Gå til innhold

Fører dere husholdningsregnskap?

Husholdningsregnskap  

34 stemmer

1. 1. Fører du regnskap over husholdningen?

• Ja
      16
    • Nei
      18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ført regnskap, i alle mine voksne år. Tidligere brukte jeg daTax privatøkonomi, men nå har jeg laget meg et regneark i Excel som gjør samme nytten.

Nylig har det kommet ut blant venner, og nå ler de av meg på grunn av det.  

Jeg bryr meg ikke om at de gjør narr, det er bare godmodig erting, men på reaksjonene forstår jeg at det ikke er så vanlig som jeg trodde det var, og jeg ble nysgjerrig på hvor mange som gjør det samme som meg.  :)

Skriv gjerne hvorfor du velger/ikke velger å gjøre det.

Anonymkode: 9e4c7...946

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det.

Vi har hatt en grei økonomi som gjør at vi ikke har hatt behov for å gjøre vanskelige prioriteringer. Vi er fornøyd med å kjøre passelig gamle biler, gå i ikke-merke-klær osv. Samtidig er det aldri tomt på konto og vi har penger til det vi vil.

Dette har gjort at vi ikke har hatt behov for å føre budsjett/regnskap på ting, selv om jeg ser nytten av å gjøre det. Jeg er sikker på at du ganske lett får identifisert steder hvor du enkelt kan ta grep for å bedre økonomien, men slike som oss sløser mer med pengene.

Det jeg gjør er en gang 1/2-årlig er å sette meg ned og summere alle innskudd og lån vi har for å se hvordan utviklingen er. Dette er mest for gøy, ikke noe jeg bruker til noe. Jeg gjorde og opp et regnskap for siste ferie nå i sommer. Kommer ikke til å bruke det til noe, men er greit å se hvor mye som er gått.

Jeg satt og opp en oversikt (vil ikke kalle det et budsjett) nylig over hvor pengene våre går ila. et år og hvor mye penger vi har til overs i en vanlig måned (la inn alt fra forsikring, kommunale utgifter til mobil og netfilx-abo). Igjen, greit å se og ha kontroll, men kommer nok ikke til å bruke det til noe.

Jeg synes ikke det du holder på med er rart. Jeg regner med at når du først har kommet inn i et godt system så går det hele ganske fort. Mulig terskelen er litt høyere for oss med familie? Jeg vet ikke om du bare fører for deg selv eller hvor nøyaktig du kategoriserer ting.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fører regnskap. Hovedsakelig fordi jeg syns det er moro, hehe. Jeg liker og ha kontroll og oversikt over hvor pengene går. Husholdningen min består kun av meg og en katt da, mulig det hadde vært for krevende med familie. :)

Anonymkode: 0fb6d...ca1

• Liker 3
Skrevet

Selvsagt. Må ha kontroll.

Skrevet
21 minutter siden, ekkoet skrev:

Mulig terskelen er litt høyere for oss med familie? Jeg vet ikke om du bare fører for deg selv eller hvor nøyaktig du kategoriserer ting.

Først av alt, jeg tror ikke du sløser mer enn meg, men jeg har kanskje bedre oversikt over hvor jeg sløser?

Jeg fører for en hel familie med voksne, barn, husdyr og utleieenhet.  Jeg har et ganske detaljert regnskap, med mat/husholdning, avdrag lån, renter og gebyrer, strøm, forsikring osv, men diverse posten rommer temmelig mye også.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fører regnskap. Hovedsakelig fordi jeg syns det er moro, hehe. Jeg liker og ha kontroll og oversikt over hvor pengene går. Husholdningen min består kun av meg og en katt da, mulig det hadde vært for krevende med familie. :)

Anonymkode: 0fb6d...ca1

20 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Selvsagt. Må ha kontroll.

Hyggelig å se stort vi er flere.  Jeg synes også det er morsomt å ha oversikten.  :)

• Liker 2
Skrevet

Nei, ikke for husholdningen. 

Mat og forbruk har jeg god kontroll på. Vi er kun to voksne. En gang i uka går jeg gjennom hva vi har i skap, og tilbud, og setter opp menyplan og handleliste for uka utifra det. På den måten unngår vi unødvendige innkjøp, og sparer mye på at det meste av matvarer og husholdningsartikler blir kjøpt på salg. 

Men vi har hatt en del oppussingsprosjekter på hus og hytte. Da har jeg alltid et excelark med budsjett, avtalte fastpriser, og løpende regnskap. Både for å ha kontroll på om jeg må flytte rundt på midler, og for å følge opp at ingen handverkere fakturerer mer enn avtalt. 

Også fører jeg regnskap for en utleieleilighet vi har, men det er primært for skatteformål. 

Anonymkode: b0ba7...fd4

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt, jeg tror ikke du sløser mer enn meg, men jeg har kanskje bedre oversikt over hvor jeg sløser?

Jeg fører for en hel familie med voksne, barn, husdyr og utleieenhet.  Jeg har et ganske detaljert regnskap, med mat/husholdning, avdrag lån, renter og gebyrer, strøm, forsikring osv, men diverse posten rommer temmelig mye også.

Nei, det har du rett i, det var en antakelse jeg gjorde siden du er organisert og har oversikt. Jeg tenkte at det følelsen av å sløse gnager litt mer dersom man ser hvor pengene går og at man da tok tak i det.

Jeg fører jo forsåvidt regnskap for utleie, men dette gjøres i mars året etter, før skattemeldingen skal inn (så det er ikke for egen del). I tillegg går ikke disse tallene inn i et større regnskap med hele husholdningen.

Skrevet

Ja, vi har egne kontoer til mat, regninger og lån som vi setter inn beløp på basert på gjennomsnittlig utgifter og runder opp slik at vi samtidig bygger opp en buffer mot uforutsette utgifter som at vaskemaskinen ryker eller om strømregningene øker feks. 

Anonymkode: 9919e...1db

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke formelt på papiret, men har grei omtrentlig oversikt over hva jeg bruker. Stabil ok/god inntekt, og relativt lave boutgifter. Ikke bil eller andre fordyrende eiendeler. Prioriterer med andre ord å ikke kjøpe masse eiendeler som gjerne har betydelige utgifter underveis, og forbedrer økonomien på den måten. 

Anonymkode: 5c038...614

Skrevet

Ja, har gjort det siden jeg flyttet for meg selv i tidlig i 20-årene. :) 

• Liker 1
Skrevet

jepp, eller det vil si - vi har satt opp oversikt over faste utgifter, og har en oversikt i tillegg i netbanken på hva som går ut / inn knyttet mot eksempelvis matvare, bensin osv da dette kommer ut som et oversiktsdiagram direkte i banken.

Så har vi en felles konto hvor boligutgifter og forsikring går fra, en hvor regninger, bil og mat går fra og egne kontoer til annet forbruk hver for oss..

Jeg trodde det var mer normalt å ha kontroll på økonomien enn å ikke ha det?

Skrevet

Budsjett og regnskap siden jeg flyttet for meg selv som 16-åring :)

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke felles økonomi. Vi har veldig god råd. Og er rundt 40 år begge to. Innimellom har vi vaskehjelp.

Skrevet

Ja, jeg gjør det. Synes det er gøy og gir super oversikt. Vi bruker det mest for å finne ut hvor mye vi kan spare, hvor mye vi forbruker på "luksusting"  og planlegge store innkjøp bedre.

Anonymkode: f8c64...0e9

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg trodde det var mer normalt å ha kontroll på økonomien enn å ikke ha det?

Ja. Ser dette hver dag i jobben min. Det er mye økonomisk utroskap. Huff. Jeg har taushetsplikt og må sy igjen leppene innimellom.

giphy.gif

Skrevet
24 minutter siden, ekkoet skrev:

Nei, det har du rett i, det var en antakelse jeg gjorde siden du er organisert og har oversikt. Jeg tenkte at det følelsen av å sløse gnager litt mer dersom man ser hvor pengene går og at man da tok tak i det.

Det spørs hva du legger i sløsing da.  :)

Med sløsing mener jeg alt av innkjøp som ikke er absolutt nødvendig.  For eksempel at jeg kjøper en vaskemaskin til 6000 når jeg kunne klart meg med en til halve prisen.

Eller å kjøpe nye hagemøbler på salg til 5000, når jeg strengt talt ikke har behov for disse hagemøblene i år, og kanskje ikke neste år heller.  (Men samtidig er hagemøblene nesten 20 år gamle, og må byttes ut snart, så det er jo smart å benytte seg av salg...)

Som sagt kommer det an på hva man legger i sløsing.

Skrevet
14 minutter siden, Wonders skrev:

Vi har ikke felles økonomi. Vi har veldig god råd. Og er rundt 40 år begge to. Innimellom har vi vaskehjelp.

Jeg beklager om jeg virker dum nå, men hva har dette med å føre husholdningsregnskap å gjøre?

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg beklager om jeg virker dum nå, men hva har dette med å føre husholdningsregnskap å gjøre?

At vi ikke fører opp noe. Vi har aldri budsjett.

Skrevet
2 minutter siden, Wonders skrev:

At vi ikke fører opp noe. Vi har aldri budsjett.

Ok, jeg ble litt forvirret av svaret.  Jeg skjønte ikke hva alder, økonomisk status, og vaskehjelp hadde med saken å gjøre.  Det er da ikke bare unge mennesker, mennesker med dårlig råd, og mennesker uten vaskehjelp som har budsjett og regnskap.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...