Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig klar for å begynne å jobbe igjen, men kjenner at det er noen ting som gjør starten litt tung. 

- Stadig flere ungdommer som har større behov for ekstra oppfølging enn jeg/ vi kan gi dem. 

-  Hjem med konflikt mellom foreldrene. 

- Foreldre med urimelige krav til skolen, og som kun ser sitt eget barn. (Ofte de samme som ikke klarer å samarbeide med eksen).

- Foreldre som krever møter i ferien min, pga ting som er knytt til fritiden.

Jeg har alltid hatt en god dialog med elevene, og gode faglige resultater. Men kjenner at jeg begynner å bli lei. Er det på tide å finne noe annet å gjøre? Og i så fall hva? (Ønsker ikke å gå altfor mye ned i lønn).

Anonymkode: cf1d8...8b2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel helt an på interesser og hvorvidt man interesserer seg for noe annet, muligheten til å få jobb etc. Og ikke minst om man evt. har råd til å ta en ny utdannelse (evt. skolepenger og ikke jobbe eller kun deltid) om man vil bytte beite. Kan forstå at det er tungt når generasjon "krav" nå har blitt foreldre, men det er jo tilsvarende tungt i andre jobber, bare på en annen måte. Ellers er det vel også få andre yrkesgrupper som har ferie og avspasering fra midten av juni til midten av august. Det er et gode som mange lærere undervurderer, og som man ikke har i nærheten av samme mulighet til å gjøre i de fleste andre jobber der man kun har tre uker på sommeren og et par uker senere til fordeling (hvis man er så heldig å ha en jobb der det faktisk er mulig å ta ut avspasering/ferie da, og det er det i mange kunnskapsyrker ikke). 

Anonymkode: 76646...e5b

• Liker 1
Skrevet

Nå skal jeg studere et år da, så skal ikke stå bak kateteret i år. Men er du kontaktlærer? Mulig å jobbe som faglærer? Kanskje ikke fra i år, men neste år.. Da slipper man så mye mas fra foreldre.

Så handler det jo også om å sette krav til foreldre selv da. Om noen krevde møter i ferien min hadde jeg sagt nei til det, de må respektere arbeidstiden til folk. Samme med andre krav, da gir jeg en hyggelig beskjed om at det ikke kan gjennomføres. Skjønner jo at det ikke alltid er så lett da, noen foreldre er veldig masete og kravstore. Og enkelte ting må man jo bare ta tak i. Men jeg tror flere lærere burde bli flinkere til å si nei. 

Anonymkode: a5ce7...8d5

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker jobben min, men synes den blir mer krevende for hvert år. 

Du over. Kan dere velge å være faglærere? Hos oss er du dømt til å være kontaktlærer til evig tid, om du gjør en god jobb 😕

• Liker 2
Skrevet

Ja er ganske klar. Det er eit veldig krevjande men givande yrke. Kjenner meg igjen i punkta du beskriv. Er ganske lei av byroktrati framfor direkte arbeid med barna.

Anonymkode: 2267c...52b

• Liker 1
Skrevet

Jeg er klar! Rakk akkurat å bli "lei" av ferie.

Det er litt spesielt i år, for jeg "kjenner" ingen av klassene jeg skal ha, fra før. Har sånn sett få elever jeg har savnet og gleder meg til å se igjen. Men det blir fint å bli kjent med nye. Og jeg gleder meg til å være med ungdom igjen. Ble nesten rørt da jeg så noen på samme alder her om dagen. 

Kjenner igjen deler av det du skriver om over. Jeg kan også bli sliten noen ganger. Men så er det noen øyeblikk som er så fine at det er verdt det - og de øyeblikkene gleder jeg meg sånn til! :) 

PS: Hos oss kan vi komme med ønsker om kontaktlærer/faglærer, men det er selvsagt ingen garanti å få ønskene oppfylt. Jeg liker egentlig godt å være kontaktlærer, for å bli ekstra kjent med elevene mine. 

Anonymkode: afe0a...ca7

Skrevet

Ts her.

Har jobbet i mange yrker, og i flere år som lærer. Hadde aldri trodd at det kunne tynge sånn  med utfordrende samarbeid. Elevene er ikke problemet.

Ble beordret til å møte av rektor.

Skrevet

Jeg gleder meg enormt til mandag! Skal ha full stilling med kontaktlæreransvar, og er meg mitt ansvar bevisst. Dette kommer til å  bli et fantastisk år!

Anonymkode: 7a04c...d75

Skrevet

Jeg tenker det samme som deg TS og er også lærer. Dette blir mitt første år som faglærer, har vært kontaktlærer de siste tre årene jeg har jobbet som lærer. For å være helt ærlig så gruer jeg meg til å begynne igjen, håper inderlig at jeg slipper en del krevende foresatte nå som jeg ikke er kontaktlærer.

Jeg synes det yrket her blir mer krevende for hvert år og vurderer å skifte beite. 

Anonymkode: 81539...e20

Skrevet

Tja, tjo, mnja.. ikke helt. Men det handler ikke om jobben, men om at jeg har en del andre prosjekter jeg gjerne skulle ha vært ferdig med før hverdagen er der. Men det går seg nok til. Det blir hyggelig å se både kollegaer og elever, og komme i gang med nytt år. :) 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Har jobbet i mange yrker, og i flere år som lærer. Hadde aldri trodd at det kunne tynge sånn  med utfordrende samarbeid. Elevene er ikke problemet.

Ble beordret til å møte av rektor.

Jobber du i grunnskolen? Hva med å bytte til vgs.? Jeg har inntrykk av at det er mindre foreldrekontakt der. 

Hvor er du beordret til å møte?

Skrevet

Er yrkesfaglærer og gleder meg til å begynne igjen 🤩

Anonymkode: 688fb...0f4

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du i grunnskolen? Hva med å bytte til vgs.? Jeg har inntrykk av at det er mindre foreldrekontakt der. 

Hvor er du beordret til å møte?

Ble beordret til å møte til to møter i ferien min, som etter min mening like godt kunne blitt tatt en uke senere.

Kjekt med rektor som er våken, og absolutt positivt at han prioriterer elever først. Men viktig å sette litt grenser for personalet og. 

Ts

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ble beordret til å møte til to møter i ferien min, som etter min mening like godt kunne blitt tatt en uke senere.

Kjekt med rektor som er våken, og absolutt positivt at han prioriterer elever først. Men viktig å sette litt grenser for personalet og. 

Ts

Det er merkelig at rektor beordrer deg på jobb når du har fri. Det er nå i så fall hans feil og ikke foreldrenes da. Da syns jeg du skal kreve ekstra lønn, evt avspasering.  

Anonymkode: a5ce7...8d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...