Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder ikke meg selv, men en kollega. 

Kollegaen min er ansatt i 100 % stilling, og har hittil jobbet kun dagtid, men også noen kvelder. Han har to små barn i barnehagealder, som han deler har på deltid. 

Nå har det kommet inn en ny sjef som uten varsel har endret min kollega sin arbeidstid til å kun være på kveldstid. Så han må i praksis velge mellom å kunne forsørge ungene sine og å få sett de. 

Den nye sjefen har gitt hans dagvakter til en han kjenner fra før. 

Så hvilke rett har arbeidsgiver til å endre en ansatt sin arbeidstid? Det er ikke kontraktsfestet når på døgnet min kollega skal jobbe, men det har vært praksis helt siden han begynte hos oss. Og kan arbeisgiver endre arbeidstid over natten uten å varsle arbeidstaker? 

Anonymkode: 1a5f9...8b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

2 ukers frist tror jeg det er. Det er jo tydeligvis skiftjobb så ja, den kan endres. At han har fått særbehandling før får han dessverre være takknemlig for og nå enten finne en annen jobb eller jobbe kveld. 

Anonymkode: b2d6e...799

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 ukers frist tror jeg det er. Det er jo tydeligvis skiftjobb så ja, den kan endres. At han har fått særbehandling før får han dessverre være takknemlig for og nå enten finne en annen jobb eller jobbe kveld. 

Anonymkode: b2d6e...799

Nå må du ha litt fakta på bordet først da.

Dette skal gå via andre innsatser og. Det skal opp til drøfting og tillitsvalgt samt verneombud skal ha møter med sjefen.

Sosiale forhold skal ha noe å si og det å forandre så mye går ikke på 1 2 3. Den 2 ukers varselet gjelder ETTER at dette er blitt gjort.

Dessverre så er det mye tull i norsk arbeidsliv. Hvorfor gir han særstilling til en han kjenner? Han burde vite at sånne ting er sett ned på.

Anonymkode: 6fcfd...620

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som denne sjefen går inn for å gjøre seg upopulær. 

Anonymkode: 75fe4...2f3

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som denne sjefen går inn for å gjøre seg upopulær. 

Anonymkode: 75fe4...2f3

TS her. Det har du rett i. 

Noe av opp på det første møtet var: 

INGEN handling i det hele tatt i arbeidstiden. At man ikke skal storhandle er forståelig, men hvis jeg ikke kan bruke to minutter på å kjøpe meg lunsj... Vel da kjøper jeg den hos konkurreten. Og vi har alle alltid stoppet for å hjelpe kunder som spør om hjelp, og sluppet dem foran i køen. Så det er ikke slik at dagens praksis har gått ut over kunder på noe vis.

Hvis vi deltidsansatte sier nei til ekstra vakter krever han å vite hvorfor.

Anonymkode: 1a5f9...8b5

Skrevet

Hadde skjelt ut denne sjefen og kastet lovverket i ansiktet på hans, deretter sluttet. Det er en type rasshøl som ikke burde vært leder, men heller  banket opp og sendt til sykehus. 

Anonymkode: 28d36...ecc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...