AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 Ville dere gjort det? Ser for meg at det vil føles som å bo på et hotellrom med få personlige eiendeler, men samtidig vil jeg bo nærmere familie, bo sentralt og ha en god sum penger på konto. Nå har jeg en leilighet med lite lån på 34 kvm., 1,5 roms, men usentralt. Det er i Oslo, og jeg kan i grunnen like gjerne flytte ti mil utenfor byen angående reisevei, men har ikke nettverk andre steder. Jeg har sparepenger og er ikke blakk i den forstand, men vurderer for og i mot å flytte, enten til en mindre bolig eller utenfor Oslo. Anonymkode: 5ec8a...6c4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 Hvordan trives du med å bo på 34 m2? Synes du at du har god plass, plass til alt? Du får jo nesten halve plassen. Jeg kunne aldri ha bodd på 18 m2, nå som godt voksen. Men 34 m2 kunne gått helt fint. Anonymkode: da806...932 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 Aldri. Minste jeg ville vurdert er 35-40 kvadrat. Dette fordi det fort vil føles rotete og innestengt å bo på noe mindre for meg. I tilfelle måtte man hatt veldig gode oppbevaringsløsninger. Man skal tross alt ha plass til støvsuger, vaske myter, klesstativ osv. i tillegg til vinterklær, viktige papirer og mye annet man har. Jeg har ikke mye klær, bare så det er sagt.Jeg ville også hatt eget soverom for å kunne sovet i kaldere luft enn i en stue. For meg er det viktig med luft rundt meg. Jeg er avhengig av egen balkong, aller helst uten innsyn. Og et sted med lite støy er mye viktigere enn å ha alt utenfor døra. Jeg trenger å slappe av etter jobb, og støy (både lyd og synsinntrykk) gjør meg sliten. Anonymkode: a8d2b...d35 5
tussi84 Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 jeg hadde ikke klart meg som voksen på 34 kvm eller.. men 18 kvm er jo bare som et soverom.. Det ville jeg ikke klart. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 Off. Hadde ikke orket. Anonymkode: 589e3...160 1
tirben Skrevet 10. august 2018 #6 Skrevet 10. august 2018 Jeg kunne aldri bodd på 18 kvm. Ville ikke flyttet fra 34 kvm til 18. Det er alltid vanskelig å flytte til noe mindre, for man kan jo ikke ta med seg alle tingene sine. Så om du velger å flytte, må du tenke på at du må kvitte deg med ca halvparten av eiendelene dine nå. Vil du det? Hva er det i dag du har som er overflødig? 5
Ginavn Skrevet 10. august 2018 #8 Skrevet 10. august 2018 Nei, det blir for lite. Ikke at jeg har så masse ting, men det hadde likevel blitt for mange eiendeler på en så pass liten plass 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #9 Skrevet 10. august 2018 Det ville jeg ikke gjort. Jeg bodde på 19 kvm som en nødløsning da jeg var yngre, og det er virkelig utrolig lite. Jeg er nokså minimalistisk av meg, men jeg fikk rett og slett ikke plass til alt. Måtte ha sovesofa, men den orket jeg ikke å re opp til sofa hver dag, så det ble til at jeg satt i senga hele tiden. Det var så utrivelig. Jeg liker å ha det koselig. Varierer sikkert litt med planløsning hvordan man kan innrede, men likevel ikke mye plass. Anonymkode: 617aa...ac6 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #10 Skrevet 10. august 2018 Jeg bodde fem år på 25 kvadrat i min første egeneide leilighet. Det største problemet jeg opplevde var klesvask- og tørk på vinterstid. På sommeren kunne jeg bruke terrassen. Det funka greit for en stund, men ville ikke gjort det igjen. 18 blir for lite altså. Anonymkode: 9236e...f1d 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #11 Skrevet 10. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan trives du med å bo på 34 m2? Synes du at du har god plass, plass til alt? Du får jo nesten halve plassen. Jeg kunne aldri ha bodd på 18 m2, nå som godt voksen. Men 34 m2 kunne gått helt fint. Anonymkode: da806...932 For å være ærlig synes 34 kvm er veldig lite. Det er ikke god plass og slett ikke plass til alt. Det var derfor jeg tenkte at jeg kan gi bort det meste av eiendeler og like så godt bo på mindre og bare ha klær og det mest nødvendige. Kjøkkenet vil for eksempel bli veldig lite, og jeg er glad i å lage mat. Tanken på å spise ofte ute for ofte er forkastet. Det ville vært fryktelig dumt å spise opp de pengene jeg ville hatt til overs. 8 minutter siden, tirben said: Jeg kunne aldri bodd på 18 kvm. Ville ikke flyttet fra 34 kvm til 18. Det er alltid vanskelig å flytte til noe mindre, for man kan jo ikke ta med seg alle tingene sine. Så om du velger å flytte, må du tenke på at du må kvitte deg med ca halvparten av eiendelene dine nå. Vil du det? Hva er det i dag du har som er overflødig? Det er greit å kvitte seg med over halvparten av eiendelene, men man kommer ikke unna at man må ha støvsuger og vaskeutstyr. Jeg har veranda nå og ville ikke fått det hvis jeg kjøper noe mindre. Alternativet er å flytte litt vekk fra Oslo til et sted med god togforbindelse. Men, der igjen er jeg redd for å kjøpe noe i et belastet område. Her jeg bor er det aldri noe bråk. Ts Anonymkode: 5ec8a...6c4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #12 Skrevet 10. august 2018 Hvis du er 22 så kjør på! Masse penger å spare og veldig smart økonomisk! Er du 26++ så ville jeg ikke gjort det. Da er man litt for gammel for å bo på hybel. Er HELT greit og smart om man uansett ikke skal endre livet sitt noe særlig, men om man for eksempel ser for seg å få kjæreste osv så bør man bo på litt mer innbydende enn 18 kvm. Jeg hadde ikke klart det nå som 29, men angrer på at jeg ikke gjorde det som 18åring hvor jeg heller brukte penger på 40kvm jeg ikke trengte Anonymkode: 820a1...bc2 1
Leo Skrevet 10. august 2018 #13 Skrevet 10. august 2018 Jeg har bodd på 18 kvadratmeter og det blir rett og slett alt for trangt når man skal ha plass til kjøkken, bad, oppbevaring og soveplass. Sammenligningen med et hotellrom er ikke så dum. Tenk da på at du skal ha alle tingene dine pluss en kjøkkenkrok med deg inn på det hotellrommet. Forskjellen fra 18 til 34 kvadratmeter er enorm. For min del endte det med at jeg følte meg helt innestengt og flyttet i hui og hast fordi jeg rett og slett ikke orket mer til nettopp 34 kvadratmeter. 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #14 Skrevet 10. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis du er 22 så kjør på! Masse penger å spare og veldig smart økonomisk! Er du 26++ så ville jeg ikke gjort det. Da er man litt for gammel for å bo på hybel. Er HELT greit og smart om man uansett ikke skal endre livet sitt noe særlig, men om man for eksempel ser for seg å få kjæreste osv så bør man bo på litt mer innbydende enn 18 kvm. Jeg hadde ikke klart det nå som 29, men angrer på at jeg ikke gjorde det som 18åring hvor jeg heller brukte penger på 40kvm jeg ikke trengte Anonymkode: 820a1...bc2 Nærmer meg 50 og har ikke tenkt å endre så mye i livet i den forstand, men jeg forstår at de som er unge har fremtidsplaner om en familie og kjæreste. Finner jeg meg en kjæreste er minste krav at han har et eget sted å bo. Jeg heller mot å flytte utenfor Oslo, men da må jeg et stykke for å finne noe større, og å flytte til et nabolag som kan være urolig er skrekken. Ts Anonymkode: 5ec8a...6c4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #15 Skrevet 10. august 2018 Mer verdiøkning på den på 34kvm, tenker vel jeg. Kunne aldri bodd på 19kvm. Har lært av min utrolig dyktige sjef at har man dårlig økonomi så ser man etter muligheter til å tjene fremfor å spare. Anonymkode: 68323...1fc
Grønt blad Skrevet 10. august 2018 #16 Skrevet 10. august 2018 Nei, jeg ville ikke flyttet til 18 kvm. Er detdet en spesiell grunm til at du vil ha mer penger på konto. Rent økonomisk tror jeg en leilighet på 34 kvm vil øke mer i verdi enn endet på 18 kvm. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #17 Skrevet 10. august 2018 1 minutt siden, Leo said: Jeg har bodd på 18 kvadratmeter og det blir rett og slett alt for trangt når man skal ha plass til kjøkken, bad, oppbevaring og soveplass. Sammenligningen med et hotellrom er ikke så dum. Tenk da på at du skal ha alle tingene dine pluss en kjøkkenkrok med deg inn på det hotellrommet. Forskjellen fra 18 til 34 kvadratmeter er enorm. For min del endte det med at jeg følte meg helt innestengt og flyttet i hui og hast fordi jeg rett og slett ikke orket mer til nettopp 34 kvadratmeter. Jeg skjønner hva du mener. Jeg har bodd på mindre enn 34 kvm. Det minste var 20 før jeg kjøpte, men der var boden stor, og det var veranda. Tanken på hotellrommet smuldret litt bort når jeg tenker på kjøkkenet. To kokeplater og et minikjølskap uten fryser er det som gjør meg mest betenkt. Har hatt sovesofa før og var lat til å re opp. Men det kjennes ut som jeg aldri får kjøpt noe større i Oslo. Når lånet er nedbetalt har prisene steget. Da har jeg en liten mulighet til å kjøpe noe på kanskje 50 kvm. som ikke er så sentralt som jeg ønsker. Ts Anonymkode: 5ec8a...6c4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #18 Skrevet 10. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mer verdiøkning på den på 34kvm, tenker vel jeg. Kunne aldri bodd på 19kvm. Har lært av min utrolig dyktige sjef at har man dårlig økonomi så ser man etter muligheter til å tjene fremfor å spare. Anonymkode: 68323...1fc Det med verdiøkning har jeg ikke tenkt på. Den på 18 kvm. er på vestkanten og vil kanskje stige mer i verdi pr. kvm. At den ligger på vestkanten og at jeg ønsker å bo der er for å komme nærmere famille. Jeg har ikke mulighet til å jobbe mer, er delvis ufør. 1 minutt siden, Grønt blad said: Nei, jeg ville ikke flyttet til 18 kvm. Er detdet en spesiell grunm til at du vil ha mer penger på konto. Rent økonomisk tror jeg en leilighet på 34 kvm vil øke mer i verdi enn endet på 18 kvm. Nei, men penger på konto er aldri et minus. Mulig jeg er en type redebygger som blir lei. Leiligheten min er nyoppusset, strøket er stille og rolig, naboene er vennlige og høflige, men den ligger usentralt til, spesielt på vinteren har jeg problemer med å komme meg rundt, og jeg savner å gå på forskjellige cafeer, være litt urban, gjøre ting på impuls uten å bruke to timer på kollektivtransport tur/retur. Det ender kanskje opp med at jeg kjøper noe utenfor Oslo. En liten by som kan by på det meste og med togforbindelse, men har oppdaget at det ofte er buss for tog og forsinkelser. Ts Anonymkode: 5ec8a...6c4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #19 Skrevet 11. august 2018 Hva er budsjettet ditt da TS? Hva får du i lån, hva har du, hva tjener du.. osv. Det burde være mulig å få til noe også på vestkanten i Oslo som har nærmere 30 kvm, men det avhenger litt av overnevnte. Anonymkode: 9e1d9...3e6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #20 Skrevet 11. august 2018 22 hours ago, AnonymBruker said: Nærmer meg 50 og har ikke tenkt å endre så mye i livet i den forstand, men jeg forstår at de som er unge har fremtidsplaner om en familie og kjæreste. Finner jeg meg en kjæreste er minste krav at han har et eget sted å bo. Jeg heller mot å flytte utenfor Oslo, men da må jeg et stykke for å finne noe større, og å flytte til et nabolag som kan være urolig er skrekken. Ts Anonymkode: 5ec8a...6c4 Det finnes mange fine og trygge områder utenfor Oslo, som er mer sentralt igjen enn mange boligområder innenfor kommunegrensen. Har du vurdert Lillestrøm, Strømmen, Ski, Oppegård, Asker, eller andre slike steder? Om du synes 34kvm er trengt, så er sjansen stor for at du føler deg kvelt på 18kvm. Du bør sette opp fordeler/ulemper, med de kravene du har til boligen. Er du glad i å lage mat, så bør du jo ha bra nok kjøkken. Er du glad i bylivet bør du bo sentralt. Liker du ha besøk, bør du ha plass til det. Har du bil bør du ha plass med parkering. Er du glad i skog og mark, bør du bo i utkantene. Er du glad i å lage mat og bylivet, bør du vurdere hva som er viktigst for deg... Jeg godtok lengre reisevei til jobb, fordi uteområder var viktig for meg. Jeg prioriterte stort kjøkken framfor nymoderne stue. Anonymkode: af2c1...19b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå