AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #1 Skrevet 9. august 2018 Hei! Har noen lyst til å hjelpe meg litt med konkrete forslag til en avslappet stil? Jeg er en kvinne på 29 som er helt blank på disse tingene. Kan sånne vide svarte bukser (som stopper over anklene), med noen kule sneakers være noe? Forslag? Og hva bør jeg ha på overkroppen? Evt. accesories? Absolutt alle andre forslag mottas med takk! Jeg tenker at dressbukse med med løse strikkegensere må kunne fungere når det blir litt kjøligere, men har ingen anelse om hva slags passform buksene bør ha, eller hva slags sko jeg kan ha til. Hjelp, please? Anonymkode: ba5ae...c88
Gjest Fjolleri Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 I min jobb har omtrent alle nokså hverdagslig stil, og ingen drakter eller dress. Det ville vært helt malplassert. Har typisk akademikerjobb i det offentlige. Jeg bruker topper og bluser med mønstre/farger jeg liker, og bruker aldri dressbukse eller draktaktige klær. Jeg velger istedet sorte jeans til en pen bluse, eller velger litt avslappa skoletter om jeg bruker kjole. Har somregel øredobber og avogtil neglelakk, alltid hverdagssminke. Jeg er en av få som bruker sminke/neglelakk til hverdags, sånn har det vært på alle arbeidsplasser. Bruker sneakers i fine farger eller skoletter. Aldri høye hæler. Går mye i Selected Femme, Minimum, Second Female og alt i den kategorien kombinert med sorte/mørkeblå jeans. Eventuelt casual dressbukse sånn som du beskriver, hadde selv kanskje valgt type Adidassneaker eller skoletter fremfor joggesko til akkurat det. Velger ikke sneaker om det er et eksternt mer formelt møte jeg vet om på forhånd, kommer an på aktørene. Spørs jo og litt på om man er publikum eller skal stå foran publikum selv. Når det gjelder strikk velger jeg oftest cardiganer fra de nevnte merkene, eller strikkegenser i fargetoner som komplimenterer hudtonen sammen med en penere topp og jeans. Eller skinnskjørt/kjole. Jeg vil si jeg er midt på treet velstelt og velkledd.
Gjest Kritt Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har noen lyst til å hjelpe meg litt med konkrete forslag til en avslappet stil? Jeg er en kvinne på 29 som er helt blank på disse tingene. Kan sånne vide svarte bukser (som stopper over anklene), med noen kule sneakers være noe? Forslag? Og hva bør jeg ha på overkroppen? Evt. accesories? Absolutt alle andre forslag mottas med takk! Jeg tenker at dressbukse med med løse strikkegensere må kunne fungere når det blir litt kjøligere, men har ingen anelse om hva slags passform buksene bør ha, eller hva slags sko jeg kan ha til. Hjelp, please? Anonymkode: ba5ae...c88 Det kommer helt an på type arbeidssted. Hva som er casual i butikk er noe helt annet enn hva som anses casual på et advokatkontor. Slike vide svarte bukser som du snakker om plasser vel de aller fleste steder, så kan fottøyet heller avpasset litt med tanke på første setning. Samme med en pen enkel og litt vid genser til, kanskje med et langt smykkeanheng, passer vel også de fleste steder. 1 minutt siden, Fjolleri skrev: I min jobb har omtrent alle nokså hverdagslig stil, og ingen drakter eller dress. Det ville vært helt malplassert. Har typisk akademikerjobb i det offentlige. Jeg bruker topper og bluser med mønstre/farger jeg liker, og bruker aldri dressbukse eller draktaktige klær. Jeg velger istedet sorte jeans til en pen bluse, eller velger litt avslappa skoletter om jeg bruker kjole. Har somregel øredobber og avogtil neglelakk, alltid hverdagssminke. Jeg er en av få som bruker sminke/neglelakk til hverdags, sånn har det vært på alle arbeidsplasser. Bruker sneakers i fine farger eller skoletter. Aldri høye hæler. Går mye i Selected Femme, Minimum, Second Female og alt i den kategorien kombinert med sorte/mørkeblå jeans. Eventuelt casual dressbukse sånn som du beskriver, hadde selv kanskje valgt type Adidassneaker eller skoletter fremfor joggesko til akkurat det. Velger ikke sneaker om det er et eksternt mer formelt møte jeg vet om på forhånd, kommer an på aktørene. Spørs jo og litt på om man er publikum eller skal stå foran publikum selv. Når det gjelder strikk velger jeg oftest cardiganer fra de nevnte merkene, eller strikkegenser i fargetoner som komplimenterer hudtonen sammen med en penere topp og jeans. Eller skinnskjørt/kjole. Jeg vil si jeg er midt på treet velstelt og velkledd. Selv jobber jeg i det private, men har merket meg at venner i det offentlige kler seg hakket mer avslappet. Akademikervenninner i det offentlige bruker typisk strikkejakker i stedet for dressjakker, og joggesko/sneakers i stedet for ballerinas eller andre lave pumps. Der jeg jobber er det lite bruk av joggesko og jeans (unntak for fredager), men heller ikke mye bruk av dressbukser og streite drakter, det blir en slags mellomting.
Gjest Fjolleri Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 10 minutter siden, Kritt skrev: Det kommer helt an på type arbeidssted. Hva som er casual i butikk er noe helt annet enn hva som anses casual på et advokatkontor. Slike vide svarte bukser som du snakker om plasser vel de aller fleste steder, så kan fottøyet heller avpasset litt med tanke på første setning. Samme med en pen enkel og litt vid genser til, kanskje med et langt smykkeanheng, passer vel også de fleste steder. Selv jobber jeg i det private, men har merket meg at venner i det offentlige kler seg hakket mer avslappet. Akademikervenninner i det offentlige bruker typisk strikkejakker i stedet for dressjakker, og joggesko/sneakers i stedet for ballerinas eller andre lave pumps. Der jeg jobber er det lite bruk av joggesko og jeans (unntak for fredager), men heller ikke mye bruk av dressbukser og streite drakter, det blir en slags mellomting. Stemmer ganske godt det Kommer dog veldig an på. Jobber du i byrådsavdeling for etellerannet og skal rundtomkring så må en være noe mer repsresentabel. Ikke på kontoret nødvendigvis, men en må nok ha noe klart på kontoret som egner seg. Plan og bygningsetaten er typisk sånn «sortkledd arkitekt i stramme linjer», mens kulturetat er mer fargerik og «lokaldesignorientert» Alle i tekniske etater har stor takhøyde for fleece og mobilbelter Følgelig ikke alle, men helt klart nokså tydelig å tolke hvilken utdanning og arbeidsplass de ulike hører hjemme i når en kommer inn i kontorlandskapene. I det offentlige er det mange som forholder seg til diverse brukergrupper, og da er det naturlig p tilpasse seg litt det. Du stiller ikke i drakt om du skal hjelpe noen med søknaden til sosialhjelp liksom.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 Helt umulig å si uten å vite mer om arbeidsplassen. Hos oss er sneakers aldri greit, noen gang. Vi har casual fredag. Da kan man strekke seg til jeans, så lenge den er "ren" i stilen (ikke falmet, eller hull). Men gutta har likevel skinnsko og skjorte til. Ballerinas og lave pumps blir sett på som mindre formelt. Hender jeg tar på meg toms på tampen av en lang arbeidsdag. Og kan bruke de gjennom dagen på en casual friday. Men da aldri med jeans til. Anonymkode: 42042...95d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå