). Og så får du bare ta det derfra. Som en siste mulighet kan du kanskje kontakte butikkjeden slik at du får en attest i de minste. De har muligens et register over ansatte i butikkene som er i kjeden, og vil i så fall kunne hjelpe deg med å få stadfestet at du jobbet der i perioden du oppgir. Får du ikke tak i attest/referanse, så ville jeg heller fokusert på å skaffe nye. Ville ikke tatt det så tungt, ikke-relevante referanser teller som regel mindre enn man tror i mange bransjer. For min del ville ikke engang den som var tidligere sjef engang lese delen av CV'en som omhandlet ikke-relevante referanser (selv om jeg hadde fått gode tilbakemeldinger fra referanser, som jeg kunne henvist til) fortalte han, og det var typiske "studentjobber" på lager/butikk/post etc. Anonymkode: a8c24...71f
Kicki_90 Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 Hvis det er en kjede så går du rett til regionsjef eller hr-avdelingen. De kan produsere en attest som i det minste bekrefter at du har vært ansatt der. Hvis ikke så kan du bruke arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret hos nav, alle arbeidsgivere skal melde inn ansettelsesforhold der. 2
Blueblizz Skrevet 10. august 2018 #8 Skrevet 10. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet fire år i en butikk ved siden av vgs og videre studier. I fjor høst dro jeg på utveksling. Jeg sa opp jobben og jobbet ut oppsigelsestiden før jeg dro. Sjefen min som hadde vært min sjef de siste 3 årene var sykmeldt fra jobben det siste halvåret jeg jobbet der. Det var veldig mye kaos og ingen ledelse. Skjedde flere ganger at folk ikke dukket opp til vaktene sine slik at jeg jobbet dobbelt. Jeg var syk kun én gang på de fire årene og har lagt ned ganske mange arbeidstimer for bedriften. Jobbet hver eneste jul, påske og sommerferie i tillegg til hver uke ellers. Nå har det seg slik at jeg ikke har fått attest fra sjefen. Jeg har prøvd å kontakte vedkommende uten respons. Det er også andre som har prøvd å kontakte x uten hell. Fikk vite av en ansatt at sjefen hadde kommet innom og uttalt at x ikke savnet jobben og at x var ''dritt lei'' av jobben. Ettersom jeg ikke har fått attest, har jeg heller ingen referanse derifra. Det er ingen som har jobbet der like lenge som det jeg har. Folk kom og gikk hele tiden på grunn av kaos, så har ingen kollegaer jeg kan sette opp. Dette arbeidsforholdet representerer jo fire år, noe som er ganske mye. Denne butikkjobben er irrelevant for det jeg studerer, men jeg trenger deltidsjobb ved siden av studiene, og dette blir vanskelig å få når jeg ikke har noe å vise til. Jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre videre. Omtrent alle jobber spør etter referanser og attester og jeg har ingenting å vise til. Vet ikke om jeg bør slette erfaringen fra CV eller ikke? Lurer også på om det er noen som har fått jobb uten at de har sjekket opp referanser eller attester? Jeg er ikke særlig kresen når det kommer til jobb. Kan være oppvaskhjelp på en restaurant for all del. Men også de jobbene har utrolig mange søkere. Anonymkode: 2b879...a24 Du må ta kontakt med lønningsavdelingen til stedet der du jobbet. De kan gi deg et tjenestebevis.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #9 Skrevet 10. august 2018 Du kan kontakte arbeidstilsynet om dette. Jeg fikk heller ikke attest av min arbeidsplass, men det ordnet seg etter at arbeidstilsynet ringte til dem på vegne av meg. Men det fordrer jo at du kjenner til telefonnummeret til bedriften eller til sjefen. Anonymkode: 32809...99d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #10 Skrevet 10. august 2018 Hvis sjefen er sykemeldt er det jo noen annen som har hans arbeidsoppgaver. Typisk for studenter er jo butikkjobb. Mye gjennomtrekk og blir gjerne rot når sjefen blir syk. Du kan da få en attest fra region. Den vil da kun si at du har jobbet der fra-dato til-dato som xxx. Anonymkode: 6e12a...593
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #11 Skrevet 10. august 2018 I verste fall kan du be NAV om en utskrift fra arbeidstakerregisteret. Der står det i alle fall at du har vært ansatt i firma XX og datoene du har vært ansatt til og fra. Jeg måtte ty til det da en tidligere arbeidsgiver ikke fikk surret seg til å skrive attest og jeg måtte ha dokumentasjon på alle arbeidsforhold de siste fem årene for å søke om bakgrunnssjekk hos Luftfartstilsynet, for å få ID kort på Gardermoen. Anonymkode: 3da0a...b89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå