Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt på jobber siden mars etter endt utdannelse og det er blytungt, demotiverende og ikke minst enormt frustrerende. Jeg blir ikke kalt inn på intervju og det skjønner jeg godt. For når man leser CVen min finner man både hull og at jeg har brukt svært lang tid på å fullføre graden. Ikke får jeg meg en jobb som ikke er relevant heller. Jeg tipper det er fordi CVen min tydelig viser at jeg egentlig vil ha en helt annen jobb. 

Grunnen til både hull og redusert studieprogresjon og senere opphold, er PTSD. Jeg søkte profesjonell hjelp for dette til slutt, men alt, alt for sent. Jeg regner meg i dag som frisk, men arbeidsledighet tærer enormt på humøret mitt. Jeg har hatt en annen jobb frem til april som jeg sluttet i frivillig pga flytting. (ja, det var dumt. Trenger ikke å fortelle meg det!). Denne jobben var overhode ikke relevant, men jeg har gode referanser derfra og kan vise til at jeg har vært en stabil og pålitelig arbeidstaker over tid.

Ville du vært ærlig om dette i en jobbsøknad eller bare forbigått temaet i stillhet? Det er jo ingen hemmelighet at de fleste arbeidsgivere ikke vil ta i jobbsøkere med psykiske problemer med ildtang en gang. Jeg vet jo at man ikke bare våkner opp en dag med PTSD, det er jo faktisk fordi noe utenfor min kontroll skjedde med meg. Men en arbeidsgiver tenker kanskje ikke slik? Til opplysning er dette noe svært privat for meg, og det vil koste meg svært mye å være åpen om det. Men det koster meg mye mer å stå utenfor arbeidslivet.

Anonymkode: f3117...c4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis ville jeg sagt at dette er et tema for jobbintervju, men siden du ikke blir innkalt kan det passe å si noe SVÆRT KORT om det i søknadsprosessen. En arbeidsgiver trenger aldri diagnosen din. Arbeidsgiver trenger kun å vite om funksjonsnivået ditt og om du har noe tilretteleggingsbehov.
Rene hull kan f.eks omtales på denne måten: mars 2016 - juli 2017: pause fra studiet grunnet langvarig sykdom. 
Redusert studieprogresjon kan omtales slik: august 2017 - februar 2018: bacheloroppgave - deltid

Som arbeidsgiver er jeg mye mer interessert i en arbeidstaker som beskriver hullene i CV-en sin på en ok måte enn en som later som om de ikke er der. Sistnevnte vekker raskt mistanke om fengselsopphold e.l. hos meg. I en del stillinger er ikke det like greit. 

Anonymkode: 6259c...8c1

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville forsøkt meg på en spansk en, det er ofte bedre å "dekke over" det litt når det dreier seg om sykdom, så får de heller spørre om det hvis du blir innkalt på intervju. Fokuser heller på å gjøre noe nå, som kan styrke CV og søknad, f. eks. jobbe frivillig, ta et eller annet frivillig verv med litt ansvar osv. slik at du får vist frem at du er oppegående og står på. For det er nemlig ikke sikkert at det er "CV hull" som gjør at du ikke kommer til intervju, men det at du ikke allerede er i en jobb eller annen form for aktivitet. Folk som "bare" er jobbsøkere (ja, jeg vet at det kan innebære en del arbeid å skrive søknader og reise rundt på intervjuer osv. men det er ikke poenget mitt her) faller oftere ut av søknadsbunken siden arbeidsgivere ofte ikke tar sjansen på noen som ikke har vært i jobb på en stund. Det er bedre å gå fra jobb til jobb, evt. kanskje fra frivillig arbeid til jobb - da viser du at du er i aktivitet. 

Anonymkode: 0f587...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...