Gå til innhold

Hvordan endre innstilling til mannen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt innspill- det eneste jeg ikke er interessert i å høre er «gå fra mannen din» Det er nemlig uansett ikke noe alternativ- og det kommer jeg ikke til å gjøre, samme hva.

Så, here goes: Vi har vært sammen i 12 år, gift i 7 av dem. Og vi har to relativt små barn. Forholdet har alltid vært litt turbulent, da både jeg og mannen er temperamentsfulle personer som sier klart ifra dersom det er noe vi er uenige i. Vi kan derfor krangle- men det utarter aldri til vold osv. Og vi blir alltid raskt venner igjen (og barna ser også at vi blir venner igjen). Kranglingen i seg selv er derfor egentlig ikke så problematisk. Det som er mer problematisk er at omtrent ALT ved mannen min går meg på nervene. Noe av dette tror jeg skyldes at moren min aldri har likt ham (og jeg har alltid hatt et nært forhold til moren min), så jeg omtrent LETER etter de feilene moren min ser i han hver eneste dag. De første par årene vi var sammen var jeg så forelsket at jeg selvsagt ikke så disse tingene- eller ville ikke se dem.

Etter hvert begynte jeg imidlertid å legge merke til dem litt etter litt- og etter at vi fikk barn slo irritasjonen ut i full blomst. Sikkert fordi jeg er mer sliten nå enn hva jeg var før- og dermed har kortere lunte. Men antakelig også fordi en del ting først ble synlige da. 

Som jeg skrev over, er det overhode ikke noe alternativ å gå fra hverandre. Når vi har det bra, har vi det veldig bra- og ingen av oss klarer å se for oss et liv der vi kun ser barna halvparten av tiden. Mannen min irriterer seg ikke så mye over meg (eller så er han i såfall flink til å skjule det- for jeg merker det ikke :ler: ), men jeg irriterer meg altså grønn over alt mulig ved han- som egentlig er bagateller. Og resultatet blir at jeg går og hakker og bitcher på han hele tiden- noe som jo ikke er særlig hyggelig (og min stadige irritasjon ødelegger også sexlivet vårt...)

Det er ikke bare å si at «du må skjerpe deg!», for det har jeg prøvd i mange år. Jeg greier det ikke!!! Jeg greier det kanskje i en dag eller to- så er det tilbake igjen til leting etter feil, alt tolkes i verste mening osv. Er det noen øvelser jeg kan gjøre? Terapi? Hypnose? Hva som helst for å greie å heller fokusere på alt det positive ved mannen min (og det er heldigvis mye!) enn alt det negative??

Ekstremt takknemlig for alle konstruktive forslag- som sagt bortsett fra «du må gå fra han!»

Anonymkode: f1078...e2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ønsker du å være så jævlig mot mannen din?

Anonymkode: 67a7d...e17

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker jo ikke det! Det er jo derfor jeg skriver her og ber om hjelp!! 

• Liker 3
Skrevet

Hvis ikke du klarer å ta tak i problemene dine selv, så får du søke hjelp hos en terapaut eller psykolog 

Anonymkode: aa132...a58

• Liker 17
Gjest andysowhat
Skrevet

Konstruktivt forslag...

ja, det kan vi få til. Jeg ønsker at du skal lese og prøve å forstå hva ordet bias er. 

Jeg vil anbefale at du starter med å søke kognitiv bias på Wikipedia, og søk «bias i psykologi.» på snl (store norske leksikon.) før du fortsetter å lese om bias generelt og kanskje hvorfor det skjer. :)

Det jeg anbefaler er at du prøver å se på hvordan du tolker din kjæreste. Hva du tenker om han, og hvorfor det er bias. Liksom hvorfor tenker du ikke andre tanker om han, hvorfor skal du systematisk oppføre deg sånn som du gjør.

PS: Og jeg stiller til diskusjon, om det skulle være noe.

lykke til!

Gjest andysowhat
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker said:

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ønsker jo ikke det! Det er jo derfor jeg skriver her og ber om hjelp!! 

Unnskyld meg altså. Hun spurte om konstruktive forslag. Ikke å få kjepper i bakskallen.

Endret av andysowhat
Skrevet

Jeg tror at mye av problemet ligger i «confirmation bias»- noe som egentlig er en helt vanlig, menneskelig egenskap http://www.psykologibloggen.no/?p=2006

Jeg har bestemt meg for at mannen min har en hel del egenskaper (som han ikke nødvendigvis har)- og daglig leter jeg etter bevis for nettopp det.

Jeg har forresten gått til psykolog blant annet pga dette for noen år siden- og jeg og mannen har også gått i parterapi flere ganger. Men ingen psykolog har greid å hjelpe meg til å endre meg- eller gi meg verktøy for å greie å endre meg selv.

TS

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, andysowhat skrev:

Hun spurte om konstruktive forslag. Ikke å få kjepper i bakskallen.

Takk, vi postet visst nesten på likt! Akkurat det du skrev over her om «bias» er det jeg føler er problemstillingen selv også. Men jeg aner ikke hvordan jeg kan greie å endre mitt bias. Jeg har lest mye (gjennom flere år) om dette, og synes jeg overalt ser gjentatt at «confirmation bias er nesten umulig å endre på»... Så fortvilende dette- skulle ønske jeg greide å ha en POSITIV innstilling til mannen min (jeg greier det en gang i blant) istedenfor en NEGATIV en :( 

TS

Skrevet

Jeg ville oppsøkt en kognitiv terapeut. Tanker påvirker følelser og tanker kan man trene. 

Anonymkode: 95e2c...407

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville oppsøkt en kognitiv terapeut. Tanker påvirker følelser og tanker kan man trene. 

Anonymkode: 95e2c...407

Jeg har gått i kognitiv terapi i nesten et år (for noen år siden), men avsluttet det tilslutt da jeg ikke opplevde at jeg fikk noe ut av det. Det var imidlertid fryktelig dyrt- og akkurat nå er vi ikke i en situasjon der det er noe vi har råd til å prioritere (og spesielt fordi jeg altså har mine tvil om hvorvidt det er noe som kan fungere)..

TS

Skrevet

Hvordan opplever barna deres dette? Vi vet av forskning at barn som vokser opp i turbulente hjem ofte får skader av å leve i et sånt hjem. Selv om barna er forholdsvis små, så påvirker det barna deres. Barn merker stemninger i hjemmet også den negative stemningen. Er du ikke bekymymret for oppveksten til barna dine/ders? Selv om du/dere er glade i hverandre, så er det ikke alltid en kan fortsette å være et par for barnas fremtids skyld.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, andysowhat skrev:

Unnskyld meg altså. Hun spurte om konstruktive forslag. Ikke å få kjepper i bakskallen.

Om det ikke er konstruktivt å gå litt i seg selv og spørre seg om hvorfor man faktisk ønsker å være jævlig mot mannen sin så vet ikke jeg.

Mener du hun skal lete andre steder enn hos seg selv for å finne svar på problemet hun så tydelig adresserer som sitt eget?

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, Belima skrev:

Hvordan opplever barna deres dette? Vi vet av forskning at barn som vokser opp i turbulente hjem ofte får skader av å leve i et sånt hjem. Selv om barna er forholdsvis små, så påvirker det barna deres. Barn merker stemninger i hjemmet også den negative stemningen. Er du ikke bekymymret for oppveksten til barna dine/ders? Selv om du/dere er glade i hverandre, så er det ikke alltid en kan fortsette å være et par for barnas fremtids skyld.

Selvfølgelig merker barna dette- og selvfølgelig gjør det noe med oppveksten deres. Det vet vi veldig godt- og derfor er jeg også så desperat etter å endre det.

Statistisk sett gjør imidlertid også barn av skilte foreldre det litt dårligere på skolen og har litt dårligere psykisk helse- så jeg tror ikke den dårlige stemningen barna innimellom opplever hjemme, nødvendigvis er noe mer skadelig enn hva det er å vokse opp med skilte foreldre. 

https://uni.no/nb/news/2016/11/29/undersoker-psykisk-helse-hos-barn-med-skilte-forel/

https://www.aftenposten.no/norge/i/PyzPz/Skilte-foreldre-gir-darligere-karakterer

Våre barn opplever jo også ofte at mamma og pappa har det fint sammen, at vi er gode mot hverandre, at hele familien gjør hyggelige ting sammen osv.

Som sagt er det ikke noe alternativ å gå fra hverandre- jeg gidder derfor ikke å diskutere/besvare innlegg som (kun) dreier seg om det.

TS

Skrevet

Kan den klassiske "tell til ti" være til hjelp. Tenk på alt som er positivt ved ham, og når du kjenner irritasjonen komme, hent frem noe av det som gjør at du liker ham. Når vi er forelsket finner vi gjerne irriterende sjarmerende. Prøv å finne sjarmen igjen. Og prat om det som er irriterende, når du er i balanse. 

At det blir krangling, handler kanskje om at han blir irritert av din irritasjon, i stedet for å overse det? Kjæresten min kan være kjapp med kritikk, men jeg irriterer meg ikke over det - og det medfører sjelden krangler. 

Gjest andysowhat
Skrevet (endret)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror at mye av problemet ligger i «confirmation bias»- noe som egentlig er en helt vanlig, menneskelig egenskap http://www.psykologibloggen.no/?p=2006

Jeg har bestemt meg for at mannen min har en hel del egenskaper (som han ikke nødvendigvis har)- og daglig leter jeg etter bevis for nettopp det.

Jeg har forresten gått til psykolog blant annet pga dette for noen år siden- og jeg og mannen har også gått i parterapi flere ganger. Men ingen psykolog har greid å hjelpe meg til å endre meg- eller gi meg verktøy for å greie å endre meg selv.

TS

Stemmer. 

Da må jeg tenke litt.

Fordi bias er ikke akurat noe man endrer på. Men man lærer noe nytt så mye at det overgår eller likestiller seg med din nåværende forestilling.

Si feks: Min kjærestes mor, hun er en svært stiv dame. Hun er slik at alle skal sitte ved bordet når det er middag, og at hun er sjefen i huset. Den holdningen der, er jo noe som hennes mor, bestemor og oldemor hadde. Så det at hun skal oppfører seg slik er født inn med melken, og hun nekter å endre seg. Men hun plager ikke barna sine med det lengre. Det er en god grunn til det også tenker jeg. Det er ikke det at hun faktisk har endret segselv. Men hun har akseptert andres forestillinger om hvordan en middag burde være. Hun har lært styrken av å kunne også ha et litt mer casual middagselvskap.

Så en ting som har fått henne til å "kommet over det", er at vi har grillet pølser ute. Spesielt ute i parker, eller på større lekeplasser, piknikk type. Fordi når vi griller pølser så er det ikke så farlig hvor vi sitter, det er ikke så farlig om det søles litt ketchup i gresset, og vi får jo faktisk det ganske hyggelig å kunne se på barna leke med hunden bak i hagen. 

Da vi kom hjem, så sa vi at vi prøvde å lage en sånn pølsefest hjemme som den vi da hadde på piknikk. Da så det ut som hun skjønte styrken av å ha andre former av middagsselvskaper hjemme. Det er ikke sånn at hun har glemt at hun foretrekker disse stive middagsselvskapene, men hun har funnet ut at hun egentlig også liker å ha litt pølsefest hjemme. Fordi det gir henne muligheten til å se at barna er glad, at mennesker kommer over ens, osv. Ikke bare være vært liksom.... 

Så hva vil jeg anbefale? Vel, jeg annbefaler at du prøver noe nytt, at slik du opplever kjæresten din på en ny måte. Det kan jo være at du prøver yoga, klatrepark, gokartbane, dra på en reise roma. Liksom lag andre scenarioerer som ikke er vanlig i dageliglivet, og så se hvor bra mannen din gjør den jobben, eller får det til. Det er jo noe du må ta med deg hjem også. Liksom den styrken jeg så han bruke på yoga sentret, hvordan kommer den frem her hjemme? Kanskje han sovner av på yoga matta, og du blir dritflau. 

Men så bra! Han føler på så lite sosial akwardness at han kan sovne av midt blant mennesker. Det må jo gjøre han veldig robust å ha i krise situasjoner.

Ellers så ville jeg prøvd å bare lære noen nye holdninger. Altså du lærer deg en ny måte å være på og se verden på. Kanskje du kunne prøvd denne holdningen her?

https://www.youtube.com/watch?v=9VM1UA0pCMQ

Den handler om å behandle kjæresten din som en rotte. Ja, det høres ganske koko ut å behandle kjæresten din som en rotte, men det er annerledes fra hva du tenker nå, og kanskje rotte holdningen og den holdningen du har nå er noe du kan bruke for å behandle kjæresten din på en mer riktig måte.  Kanskje er det mer riktig å behandle kjæresten som du gjør nå, og av og til er det mer riktig å behandle kjæresten din som en rotte. Men du vet ikke før du har prøvd.

:)

Endret av andysowhat
Skrevet
3 minutter siden, andysowhat skrev:

Stemmer. 

Da må jeg tenke litt.

Fordi bias er ikke akurat noe man endrer på. Men man lærer noe nytt så mye at det overgår eller likestiller seg med din nåværende forestilling.

Si feks: Min kjærestes mor, hun er en svært stiv dame. Hun er slik at alle skal sitte ved bordet når det er middag, og at hun er sjefen i huset. Den holdningen der, er jo noe som hennes mor, bestemor og oldemor hadde. Så det at hun skal oppfører seg slik er født inn med melken, og hun nekter å endre seg. Men hun plager ikke barna sine med det lengre. Det er en god grunn til det også tenker jeg. Det er ikke det at hun faktisk har endret segselv. Men hun har akseptert andres forestillinger om hvordan en middag burde være. Hun har lært styrken av å kunne også ha et litt mer casual middagselvskap.

Så en ting som har fått henne til å "kommet over det", er at vi har grillet pølser ute. Spesielt ute i parker, eller på større lekeplasser, piknikk type. Fordi når vi griller pølser så er det ikke så farlig hvor vi sitter, det er ikke så farlig om det søles litt ketchup i gresset, og vi får jo faktisk det ganske hyggelig å kunne se på barna leke med hunden bak i hagen. 

Da vi kom hjem, så sa vi at vi prøvde å lage en sånn pølsefest hjemme som den vi da hadde på piknikk. Da så det ut som hun skjønte styrken av å ha andre former av middagsselvskaper hjemme. Det er ikke sånn at hun har glemt at hun foretrekker disse stive middagsselvskapene, men hun har funnet ut at hun egentlig også liker å ha litt pølsefest hjemme. Fordi det gir henne muligheten til å se at barna er glad, at mennesker kommer over ens, osv. Ikke bare være vært liksom.... 

Så hva vil jeg anbefale? Vel, jeg annbefaler at du prøver noe nytt, at slik du opplever kjæresten din på en ny måte. Det kan jo være at du prøver yoga, klatrepark, gokartbane, dra på en reise roma. Liksom lag andre scenarioerer som ikke er vanlig i dageliglivet, og så se hvor bra mannen din gjør den jobben, eller får det til. Det er jo noe du må ta med deg hjem også. Liksom den styrken jeg så han bruke på yoga sentret, hvordan kommer den frem her hjemme? Kanskje han sovner av på yoga matta, og du blir dritflau. 

Men så bra! Han føler på så lite sosial akwardness at han kan sovne av mitt blant mennesker. Det må jo gjøre han veldig robust å ha i krise situasjoner.

Ellers så ville jeg prøvd å bare lære noen nye holdninger. Altså du lærer deg en ny måte å være på og se verden på. Kanskje du kunne prøvd denne holdningen her?

https://www.youtube.com/watch?v=9VM1UA0pCMQ

Den handler om å behandle kjæresten din som en rotte. Ja, det høres ganske koko ut å behandle kjæresten din som en rotte, men det er annerledes fra hva du tenker nå, og kanskje rotte holdningen og den holdningen du har nå er noe du kan bruke for å behandle kjæresten din på en mer riktig måte.  Kanskje er det mer riktig å behandle kjæresten som du gjør nå, og av og til er det mer riktig å behandle kjæresten din som en rotte. Men du vet ikke før du har prøvd.

:)

Tusen takk for at du ikke angriper meg, men snarere forsøker å komme med konstruktive tilbakemeldinger til ting jeg kan forsøke :) 

Jeg sitter i åpent landskap på jobb nå og har ikke hodetelefoner, så jeg får dessverre ikke sett på videoen. Men skal se på den når jeg kommer hjem!

Det høres veldig lurt ut å prøve å gjøre «nye» ting sammen med mannen- som kan bidra til å gi meg et annet syn på han! Og ofte er det faktisk sånn at når vi for eksempel er på ferieturer blir jeg fort litt imponert av han fordi han alltid ordner og fikser ting for oss, og alltid skravler med fremmede osv. Jeg er innadvendt, og misliker både å prate med fremmede og å ringe og reservere bord på restauranter osv. Så jeg er alltid veldig takknemlig for at mannen min som regel ordner alt sånt. Men det kunne vært fint hvis jeg og mannen hadde hatt en felles aktivitet eller interesse kanskje, og helst en der han var bedre enn meg- så kunne jeg se litt opp til han :)

TS

Skrevet

Ellers har jeg googlet enda mer rundt dette nå, og kom over denne artikkelen: 

www.newyorker.com/tech/frontal-cortex/why-smart-people-are-stupid/amp

Forskningen som er nevnt i denne artikkelen var utrolig interessant for meg- og jeg føler meg veldig truffet :sjenert: Jeg er nok en person som lett defineres som «veldig smart», jeg gikk ut av videregående med omtrent bare 6’ere og har gått et tungt og krevende studium etterpå.

Skremmende da, å se at intelligensen min antakelig er min verste fiende når det gjelder bias-problemstillingen- og ikke minst at forskning viser at selv om man VET at man lett tar et bias- er det ikke dermed noe enklere å FJERNE dette biaset :sukk: 

TS

Skrevet

Hvis dette er en godt innarbeidet "vane" så vil det ta ganske lang tid å endre på dette og det må jobbes med hver dag. Ville satset på terapi igjen, kanskje du får mer utbytte av det denne gangen.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Jeg tror du har helt rett i at det er "confirmation bias". Jeg tror det slår veldig sterkt inn i dårlige forhold.

Skulle ønske jeg hadde en enkel kur, men det har jeg ikke. Det er i tillegg et element av at du er litt for trygg i forholdet. På et eller annet nivå virker det kanskje ufarlig å hakke på ham siden dere er så nære (i motsetning til kolleger og venner), men det er det absolutt ikke. Kanskje det må synke inn at dere at samlivsbrudd ikke bare er noe som skjer andre. Dere ligger jo heller tynt an.

• Liker 3
Skrevet

har du et geniuint ønske om det beste for partneren din i større grad enn for deg selv eller er du generelt sett en litt selvfokusert person som tendenserer til å se egne behov over andres?

Det første gir rom for forbedring mens det andre krever mye mer arbeid med en selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...