AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 og da blir det 3 lørdager på rad og enkelte ganger 6 lørdager etter hverandre . Avtalen om annenhver fredag kveld og lørdag er kun muntlig. Kjenner jeg gruer meg sykt mye til å jobbe lørdager generelt, jeg har to barn og ønsker å finne på noe sammen med dem på mine såkalte frilørdager. Er helt håpløst da jeg aldri kan planlegge å reise bort i tilfelle jeg må jobbe ekstra. Måtte bare få ut frustrasjonen! Andre som kjenner det slik? Ungene mistrives med at jeg er borte lørdager også. Anonymkode: a5d39...7b8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 Sånne sjefer er noe herk! Men jeg får inntrykk av at du er veldig dørmatte også. Du må nesten ta litt ansvar for å sette egne grenser. Start med å få til en skriftlig avtale om arbeidstidene dine og ta det derfra. Anonymkode: 119bd...11a 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 Muntlige avtaler er i praksis ikke mye verdt. Selv om de er formelt like gyldige, så kan man ikke bevise det enkelt ved tvister. Få derfor alle slike avtaler ned på e-post/sms/chat e.l. Jeg pleier å ta slike ting på denne måten: Om sjefen ringer og skal avtale ting, så skriver jeg (om det så er litt sant eller ikke) "har ikke muligheten til å ta telefonen nå, men ta det gjerne på tekst, så skal jeg svare ganske raskt". Det får som regel sjefene til å faktisk skrive sin forespørsel/annet istedet, og da har man det skrevet sort på hvitt. Anonymkode: bb5d0...d78 3
Gjest Kritt Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: og da blir det 3 lørdager på rad og enkelte ganger 6 lørdager etter hverandre . Avtalen om annenhver fredag kveld og lørdag er kun muntlig. Kjenner jeg gruer meg sykt mye til å jobbe lørdager generelt, jeg har to barn og ønsker å finne på noe sammen med dem på mine såkalte frilørdager. Er helt håpløst da jeg aldri kan planlegge å reise bort i tilfelle jeg må jobbe ekstra. Måtte bare få ut frustrasjonen! Andre som kjenner det slik? Ungene mistrives med at jeg er borte lørdager også. Anonymkode: a5d39...7b8 Du må sørge for å få dette skriftlig. Videre synes jeg du skal planlegge som du ønsker de dagene du i utgangspunktet skal ha fri. Da kan du med god samvittighet si det ikke passer om sjefen ønsker du skal jobbe likevel. Men det er nok en fordel å få en skriftlig avtale på plass før du praktiserer dette, om sjefen er vant til at du sier ja uansett. Endret 10. august 2018 av Kritt
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 I tillegg: Du skal ha minst et par ukers varsel om når du settes opp på vakt, om det så gjelder lørdager eller hverdag. Hvis man hele tiden skal stå parat fordi man kanskje skal jobbe, så skal man kreve bakvaktbetaling, siden arbeidsgiver i praksis disponerer tiden din kontinuerlig. Anonymkode: bb5d0...d78
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #6 Skrevet 11. august 2018 Hvis det er slik at det ikke står noe sted at du SKAL jobbe alle lørdager sjefen vil at du skal jobbe, så er det jo bare å si "beklager, jeg kan ikke". Det at du velger å si ja hver gang sjefen spør, er jo egentlig ikke sjefens problem. Du må si NEI. Anonymkode: fa47f...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #7 Skrevet 11. august 2018 Man skal alltid ha en arbeidsavtale når man starter i ny jobb. Der står det arbeidsoppgaver og stillingsprosent/antall timer pr uke, eller f.eks annenhver lørdag. Utover dette skal du forespørres for hver vakt. Du kan ikke settes opp når det måtte passe sjefen. Da sier du bare at det ikke passer og at neste gang får han spørre deg først. Og du skal vel ha overtidsbetaling også, muligens, om han setter deg opp mer enn du har i avtalen din. Anonymkode: 1eef9...aed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå