AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 Jeg har tatt en bachelor innen en samfunnsvitenskapelig retning men sliter med å få relevant jobb, og har vel egentlig funnet ut at jeg ønsker en mer typisk øk/ad kontorjobb. Vil jeg med arbeidserfaring + en Master of Business Administration (MBA) kunne konkurrere med økonomer om disse stillingene, eller vil det heller lønne seg å ta en bachelor i øk/ad? Anonymkode: b63a8...0ca
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 Jeg ville anbefale en mastergrad innenfor revisjon eller økonomistyring. Jeg vil ikke anbefale MBA med mindre du allerede jobber i en lederstilling og ønsker mer nettverk/kunnskaper om de ulike forrerningsstrategiene etc. Anonymkode: c5ba3...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 Ikke ta en MBA med mindre du jobber for et stort selskap (hvor du har vært i minst 5 år) og ønsker å lede store avdelinger. Anonymkode: 448a6...da8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 MBA er som oftest erfaringsbasert. Det vi i Norge kaller Siviløkonom, er egentlig samme greiene som MBA (Master of Business Administration). Forskjellen er at MBA er mer case-basert, og har litt "plukk og miks" fag fra alle 5 åra, selv om det er en vanlig 2-årig mastergrad. MBA ble startet for å styrke forretnings-kompetansen til folk som ikke hadde relevant utdanning (innen forretning), slik at det å ha Siviløkonom-grad eller Bachelor i Øk.Adm kan være lit redundant. I dag brukes MBA stort sett som en "nøkkel" for å komme seg inn i ledelsen hos større bedrifter, etter at du har jobbet der et par år. Målgruppen er jo som sagt folk som ikke har øk.adm / siv.øk, men som har lyst å ta på mer ledende og administrative stillinger. I utlandet er MBA også et verktøy for å bygge nettverk - og de har langt strengere krav for opptak. I Norge kommer vel de fleste inn på MBA? Men, en ting til felles er at MBA koster penger. Til og med statlige skoler tar vel rundt 100000 kr pr. år for en MBA. Anonymkode: 4dac3...556
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt en bachelor innen en samfunnsvitenskapelig retning men sliter med å få relevant jobb, og har vel egentlig funnet ut at jeg ønsker en mer typisk øk/ad kontorjobb. Vil jeg med arbeidserfaring + en Master of Business Administration (MBA) kunne konkurrere med økonomer om disse stillingene, eller vil det heller lønne seg å ta en bachelor i øk/ad? Anonymkode: b63a8...0ca Du sier lite i åpningsinnlegget utover det at du har bachelor i samf.vitenskapelige fag. Du har nevnt også at du sliter med å få relevant jobb. Men du sier ikke noe om: 1) Hvor mye arb.erfaring du har, (2 - 3 år ?) og eventuelt innen hvilket område 2) Du har ikke sagt noe om alternativer du vurderer når det gjelder MBA. Hvilke alternativer står det imellom? I Norge? i utlandet? 3) Fulltid eller deltid / online ? 4) Har MBA krav om GMAT / GRE test? 5) Hva er karaktersnittet ditt fra bachelor? Er bachelor fra ett av de store universitetene i Norge slik som UiO, NTNU, UiB, UiA eller UiT ? 6) Hvor mye er du villig til å "svi av" når det gjelder kostnaden av denne mastergraden? Man må også se på om det er verdt det.. Som innlegget over meg har nevnt, så koster til og med MBA i Norge en ganske pen sum. Som regel, og såvidt jeg vet så har ikke Norge fulltids MBA, men sånn "deltidssamlinger", eller Executive som det blir kalt. Denne sistnevnte profilen passer derfor ikke for deg fordi "Executive" har som regel allerede en del ledererfaring å vise til, og der er det folk som har 10 - 12 års arb.erfaring. Har egentlig aldri skjønt hva denne gruppa trenger MBA til siden de allerede har så mye arb.erfaring. Når det gjelder MBA på fulltid, så er det som sagt svært få alternativer å velge imellom her i Norge. Også MBA på fulltid krever arb.erfaring, som regel 3 - 4 år. Ikke nødvendigvis ledererfaring, men noe iallfall som viser "potensialet" ditt til å ta dette videre til the "next level" på masternivå. Noe som viser at du "går fremover" når det gjelder arb.erfaringen din som du må oppsummere når du søker, men som gjør at du trenger MBA for å gå videre. Eventuelt "bevis" på "lederpotensial" eller noe du brenner for når det gjelder andre ting, som f eks frivillighet, osv. Ett annet problem er at mange MBA krever enten GMAT eller GRE test. Så dette er en stor hindring i seg selv og det hadde vært kanskje bedre for deg å finne alternativer som ikke krever GMAT / GRE. Men nå vet jeg ikke hvor mye matematikk og engelsk kunnskaper du har, men jeg vet iallfall at GMAT / GRE er noe heavy stuff uten tvil. Alt som har med MBA og GMAT o.l. tester er uansett noe Norge har svært LITE tradisjon for. Det er fordi Siv.Øk master som har vært "standarden" i Norge, men siden vi har ganske rigide og lite fleksible studieretninger, så er skjønner jeg at du vurderer MBA siden man ikke kvalifiserer til Siv-Øk masteren med en samfunnsvitenskapelig bachelor. I utgangspunktet er MBA egentlig "hakket over" Siv.Øk i nivå da MBA krever arb.erfaring i tillegg. Det gjør ikke Siv.Øk, men likevel så er det Siv.Øk som har vært dominerende her i Norge hele tiden. I utlandet er samfunnsvitenskap blandet i mye større grad sammen med management og økonomi når det gjelder studier enn det som er tilfellet i Norge. I utlandet f eks, er det ikke uvanlig å studere f eks Samfunnsøkonomi med "digital humanities", og sånne blandinger har vi ikke i Norge dessverre. Noe som fører til at man "sitter fast" med studieretningen sin når det gjelder muligheter videre og er avhengig av å legge på "ekstra kompetanse" ved siden av for å prøve å omgå og rive seg vekk fra de rigide studiemulighetene her i Norge. Og da kan en MBA som IKKE krever GMAT / GRE være riktig vei å gå. Det finnes også andre alternativer som ikke krever GMAT / GRE og arb.erfaring. F eks hvis du ikke har "god nok" arb.erfaring, så finnes det andre alternativer slik som Human Resource Management / Org.psykologi, og det finnes også andre alternativer. Men jeg får runde av og svare mer når du har svart på spm jeg har stilt over, så får jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan Anonymkode: 60dcd...b3b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå