AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #1 Skrevet 9. august 2018 Hei. Jeg trenger kanskje mer en utblåsning enn svar da situasjonen er fastlåst. Min far har hele tiden ikke vært noen som bryr seg særlig om hva andre synes, kudos for det forøvrig. Han bor i en annen by og når han kommer på besøk vil han bo i min leilighet. Han er snart 70, men ingenting tilsier at det er nødvendig at han ikke gjør hygieniske tiltak pga av hans alder. Jeg har nå etter en uke med besøk av han prøvd, med gjennomtenkte ord å gi han input på hvordan han fremstår og den hygieniske biten. Nærliggende eksempler er at da han tok flyet hit, eksploderte tannkremen på en av hans shortser, den gjorde han ingenting med. Han tok den rett og slett på når vi skulle ut og spise. Jeg prøvde med en mild tone å si "oi sann, her har det visst skjedd noe. Men, vi har jo god tid. Skal vi gå hjemmom igjen så du får byttet?". Jeg fikk bare et stygt blikk tilbake og til svar at dette skulle ikke jeg vet meg med! Det som verre er, er at han ikke vasker hendene etter toalettbesøk (Som alltid etterlater rot). Også her har jeg, etter å ha måtte kastet mat han var borti direkte etterpå, prøvd å si ifra på finurlige måter "du, det er flytende såpe her, du savner kanskje såpestykke?" Osv. Dette resulterer kun i at han setter på vasken etter at han er ferdig, men det er tydelig at hverken såpe eller vann berører hans hender. Det hygieniske er en ting med dette, men jeg vil jo ikke at lin får som er en sosial type blir avstøtt av andre grunner disse tingene. Det er ingenting kognitivt, økonomisk osv som tilsier, eller unnskylder at han gjør disse tingene. Nå sist, når jeg prøvde å si ifra var at jeg fikk beskjeden "jeg setter ikke pris på disse kommentarene!". Så da står vi der da. Mitt skrekkscenariorer er jo at han i én forlengelse blir utstøtt av andre. Finnes det noen andre i min situasjon? Jeg skulle så gjerne klart å gi faen selv, men hygiene grunnet dårlig immunforsvar er viktig for meg. Og, det sårer, men jeg skjemmes. Anonymkode: d93e3...ce4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 Uff, her tror jeg du må bare tåle at han blir sint og irritert. Du må ta det opp, helt konkret og hver gang. Hender skal vaskes, klær skal være rene. Sånn som den tannkremen får du bare insistere på at: "ja, så overfladisk/snobbete opptatt er du av dette, at du insisterer på at han må skifte". Vaske hender etter toalettbesøk: Si det, og si det igjen, bare krangle på det. "Så hysterisk/prippen er jeg!!!. Du må". Anonymkode: 436b6...b3b 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 Huffa meg. Dette var trist. Men det er jo rart at han ikek forstår "vaske hender" og setter på kranen for å late som han vasker seg. Da gikk varsellampa her, og jeg lurer på om han kansje kan være litt glemsk av seg? Sier ikke senil, men det er da virkelig rart han han blir så trassete. Jeg har en på 5 som er lettere å ha med å gjøre med tanke på vasking. Hva med å bli litt omsorgsfull i utsagnet. "jammen pappa min, du må huske på at skal være ren på hendene. Jeg vil ikke at du skal bli syk. God hygiene er viktig for oss også." Anonymkode: bd03f...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 La din far gjøre som han vil. Hva ER det med barn som vil at foreldrene skal mene og gjøre som barna ønsker? La han få lov til ikke å bry seg. Anonymkode: 0ac40...3d5
Roci Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: La din far gjøre som han vil. Hva ER det med barn som vil at foreldrene skal mene og gjøre som barna ønsker? La han få lov til ikke å bry seg. Anonymkode: 0ac40...3d5 Han kan jo være så uhygiensk som han bare vil hjemme hos seg selv, men når man er på besøk - selv om det "bare" er hos barna - så tar man hensyn. Jeg synes ikke normal hygiene er mye forlangt fra et voksent menneske.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #6 Skrevet 10. august 2018 Har samme problem med vår far. Han er oppegående mentalt i full jobb men hygienen har alltid vært dårlig. Det er så ille at jeg ikke klarer å sitte i samme rom og spise. Han er typen friluftsmann som vasker håret med zalo og smører inn huden med hvalspekk for å beskytte mot kulda. . Så du har min sympati ts. Anonymkode: 37076...bb3
Gjest Overrasket Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: La din far gjøre som han vil. Hva ER det med barn som vil at foreldrene skal mene og gjøre som barna ønsker? La han få lov til ikke å bry seg. Anonymkode: 0ac40...3d5 Og hva ER det med foreldre som ikke SKAL følge velmente og objektivt sett korrekte råd fra barna sine uansett hvor bra rådene er? TS, dessverre er det slik at når folk har kommet i 70-årene kan man ikke få dem til å endre på noen ting, uansett hvor mye man prøver. Det er helt fånyttes.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #8 Skrevet 10. august 2018 Kanskje prøve snu på det? spør han hvordan det hadde vært om barna dine ikke vasket seg etter å ha pillet nesen eller om du selv ikke vasket hendene etter dobesøk og du skulle lage mat til alle sammen Anonymkode: 803c1...fb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå