AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #1 Skrevet 9. august 2018 Jeg jobber for tiden som vikar via et bemanningsbyrå. På arbeidsplassen er vi flere vikarer fra samme byrå. I dag har jeg jobbet sammen med en annen vikar som brukte all sin tid på å klage på hvor slitsom og kjedelig jobben er. Greit nok, det er ikke verdens mest spennende jobb og det tar på fysisk, men det er alltid mye å gjøre og derfor går arbeidsdagene ganske fort (i alle fall for meg). Jeg har fokus på arbeidsoppgavene og å utføre dem så nøyaktig og effektivt jeg kan, ikke hva klokka er, når jeg er på jobb. Jeg har prøvd å foreslå for kollegaen min at han slutter å fokusere på at han synes jobben er kjedelig og slitsom og heller fokuserer på å jobbe. Da går faktisk tiden mye fortere. Han ble bare irritert og fortsatte å gnåle på. Da jeg ignorerte ham og bare jobbet på ble han irritert og mente jeg var overlegen og sur. Dette utbasunerte han ganske høylytt, men han fikk tilsnakk av en fast ansatt som ba ham skjerpe seg og ikke forstyrre meg mer. Da skiftet var ferdig hadde jeg produsert det som forventes pluss litt til. Kollegaen min hadde produsert under halvparten og dermed lå vi etter der vi burde vært ved skiftets slutt. Dette fikk vi pes for av skiftleder på vårt skift samt påtroppende skiftleder. Jeg synes det var veldig kjipt å få kjeft for at kollegaen min ikke gjorde jobben sin. Hva kunne jeg gjort annerledes? Anonymkode: 32821...49a
Gent82 Skrevet 9. august 2018 #2 Skrevet 9. august 2018 Realistisk, som du er, ikke så mye annerledes enn hva du gjorde. For hadde du vært en badass som satte hardt mot hardt så ville du tatt et oppgjør med han og løst det idag, og dette spørsmålet ville ikke vært på kvinneguiden nå ikveld. Du får fortsette å gjøre som du gjør og før eller senere vil det nok ordne seg for deg. Er mitt tips. Det kommer nok flere her også. 6
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 9. august 2018 #3 Skrevet 9. august 2018 Si til han; "Hvis du er så misfornøyd med jobben, hvorfor bytter du ikke da? Ingen tvinger deg til å være her: du har valgt det helt selv"
Gent82 Skrevet 9. august 2018 #4 Skrevet 9. august 2018 3 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Si til han; "Hvis du er så misfornøyd med jobben, hvorfor bytter du ikke da? Ingen tvinger deg til å være her: du har valgt det helt selv" Jepp. Men tror ts er en person som har lyst til å si det, men frykter "hva om jeg sier det, hva da? Uff best å la være". Så konfrontasjon er kanskje urealistisk 1
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 9. august 2018 #5 Skrevet 9. august 2018 Akkurat nå, Gent82 skrev: Jepp. Men tror ts er en person som har lyst til å si det, men frykter "hva om jeg sier det, hva da? Uff best å la være". Så konfrontasjon er kanskje urealistisk Ja, jeg hadde ikke turt å si noe slikt selv. Hadde tenkt det i mitt stille sinn
Gent82 Skrevet 9. august 2018 #6 Skrevet 9. august 2018 1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev: Ja, jeg hadde ikke turt å si noe slikt selv. Hadde tenkt det i mitt stille sinn Ja. Men du har jo rett i at det er akkurat det ts egentlig skulle gjort. 1
SunnivaOslo Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 Du kan ta det opp med skiftleder. Han eller hun vet jo ikke hvordan ståa er, de har jo bare sett at resultatet ikke er tilfredsstillende. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #8 Skrevet 10. august 2018 Vedkommende er tydeligvis ikke voksen nok til å jobbe ennå og har ikke forstått betydningen av å levere og hva referanser kan ha å si for fremtiden. I perioder er det drit kjedelig å jobbe og oppgavene er enda verre, men man må holde deg for seg selv eller slutte i jobben. Hvis kollegaen din ikke er en person du forholder deg til på fritiden er det bare å si i fra og sette en grense. Si det rett ut at hvis kunden som betaler for en tjeneste (stedet dere jobber) ikke er fornøyd med resultatet så kan det ende med at man ikke får flere vikaroppdrag. Det er også i vikarbyråets interesse at jobben blir gjort så de får god reklame og beholder kunden. Selv om "dere" fikk kjeft for å ikke å ha produsert nok, så klarer de nok å skille klinten fra hveten og ser hvem som faktisk står på. Holdninger og motivasjon skinner igjennom selv om man ikke merker det så godt selv. Hvis du er i et vikarbyrå har du antakelig en konsulent du forholder deg til? Du kan eventuelt ta det opp med vedkommende hvis det blir spørsmål? Men det beste er hvis du klarer å ta det opp på en konstruktiv måte med personen du jobber sammen med nå. Det er ikke om å gjøre å bli likt av alle og når oppdraget er ferdig kan det hende du aldri ser personen igjen. Anonymkode: 090be...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #9 Skrevet 10. august 2018 Altså, når du får klage, så bør du rette opp inntrykket så raskt som mulig hvis det faktisk ikke er din skyld at det ble jobbet sakte. Ta en prat med skiftleder, forklar at du jobber på, men dessverre har en kollega som ikke bidrar. Så er det i så fall skiftlederens ansvar å snakke med konsulent i vikarbyrået. Det er muligens upopulært å være en dårlig kollega, men i dagens arbeidsliv kan man kun ta hensyn til seg selv. Husk det. Anonymkode: 200b4...fe1 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. august 2018 #10 Skrevet 10. august 2018 6 timer siden, Gent82 skrev: . For hadde du vært en badass som satte hardt mot hardt så ville du tatt et oppgjør med han og løst det idag, og dette spørsmålet ville ikke vært på kvinneguiden nå ikveld. Dette! Folk må bli flinkere til å ta tak i ting mer direkte. Selv går jeg nok under betegnelsen badass og finnes ikke redd for konfrontasjoner når jeg må. Både for andre og meg selv. Men har selvsagt også forståelse for at mange ikke fikser dette, selv har jeg øvd på dette bevisst i noen år. Det begynte med at jeg fikk en jobb hvor jeg måtte stå opp for meg selv daglig. Jobber i et mannsdominert miljø og måtte tidlig få bein på nesa. Tidligere tok jeg ofte til tårene når det var noe, og det hatet jeg så inderlig! Jeg begynte rett og slett med opptrening på å være saklig, puste rolig, snakke mye for meg selv, tenke ut løsninger og svar FØR jeg tok et oppgjør. Lærte meg å tenke før jeg snakket hvis jeg var oppgitt og sint. Nå er jeg sjef med flere ansatte og tør alltid si fra hvis det er noe. Har også lært å innrømme feil øyeblikkelig om jeg må det, dette falt også vanskelig tidligere. Jobber hardt for å være rettferdig og saklig, prøver også alltid å sette meg i arbeidstakers stilling, jeg vil helst være en sjef jeg ville hatt selv. I TS sin situasjon, hadde jeg ikke vært redd for å forklare hva som skjedde. Hadde sagt at jeg ikke ønsket å være en negativ kollega, men at det faktisk ikke var min feil at produksjonen ikke ble som den skulle. Hadde aldri latt en slabbedask ødelegge for min innsats i arbeidslivet.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #11 Skrevet 10. august 2018 Neste gang kan du si fra til skiftleder med en gang du ser at dette gjentar seg. Si at du jobber på, men at du fikk kjeft en dag tidligere fordi vedkommende ikke gjør noe, og du vil gjerne unngå å komme i en slik situasjon igjen.. Så får skiftleder ta ansvaret for å følge opp. Anonymkode: 926f7...80d 3
SPOCA Skrevet 10. august 2018 #12 Skrevet 10. august 2018 Du sier i fra til skiftleder og sier det som det er. Dette hadde jeg ikke funnet meg i, selv om jeg er konfliktsky. Det skal ikke gå utover deg at han ikke gidder å gjøre jobben sin skikkelig. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #13 Skrevet 10. august 2018 Sørg for at han får sparken. Anonymkode: db43b...da7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #14 Skrevet 10. august 2018 Hadde ikke brydd meg. Den type jobb du har er alltid utakknemlig, og forskjellsbehandling og urettferdig behandling er vanlig. Istedetfor å bli sur på kollegaen burde du bli sur på den som kjeftet på deg uten å i det hele tatt høre din side av saken. Du og kollegaen din er like verdiløse i lederne sine øyne, og de gir faen i hvem sin "skyld" det er, de liker bare å kjefte på andre og strutte emd fjærne sine. Jobb så lite som er mulig uten å få sparken. For de som jobber skoa av seg får like mye kjeft som de som jobber dårlig. Man kan ikke vinne 10 hours ago, Jegskulleønskeat said: Si til han; "Hvis du er så misfornøyd med jobben, hvorfor bytter du ikke da? Ingen tvinger deg til å være her: du har valgt det helt selv" Fordi han trenger penger til husleie og mat, sannsynligvis. Vi lever ikke i et utopi der alle får jobben de vil ha, eller der alle har evnene til å bli det de vil. Anonymkode: 6d3b7...33e 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #15 Skrevet 10. august 2018 Ta kontakt med skiftleder, forklar at du produserer det du skal, men du opplever det forstyrrende å jobbe med denne kollegaen, da kollega er mer opptatt av å prate enn jobbe, og kollega forstyrrer deg mye, og at du har prøvd si til kollega at dere bør fokusere på jobbing men det ikke går igjennom. Anonymkode: 79753...03d 1
puppi Skrevet 10. august 2018 #16 Skrevet 10. august 2018 10 hours ago, Jegskulleønskeat said: Si til han; "Hvis du er så misfornøyd med jobben, hvorfor bytter du ikke da? Ingen tvinger deg til å være her: du har valgt det helt selv" Har en følelse av at han ikke er der helt frivillig .. ?!
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #17 Skrevet 10. august 2018 32 minutter siden, AnonymBruker said: Ta kontakt med skiftleder, forklar at du produserer det du skal, men du opplever det forstyrrende å jobbe med denne kollegaen, da kollega er mer opptatt av å prate enn jobbe, og kollega forstyrrer deg mye, og at du har prøvd si til kollega at dere bør fokusere på jobbing men det ikke går igjennom. Anonymkode: 79753...03d Haha, ja, sjefen har godt av en god latter Anonymkode: 6d3b7...33e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå