AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 Ja, det er mitt dilemma om dagen. Jeg har i dag en helt OK jobb. Jeg syns den er grei nok, men jeg kjeder meg, syns den er lite utfordrende. I tillegg må jeg sitte 1-1,5 time i kø hver vei, så jeg bruker opp til 3 timer hver dag i bil. Noe som blir ekstra kjipt fordi vi har en 5 åring. Fordelene er at jeg har stor frihet, jeg styrer dagene mine selv, og jeg tjener bra (ca 700 000) Har nå fått tilbud om en jobb i nærmiljøet. Oppgavene er mer utfordrende og variert, og jeg vil bruke ca 15 min til jobb hver vei, og jeg kommer aldri til å stå i kø. Så konmer det vanskelige. Jobben har en lønn på ca 500 000, og mer faste arbeidstider. Men jeg kan samtidig legge fra meg jobben når jeg går hjem, og slipper å være tilgjengelig i helger og ferier. Bør kanskje også si at jeg jobber i det private nå, og jobben jeg har fått tilbud om er i det offentlige. Jeg syns rett og slett dette er jævelig vanskelig, og diskuterer frem å tilbake med med meg selv. Så her vil jeg gjerne ha innspill, kanskje kan noen komme opp med noe lurt jeg ikke har tenkt på? 😂 Anonymkode: 15f1a...81f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 Sikker på at man egentlig kan legge fra seg jobben på den du søker også? Ofte er ikke slike ting kommunisert, men innen IKT/finans/juss etc. og noen andre fagfelt er det som regel en forventning om at man er tilgjengelig det meste av døgnet uansett om man jobber i det private eller offentlige, så det kommer helt an på hva du jobber med. Skjønner at det er fristende med mindre reisevei, men dersom man går mye ned i lønn må man jo vurdere det. Tror ikke jeg selv ville ha gjort det. Anonymkode: 2af0d...8c9 1
Ginavn Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 Personlig ville jeg gått for "penger", men så er dilemmaet: hva skal du med penger om du ikke har tid til å bruke dem. Så hvorfor ville jeg gått for penger? Jeg er en taper, og kommunalt ansatt, med årslønn på under 300 000. Jeg kan aldri få råd til noe. Ønsker meg sprek bil, tysk premium. Men jeg kan verken få dette eller egen bolig, fordi lønna strekker ikke til. Jobben er ikke langt unna meg og jeg har således mye fritid. For mye. Så klart, det er mange nyanser å tenke på. Som sagt, jeg er kommunalt ansatt. Når jobben er ferdig, drar jeg hjem og jeg forholder meg ikke til den før jeg er på plass dagen etter. Men det er vanskelig å få til overtid. I det private har jeg inntrykket av at du skal jobbe, jobbe, jobbe til du stuper og synd for deg om du blir syk. Samtidig på arbeidsplassen min er det mange ubrukelige og sykemeldte ansatte, og det er slitsom å jobbe med slike, og det ville vært godt å bli kvitt rasket.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 500000 er en grei inntekt. Man betaler jo mye mer skatt av 700000, så håper blir jo ikke alt for voldsomt. Med en grei lønn og kort vei til arbeid, hadde ikke jeg vært i tvil, mindre lønn og mer fritid, mindre skatt og sparte utgifter på transport. Anonymkode: b793d...992 14
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 Jeg hadde gått for fritid! 🙈 Anonymkode: 53bfa...4e0 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #6 Skrevet 10. august 2018 Håper er taper. Bare ikke på mobilen Anonymkode: b793d...992
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikker på at man egentlig kan legge fra seg jobben på den du søker også? Ofte er ikke slike ting kommunisert, men innen IKT/finans/juss etc. og noen andre fagfelt er det som regel en forventning om at man er tilgjengelig det meste av døgnet uansett om man jobber i det private eller offentlige, så det kommer helt an på hva du jobber med. Skjønner at det er fristende med mindre reisevei, men dersom man går mye ned i lønn må man jo vurdere det. Tror ikke jeg selv ville ha gjort det. Anonymkode: 2af0d...8c9 Dette er innenfor HR og personal, i en rådgivende stilling. Så jeg har sånn sett ikke personalansvar for noen, og mye tyder å at jeg kan legge fra meg jobben. Dette er bare kjempevanskelig. Noen ganger skulle msn ønske at man ikke får et valg 😫 Anonymkode: 15f1a...81f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #8 Skrevet 10. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 500000 er en grei inntekt. Man betaler jo mye mer skatt av 700000, så håper blir jo ikke alt for voldsomt. Med en grei lønn og kort vei til arbeid, hadde ikke jeg vært i tvil, mindre lønn og mer fritid, mindre skatt og sparte utgifter på transport. Anonymkode: b793d...992 Dette er akkurat det jeg sitter å regner på nå, og forskjellen fra 5-700 000 i lønn for meg er nesten 100 000 mindre i skatt, så det utgjør jo også en god del.... Anonymkode: 15f1a...81f 1
Carrot Skrevet 10. august 2018 #9 Skrevet 10. august 2018 Kan du forhandle om hjemmekontor i det private? I så fall ville jeg valgt å bli i den jobben jeg har for det er utvilsomt vanskelig å gå ned 200 000 i lønn når man har levd med de i lengre tid.
Gubi Skrevet 10. august 2018 #10 Skrevet 10. august 2018 For meg hadde kortere reisevei og mer tid med familien definitivt veid opp for redusert lønn. 9
Blueblizz Skrevet 10. august 2018 #11 Skrevet 10. august 2018 Mindre utgifter i transport. Lavere forsikring på bil, drivstoff, slitasje, bom. Bedre tid til å smøre niste hjemme = 10.000,- spart i året. Lettere tilgjengelig ved sykt barn, mer tid til å gjøre ting selv hjemme istedenfor å konstant være så sliten at man ikke orker å begynne på prosjekter. Lettere å holde seg i form. Og det viktigste: mer tid med barna. Helt sikkert en mulighet for noe fleksitid på ny jobb også. 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #12 Skrevet 10. august 2018 1 minutt siden, Carrot skrev: Kan du forhandle om hjemmekontor i det private? I så fall ville jeg valgt å bli i den jobben jeg har for det er utvilsomt vanskelig å gå ned 200 000 i lønn når man har levd med de i lengre tid. Jeg har mulighet til det i dag. Men jeg har så ofte møter eller intervjuer at det ikke fungerer. Da blir det kanskje en eller to dager i mnd jeg kan jobbe hjemme. Anonymkode: 15f1a...81f
regine Skrevet 10. august 2018 #13 Skrevet 10. august 2018 For meg ville det ikke vært noen tvil - jeg hadde byttet. Det høres ut som du får en mer interessant jobb enn du har i dag, itillegg slipper du å bruke 3 timer pr dag på reising t/r jobb, Du sparer skatt og du sparer utgifter til reising så sansynligvis kommer du helt greit ut av en lønnsnedgang i den størrelsesorden du skisserer. 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #14 Skrevet 10. august 2018 For meg har fleksibiliteten alt å si. Nå har jeg ikke din reisetid. Men jobben jeg har nå krever minst 400 overtidstimer i året. Og krever at jeg er tilgjengelig på telefon og mail også i helger og på ferie. Lønnen er følgelig veldig behagelig. Men jeg hadde ikke valgt det bort for noe. Av en enkel grunn. Jeg velger stort sett selv når jeg skal jobbe. Har vi en litt vanskelig morgen kan jeg drøye litt og lage den fin for alle likevel. Jeg kan hente tidlig når det passer oss, så tidlig som 12-13 tiden om det er fint vær. Jeg kan stikke av å trene et-par timer i lunsjen. Og jeg kan ta en hjemme-fredag, som i dag. Lønnen gir meg også mulighet til å ha vaskehjelp, og kjøpe inn alt av tjenester vi behøver i huset. Som igjen gir meg mye mer tid til familien. Ikke direkte innspill til din problemstilling. Men mine tanker rundt mitt valg om en krevende jobb kombinert med familie Anonymkode: 243c3...437
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #15 Skrevet 10. august 2018 Hadde definitivt byttet - 500 000 er jo en helt ok lønn. Anonymkode: 23555...d0e 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #16 Skrevet 10. august 2018 Man har fryktelig lite spillerom i sin fritid dersom man ikke har penger å bruke. MEN dersom det er slik at man reiser ca. tre timer daglig for å kunne jobbe, så blir man fort mer sliten av reisen enn av selve jobben. Og det er jo feil. Jeg hadde valgt den nye jobben. Anonymkode: c9349...c7c 1
Gjest Kritt Skrevet 10. august 2018 #17 Skrevet 10. august 2018 Så sant du vil klare deg med den lavere lønnen synes jeg ikke det er noe å lure på, særlig ikke med en femåring.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #18 Skrevet 10. august 2018 Kan du prøve å forhandle litt da? Vise til at du har 700 i den nåværende. Anonymkode: f312d...294 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #19 Skrevet 10. august 2018 Jeg hadde byttet. Men det er fordi du sparer 3 timers reisevei om dagen, det er mange timer i løpet av 1 år, og det er en stor kostnad og. Og det høres ut som den nye jobben er mer utfordrende. Og du har barn, er jo veldig fint å ha bedre tid, og veldig godt å kunne legge fra seg jobben, og ha helt fri, da du har fri. Tenker og at faren er stor for at du kan bli utbrent i den jobben du har nå. Anonymkode: 90283...108 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #20 Skrevet 10. august 2018 Det er jo ikke gratis å bruke bil i tre timer hver dag heller, så bruker du mindre bil vil du ogaå ha mindre utgifter relatert til bil. Personlig syns jeg ikke en lønnsforskjell på 200 000 er stor nok til å forsvare halvannen times reisevei. Selv har jeg bosatt meg slik at jeg bruker lite tid til og fra jobb og får mer fritid, jeg gidder ikke bruke livet mitt på å stå i kø. Hvis du bruker 2,5 timer i bil hver dag, så er det 600 timer i året ved 240 arbeidsdager, det er 25 fulle døgn tilbragt i kø. Uff nei, gå for fritiden. Anonymkode: 3752b...bad 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå