Gå til innhold

Ekedalen og Bjursta spisebord fra IKEA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte, og er på utkikk etter et nytt spisebord som ikke tar så mye plass, men som kan romme flere mennesker enkelte ganger iløpet av året. Har kikket på Ikea sin nettside, og ser på Ekedalen (120/180 x 80) og Bjursta (140/180/220 x 84). Er det noen som har disse - gode eller dårlige erfaringer i forhold til både bruk og slitasje ? På Ikea sine sider er Ekedalen oppført som et bord for inntil 6 personer. Men det må vel gå an å ha noen sittende ved endene også ? På Bjursta ser jeg at bordet forlenges ved at bordplaten blir lengre, mens beina står i ro. Hvor stabile er da endene når det er fat osv oppå. Spesielt med tanke på å ha noen sittende ved endene ? 

Om noen har tips om andre, ikke så altfor dyre spisebord som kan gjøres store, taes dette imot med takk !!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et rundt Bjursta-bord, har hatt det i et års tid. Bordet har foreløpig ikke fått noen slitasje, så vil si det har holdt seg fint. Bordet er like stabilt som vanlig når jeg trekker det ut. 

Anonymkode: 018ad...c0a

• Liker 1
Skrevet

Lurer på hvordan det er å ha 10 personer rundt ett Bjurstad bord, blir det veldig trangt? 

Skrevet

Har er Bjursta bord og er veldig fornøyd. Har hatt det i 5 år og med to små barn. Det har blitt noen hakk etter bestikk som er dunket i bordet, men eller veldig fint. 

Prrsonlig synes jeg det er trangt når man sitter 6 stk der uten at bordet er dratt ut. Vi sitter 4 + 1 på eden til vanlig. 

Har sittet 12 pers der til tapas uten problem.

Anonymkode: 8b9bb...ee9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har er Bjursta bord og er veldig fornøyd. Har hatt det i 5 år og med to små barn. Det har blitt noen hakk etter bestikk som er dunket i bordet, men eller veldig fint. 

Prrsonlig synes jeg det er trangt når man sitter 6 stk der uten at bordet er dratt ut. Vi sitter 4 + 1 på eden til vanlig. 

Har sittet 12 pers der til tapas uten problem.

Anonymkode: 8b9bb...ee9

Takk. Jeg må ha plass til 12 når jeg først dekker til flere enn oss faste fire. 

Da blir det IKEA på mandag :smilyblomst:

Skrevet

Takk for svar. Gulvarealet jeg har til rådighet, er ca 2,6 x 3 meter. Dvs ca 2,6 meter fra kjøkkenområdet til yttervegg med stort vindu, og 3 meter fra langvegg til hvor stuen på en måte begynner. Altså vil jeg kunne "bruke" mer enn 3 meter ved behov. Godt mulig det blir Bjurstad, men er fortsatt litt usikker på om 20 cm ekstra vil utgjøre stor betydning for bevegelsesflyten i rommet ( Ekedalen er 20 cm kortere) til hverdags. 

Av stoler har jeg tenkt på disse https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70206804/ . De brukes på restauranten på mitt lokale IKEA, og jeg syns de er gode å sitte i med et saueskinn i, og tenker at de er enkle å holde rene. Litt i stuss på om armlene vil ta for mye plass når vi er mange, men da kan jeg heller ha 4 av disse som hverdagsstoler, og noen uten armlener for de få gangene i året det blir mange rundt bordet. Alternativt disse https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80340760/. Det er faktisk 9 cm i breddeforskjell på stolene .....

Skrevet

Vi har selv Bjursta bordet. Er veldig fornøyd med det og har hatt det i nesten 2 år. Har flere ganger hatt 12 stk rundt bordet, litt trangt men går helt fint. 

Selv har eg kjøpt vinyl film som eg har tatt over hele bordet, med unntak av tilleggsplatene. Da tåler det enda mer slitasje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...