Fru Blå Skrevet 11. mars 2005 #1 Skrevet 11. mars 2005 Jeg har et godt forhold til min svigermor, men til tider synes jeg hun går for langt med å skulle styre livene til guttene sine. Svigermor var på besøk i går og på tur hjem traff hun ei dame som var kommet til norge for 4 mnd siden med en gutt på datteren min sin alder. Hun sendte meg en sms i går der hun fortalte at hun hadde truffet ei utenlandsk dame som hadde lyst å høre om gutten kunne komme å leke med datteren vår. Men jeg hadde ikke trodd at hun ga adressen og telefonnummeret vårt til henne. Jeg fikk telefon fra denne damen i morrest 7:15 og ble ganske paff og visste ikke helt hva jeg skulle si, hun snakket veldig dårlig norsk så jeg trodde først hun hadde ringt feil. Tror kanskje hun ville komme i helgen på besøk eller i dag etter datteren min har vært i barnehagen. Noe jeg ikke har lyst til siden jeg er sliten for tiden og mest sansynligvis må på jobb i dag gjennom vikarbyrå.. Er det bare meg som er vanskelig, eller er det ikke litt frekt av svigermor å gi bort tlf nr og adresse til fremmede og nesten invitere de hjem til oss?
Gjest Madam Felle Skrevet 11. mars 2005 #2 Skrevet 11. mars 2005 Jeg hadde blitt ramlende galen, for sånt gjør man bare ikke. :evil: Hun burde snakket med deg før hun ga det ut, og spurt om det var greit. Syns det var utrolig frekt av henne, og hun hadde fått høre det av meg.
Gjest Lizzi Skrevet 11. mars 2005 #3 Skrevet 11. mars 2005 Jeg tror nok din svigermor gjorde det i aller beste mening. Blir faktisk litt rørt jeg. Samtidig var hun noe korttenkt da hun ga ditt telefonnummer til en fremmed dame uten din tillatelse. Hadde hun tenkt seg om hadde hun kanskje fått damens tlf.nr slik at du kunne ringe dersom du ville?
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #4 Skrevet 11. mars 2005 Jeg tror nok din svigermor gjorde det i aller beste mening. Blir faktisk litt rørt jeg. Samtidig var hun noe korttenkt da hun ga ditt telefonnummer til en fremmed dame uten din tillatelse. Hadde hun tenkt seg om hadde hun kanskje fått damens tlf.nr slik at du kunne ringe dersom du ville? Enig med deg. Blir litt som en sydlandsk/karibisk væremåte. Men vi nordmenn blir så ofte misfornøyde hvis det skjer noe uventet i våre liv. Tenk om flere kunne vært så åpne som trådstarters svigermor...be inn folk og le og kose oss, og ikke bry oss noe om hvordan klær eller hvilken bil folk kjører.
Gjest Madam Felle Skrevet 11. mars 2005 #5 Skrevet 11. mars 2005 Enig med deg. Blir litt som en sydlandsk/karibisk væremåte. Men vi nordmenn blir så ofte misfornøyde hvis det skjer noe uventet i våre liv. Tenk om flere kunne vært så åpne som trådstarters svigermor...be inn folk og le og kose oss, og ikke bry oss noe om hvordan klær eller hvilken bil folk kjører. Alt det der er greit, helt til hun ga bort telefonnummer og adresse uten å spørre først. Sånn gjør man bare ikke.
Gjest Lizzi Skrevet 11. mars 2005 #6 Skrevet 11. mars 2005 Leser du det oransje en gang til ser du at jeg er enig i det...
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #7 Skrevet 11. mars 2005 Alt det der er greit, helt til hun ga bort telefonnummer og adresse uten å spørre først. Sånn gjør man bare ikke. Nei, jeg har forstått du mener det. Jeg ser ikke helt problemet, men synes som en annen her at det sikkert hadde vært greiest hvis det hadde vært andre veien - altså at svigerdatter hadde fått den andre kvinnens tlf.nr - men hadde hun da ringt? Kanskje ikke. Synes svigermor var genial jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #8 Skrevet 11. mars 2005 Din svigermor mente nok ikke å være "ond" eller slem.. Hun var nok bare en "smule" korttenkt... Men jeg synes du skal si i fra til henne at du ikke synes noe om det. På den måten kan du forhindre at hun gjør noe lignende igjen en annen gang... Du kan si til hun utenlandske damen at det passer dårlig etter jobb.. kanskje dere kunne ta en times tid på lekeplassen i helgen?
Gjest Madeline Skrevet 11. mars 2005 #9 Skrevet 11. mars 2005 Hadde svigermor gitt min adresse og tlf.nr til vilt fremmede folk uten å spørre meg først, hadde jeg blitt temmelig irritert. Hadde sagt til henne at en annen gang får hun spørre meg først om det er greit. Selv om det er godt ment, er det lov å tenke seg om først.
Fru Blå Skrevet 11. mars 2005 Forfatter #10 Skrevet 11. mars 2005 Hun mener det selvfølgelig godt, men jeg synes hun skal la sønnene sine få være voksne og ordne livene sine selv. Hun prøver hele tiden og trekke i trådene til hvem vi bør ha kontakt med og hvem som forventer besøk av oss. Jeg begynner å bli sånn passe lei det nå..
Fru Blå Skrevet 11. mars 2005 Forfatter #11 Skrevet 11. mars 2005 Enig med deg. Blir litt som en sydlandsk/karibisk væremåte. Men vi nordmenn blir så ofte misfornøyde hvis det skjer noe uventet i våre liv. Tenk om flere kunne vært så åpne som trådstarters svigermor...be inn folk og le og kose oss, og ikke bry oss noe om hvordan klær eller hvilken bil folk kjører. Jeg bryr meg slett ikke om hvordan folk kler seg eller hvilken bil de kjører, heller ikke hvor de kommer fra. Problemet er bare at det er ikke svigermor som har invitert denne damen til seg selv, men hjem til oss. Greit nok at hun formidler kontakten, men hun bør spørre oss om vi ønsker det først. Noe jeg ikke gjør. Jeg liker å bli kjent med folk før jeg inveterer de hjem.
Fru Blå Skrevet 11. mars 2005 Forfatter #12 Skrevet 11. mars 2005 Mannen min ringte nå og fortalte at damen tok kontakt med han når han skulle ta bussen på jobb. Skjønner ikke hvordan hun visste at han skulle være der og hvordan han så ut. Hun trodde visst at gutten kunne komme og være hos oss i helgen og datteren vår hos dem... Kanskje hun trodde det ble en barnevaktløsning ikke vet jeg.. Det blir i allefall ikke aktuellt!
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #13 Skrevet 11. mars 2005 Mannen min ringte nå og fortalte at damen tok kontakt med han når han skulle ta bussen på jobb. Skjønner ikke hvordan hun visste at han skulle være der og hvordan han så ut. Hun trodde visst at gutten kunne komme og være hos oss i helgen og datteren vår hos dem... Kanskje hun trodde det ble en barnevaktløsning ikke vet jeg.. Det blir i allefall ikke aktuellt! Dette tror jeg rett og slett ikke noe på.
Gjest fimlene Skrevet 11. mars 2005 #14 Skrevet 11. mars 2005 madam skrev: Jeg hadde blitt ramlende galen, for sånt gjør man bare ikke. Hun burde snakket med deg før hun ga det ut, og spurt om det var greit. Syns det var utrolig frekt av henne, og hun hadde fått høre det av meg. helt enig!!
Fru Blå Skrevet 11. mars 2005 Forfatter #15 Skrevet 11. mars 2005 Dette tror jeg rett og slett ikke noe på. Det kan ikke jeg gjøre noe med. Hun hadde i allefall en lapp med navn, tlfnr og adressen vår, men hvorfor hun stod der det skjønner ikke jeg noe av..
Gjest Turi Skrevet 11. mars 2005 #16 Skrevet 11. mars 2005 Det er jo flott at svigermoren din ønsker å hjelpe denne damen!! Det kunne hun gjort ved å tilby seg å være støttende for henne og barnet, som en slags "reservebestemor". Men å pålegge dere det ansvaret er helt hinsides, og jeg hadde blitt rasende om min gjorde det for meg. Jeg velger selv hvem jeg vil være sammen med, og at dette mennesket sikkert kan være verdens hyggeligste, er helt irrelevant. Hun høres forøvrig helt desperat ut, og jeg syns dere skal være forsiktige med å opprette for mye kontakt. Si at din svigermor sikkert har misforstått, at hun selv kunne tenke seg å hjelpe dem, og gi damen telefonnummeret til svigermor, så kan hun rydde i sitt eget rot.
Fru Blå Skrevet 11. mars 2005 Forfatter #17 Skrevet 11. mars 2005 Jeg har sagt til mannen at han får ordne det opp med moren sin. Hun kan godt ringe denne damen siden det er hun som har snakket med henne. Selv bor hun på andre siden av landet så hun kan nok ikke være "reservebestemor".
Gjest Turi Skrevet 11. mars 2005 #18 Skrevet 11. mars 2005 Da er jo ikke det noen løsning. Men uansett - fint at hun får melding om å rydde i eget rot.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #19 Skrevet 11. mars 2005 Hun hadde vel ike gjort det om hun ike viste at du er en åpen og snill person. At det er kjekt å ta i mot nye folk og at unger får leke sammen. Se positivt på det. Kansje det kommer et godt vennskap ut av det?
Fru Blå Skrevet 11. mars 2005 Forfatter #20 Skrevet 11. mars 2005 Tusen takk for mange svar, det var godt å få det ut en plass så nå kan jeg snakke normalt til svigermor neste gang. Mannen har sagt til henne at vi ikke ønsker at hun skal formidle slik kontakt for oss, så da vet hun hvor vi står i allefall. Denne damen var visst flykning fra FN og skulle på norskkurs da mannen traff henne på busstoppet. Hun hadde nok trodd hun kunne levere barnet sitt hos oss mens hun var der. Derfor hun ringte 7:15! Svigermor hadde truffet henne når hun hadde datteren vår med seg, derfor hun kjennte mannen min igjen siden han skulle levere datteren vår i barnehagen. Håper hun skjønnte at vi ikke var interresert da hun snakket med mannen min, så kan denne saken være ute av verden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå