Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sommervikar på samme sted både i fjor og i år. I kommunen. Jeg studerer innenfor helse, og forrige sommer var jeg ferdig med 1. studieår, denne sommeren var jeg ferdig med 2. studieår. 

I sommerjobben har jeg assistentstilling, og er lønnet som ufaglært. Det jeg ikke hadde fått med meg, er at jeg har krav på lønn som faglært når jeg er ferdig med 2. studieår i utdanningen min. Det vil si at denne sommeren kunne jeg fått høyere lønn, hvis jeg hadde sendt inn dokumentasjon på fullført 2. studieår. 

Som sagt visste jeg ikke dette, men det er kanskje mitt ansvar å undersøke slike ting? Sjefen i sommerjobben kom til meg den siste uka av turnusen, og gjorde meg oppmerksom på dette. Men da var det jo for sent, jeg hadde bare noen få vakter igjen av turnusen. 

Kan jeg kreve etterbetaling siden jeg nå har levert dokumentasjonen? Fikk beskjed om at det gjelder fra den dagen dokumentasjonen gis. Synes bare det er veldig kjipt å gå glipp av de pengene. 

Anonymkode: 61911...866

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I kommunen jeg jobber får man aldri etterbetaling av lønn i sånne tilfeller. Jeg visste ikke at jeg som ufaglært skulle få ansiennitet for alt av jobber jeg hadde hatt før og oppdaget det etter ca 1/2 år, men fikk ikke etterbetaling selv om sjefen hadde glemt å opplyse meg om dette da jeg begynte.

Anonymkode: ca1d3...bd9

• Liker 1
Skrevet

Bare å prøve. Hadde feil kveldsats og fikk tilbakebetalt for ett år.

Anonymkode: f8271...d0a

Skrevet

Sjekk med jurist for sikkerhet skyld, men jeg vil tro at dette dessverre går under plikten til å undersøke selv. Siden det var du som ikke sendte inn dokumentasjon, hadde ikke arbeidsgiver mulighet til å vite at du var ferdig med 2. året, og kunne følgelig da heller ikke lønne deg som faglært. Selv om sjefen for ordens skyld burde gitt en beskjed om det, så er ansvaret for å sjekke slike ting som regel arbeidstakers. Man må rett og slett spørre i forkant. Så tror dessverre du ikke kommer langt med krav om etterbetaling, siden arbeidsgiver kan vise til at dokumentasjonen for å sette deg opp i lønn ikke var sendt inn. 

Anonymkode: c8e2c...f2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...