Gå til innhold

Ved avvik som feks Downs Syndrom kan man be om abort etter uke 12?

Anbefalte innlegg

Skrevet

man igjennomføre ett svangerskap hvor man vet barnet ikke vil være friskt eller må man ha enda flere grunner før man får tatt abort?

Og før skittkastingen starter:

Jeg er totalt uinterissert i deres moralske syn på slikt og om dere synes jeg er ett grusomt menneske. Det er ikke relativt for spørsmålet mitt og dere skal få slippe å slenge drit. :)   Jeg har ingen misstanker om at barnet i magen er syk, jeg bare oppriktig lurer på hvordan dette fungerer. 

Anonymkode: 6b927...9bb

• Liker 12
Skrevet

Ja, det kan man. Jeg ville dog tatt en tidlig ul mellom uke 11 og 14 hvis du er sikker på at du ville tatt abort ved DS, ikke vits å gå til ordinær ul da...

• Liker 3
Skrevet

Nei det må man ikke, da kan man i Norge søke om å få ta senabort, og mest sannsynlig få det innvilget. Eller man kan reise til England der man faktisk kan ta abort inntil uke 24 hvis jeg ikke husker feil, i Sverige er det vel 18 uker.

Hadde selv tatt abort om fosteret ikke var friskt så ingen skittkasting fra meg. 

• Liker 28
Skrevet

Ja det kan du. Som Puny seie er det lurt å ta tidleg ul sånn at du kan få det avkrefta/bekrefta tidleg.

Anonymkode: 6e3ee...62c

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar! Sen oppdagelse av graviditet, og ferieavvikling spolerte for tidlig UL for meg, men alle streifer vel innom tanken "tenk om barnet ikke er friskt". 

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Sen oppdagelse av graviditet, og ferieavvikling spolerte for tidlig UL for meg, men alle streifer vel innom tanken "tenk om barnet ikke er friskt". 

Hva med å ta en NIPT test?

Anonymkode: 405b7...3a2

• Liker 2
Skrevet

Nei ikke DS og «misdanelser» som er overlevbare.

Anonymkode: 7114d...a84

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke DS og «misdanelser» som er overlevbare.

Anonymkode: 7114d...a84

Jo, i Norge er det svært enkelt å få innvilget abort etter uke 12 til og med uke 16. Man trenger ingen annen grunn enn "jeg vil ikke". 

Anonymkode: c9123...080

• Liker 14
Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Nei det må man ikke, da kan man i Norge søke om å få ta senabort, og mest sannsynlig få det innvilget. Eller man kan reise til England der man faktisk kan ta abort inntil uke 24 hvis jeg ikke husker feil, i Sverige er det vel 18 uker.

Hadde selv tatt abort om fosteret ikke var friskt så ingen skittkasting fra meg. 

Holy shit! Uke 24?! Jeg er i uke 24 nå, fosteret veier 550 gram og er nesten 30 cm langt. Magen er tydelig og jeg kjenner spark og slag hele tiden. Helt sinnssykt å tenke at man faktisk kan ta abort nå 😱😱😱 

Ifølge Google får man innvilget senabort ved kromosomfeil frem til 18 uker, og mellom dette og frem til uke 23 må man ha særlig tungtveiende grunner, og etter dette må mors liv være i fare. 

Anonymkode: 8c939...27a

• Liker 15
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta en NIPT test?

Anonymkode: 405b7...3a2

Hva er NIPT-test?

jeg skal på vanlig UL neste uke:) håper alt er bra!!

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holy shit! Uke 24?! Jeg er i uke 24 nå, fosteret veier 550 gram og er nesten 30 cm langt. Magen er tydelig og jeg kjenner spark og slag hele tiden. Helt sinnssykt å tenke at man faktisk kan ta abort nå 😱😱😱 

Ifølge Google får man innvilget senabort ved kromosomfeil frem til 18 uker, og mellom dette og frem til uke 23 må man ha særlig tungtveiende grunner, og etter dette må mors liv være i fare. 

Jeg vet, tenkte på det selv da jeg var 24 uker på vei, da var det masse liv og så tenkte jeg på de som tar abort når baby er blitt så stor, men tenker de har en usedvanlig god grunn da, må nesten tenke det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok senabort i slutten av uke 20 pga alvorlig sykdom hos barnet som ble oppdaget på ordinær ultralyd i uke 19. 

Ikke en sikker dødelig diagnose. Det kunne gått bra, men barnet kunne også dødd like etter fødsel. Dersom de første årene hadde gått fint hadde sjansen for å overleve og å kunne leve et relativt normalt liv vært stor. Men livet hadde nok blitt kortere enn mitt og ditt. 

Det var ingen tvil om at vi skulle få det godkjent da vi var i abortnemden. 

Anonymkode: e6f57...2b8

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg vet, tenkte på det selv da jeg var 24 uker på vei, da var det masse liv og så tenkte jeg på de som tar abort når baby er blitt så stor, men tenker de har en usedvanlig god grunn da, må nesten tenke det. 

De må jo det. Men herregud. Hva slags grunner er det? Jeg forstår det om fosteret ikke er levedyktig eller vil leve i smerter gjennom livet sitt. Men dette må man vel finne ut av tidligere?

Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det? Fosteret kan fremdeles ikke leve selv utenfor din kropp og er totalavhengig av moren for å overleve. Jeg syntes uke 24 er en fin grense. Å tvinge noen til å bære frem et barn  de ikke ønsker i sin egen kropp syntes jeg er en merkelig tankegang. Selv da jeg selv var i uke 24 med et veldig ønsket barn tenkte jeg det. 

Endret av Puny
  • Liker 7
Skrevet

Jeg tok abort da jeg var 13 uker på vei da det ble oppdaget massive utviklingsavvik.

Anonymkode: 6f01d...b66

• Liker 2
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Puny skrev:

er det? Fosteret kan fremdeles ikke leve selv utenfor din kropp og er totalavhengig av moren for å overleve. Jeg syntes uke 24 er en fin grense. Å tvinge noen til å bære frem et barn  de ikke ønsker i sin egen kropp syntes jeg er en merkelig tankegang. Selv da jeg selv var i uke 24 med et veldig ønsket barn tenkte jeg det. 

De kan overleve i uke 24 jo, kortere enn det også. 

Anonymkode: 76ca9...99b

• Liker 14
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan overleve i uke 24 jo, kortere enn det også. 

trodde uke 26 var grensen jeg, eller kanskje det var grensen for at at sannsynligheten for både å overlevelse og å være frisk? 🤔

Endret av Puny
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Puny skrev:

Hvis jeg mister barnet nå vil de forsøke å redde det på sykehuset. Det ville de ha gjort i en hel uke allerede, så der har du feil. 

Hvordan kan det være en fin grense når du kjenner at barnet sparker og slår, at det reagerer på lyder og mat som du spiser, når du kjenner igjen søvnmønsteret etc. Jeg hadde ikke klart det med mindre det faktisk var noe så alvorlig at fosteret ikke kunne leve eller få et fullverdig liv. 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Puny skrev:

trodde uke 26 var grensen jeg 🤔

Grensen er 23. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Puny skrev:

trodde uke 26 var grensen jeg, eller kanskje det var grensen for at at sannsynligheten for både å overlevelse og å være frisk? 🤔

De forsøker å redde fra uke 23 hvis foreldrene er enige. For hver dag ekstra som barnet er i magen, øker oddsen for at det går bra. Men selvsagt ikke alle som overlever og man risikerer jo skader. 

Debatten gikk her i Norge vedrørende senabortgrensen på 20 uker, nettopp fordi det er så nær når fosteret kan overleve. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...